Beukwood Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 (edited) Hoi Forumleden, Na een paar weekjes op het forum gelezen te hebben over jullie moestuintjes wilde ik toch ook mijn uit de hand gelopen hobby jullie niet onthouden! Sinds dat ik een jaar of 10 oud was gebruikte ik al een deel van onze achtertuin als moestuintje en toen zelfs ooit van mijn gekregen verjaardagscentjes een hoop hout gekocht, via via erg dik plastic gekregen van de directeur van een plasticfabrikant (nog steeds dankbaar daarvoor) en toentertijd een plastic broeikas van 2 x 2 meter en 2,5 meter hoog neergezet. (Mijn ouders waren al wat gewend van voorgaande bouwprojecten). Na vele zonuren en tientallen stormen later uiteindelijk een jaar of 4 later toch de kas weer afgebroken omdat het plastic zijn beste tijd had gehad, daarna mij gestort op andere projectjes zoals oa een koikarpervijver en weer "gewoon" wat groenten geteelt. Nu sinds een jaartje of 3, 15 jaar ouder, weer fanatiek bezig zoveel mogelijk groentenopbrengst uit de beperkte grondoppervlakte aan het halen. Zo zag op 9 maart mijn vensterbankje er uit met alle voorgezaaide potjes:Nu heb ik al verscheidene keren gemerkt dat als gevolg van te weinig licht mijn plantjes het al zwaarder kregen binnen en vanwege enige ervaring wist ik de laatste jaren met succes de grens op te zoeken maar het probleem van binnen mijn plantjes moeten voortrekken bleef altijd al duidelijk. Mijn oplossing: Elke zonnige dag in maart mijn plantjes naar buiten verplaatsen overdag en 's avonds weer terug naar binnen om weer warmte te houden! Een prima oplossing maar duidelijk tijdrovend!! Nu was ik die week ook begonnen met klussen bij een vriend: de raampjes boven zijn deuren en het laminaat van de vorige bewoners en euro 1,90 voor een paar boutjes leverde me de volgende goedkope oplossing: Mijn eerste koude bak Tevreden met mijn upgrade van mijn achtertuin keek ik al uit naar de zomer maar toen reed ik een week later langs een boedelbak vol ruiten.......en toen begon het toch te jeuken..... Het volgende project was geboren: een glazen kas in de tuin maar tegen low budget (< 150 euries)! Vervolgens de 3 weken erna uit alle mogelijke hoeken gratis ruiten verzameld en ik kan je vertellen...als je oplet is echt overal gratis glas te krijgen! Vervolgens voor 90 euro aan hout, 3 potten grondverf en 15 euro aan schroeven en 4 glassnijdertjes later was mijn kas geboren van 2,90m x 2,25m x 2,35m op 20 april! Uiteraard in de tussentijd zaadjes al aan het voortrekken geweest en zo ziet de groei van de laatste 2 weken eruit: (courgette, kropsla, 3 soorten tomaat, aubergine, spaanse en habeneropeper, gele en rode paprika, tuinbonen, sperziebonen en nog andere bonen, komkommers, galiameloenen, bietjes) Inmiddels mijn bananenplant en zijn nageslacht die het binnen deze winter niet naar hun zin hadden ook naar de kas verplaatst. Verder in de rest van de tuin nog te vinden:Een kersenboom van 35 jaar oud die 2 jaar geleden 31,7 kg kersen produceerde In de warme hoek witte pitloze druif, ananasaardbei en "gewone" aardbei, vlierbes, aalbes, blauwe bes, framboos, braam, perzikboompje en bietjes De 18 perzikjes in wording ook al zichtbaar: En op elk ander leeg plekje pompoenen uit zaad van een pompoen van vorig jaar Ik zag dat jullie van foto's hielden dus heb me maar niet ingehouden (a)Voor zover mijn moestuintje van 15m2 intensief begroeit Edited May 22, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Je bent lekker bezig. Mooie kas en koude bak ook! Ben wel bang dat een aantal planten te dicht op elkaar staan (pompoenen bv), maar dat merk je vanzelf wel of het zo werkt of niet.Welkom hier! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted May 13, 2015 Author Share Posted May 13, 2015 Ja helemaal met je eens dat sommige plantjes te dicht op elkaar staan! Met een hoop bemesten hoop ik dat deels te compenseren en de pompoenen kunnen gelukkig alle kanten op groeien! De timelapse doet het ook al in mijn berichtje en deze zal ik regelmatig updaten met de huidige groei! Wat vind je trouwens van het opkomende onkruid tussen de tegels en tegen mijn koude bak ..... (de botersla van vorig jaar (a))(een ruitje van de koude bak had ik even nodig om de kas te voltooien (a) vandaar dat er nu nog los stukjes glas op liggen! Volgende week klaar met klussen bij een vriend en dan gebruik ik de restlatjes van zijn verlaagde plafond om weer een nieuw deksel te maken Stiekem wel jaloers op jouw enorme lap grond hoor!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 mooi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petersmit Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Welkom! Zeker een hele mooie kas! Veel plezier! Quote Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Wauw, wat een prachtig bouwproject! Netjes en met liefde gedaan. Je time-lapse was ook leuk, vooral de verplaatsing van die grote plant waardoor het lijkt alsof er ineens een enorme zaailing de grond uit spruit:). Veel plezier dit seizoen! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Welkom! Wat een mooie kas heb je gemaakt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Welkom en dat ziet er zeer goed uit Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 Dankjulliewel iedereen! Heb even mijn timelapse geupdate met de laatste week! De groei zit er gelukkig nog flink in Morgen de eerste vrouwelijke courgettebloem (of 2 waarschijnlijk) die gaat bloeien dus volgende week courgettes eten! Tomatenplantjes hebben allemaal een stuk of 10 bloemknoppen per plant en vertakken zichEn de komkommerplantjes (niet in de timelapse) rond de 5 bloemen in bloei per plant alleen nog geen vrouwelijke bloemen kunnen herkennen....?!Bonen waaronder tuinbonen schieten links al de grond uit... nu bijna 80 cm hoog na 2 weekjes.... Zoals jullie kunnen zien op de laatste dag heb ik onze tuinslang in combinatie met de buitenste schacht van electriciteitsdraad en binddraad omgevormd tot een bodem sproeisysteem (totale kosten 7 euro voor 25 meter binddraad). Een watertimer (wel 30 euro) moet ervoor gaan zorgen dat mijn vakantie van 1 tot 22 juni in curaçao vlekkeloos door mijn kasje zal worden doorstaan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts