Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pompoen na vruchtzetting verpotten?

Cherna

Recommended Posts

Hallo,

Mijn pompoen staat in een kleine pot en heeft een beginnende pompoen die nu nog klein is (3 cm in doorsnee denk ik). Ik ben wat ongerust dat de vrucht afgestoten gaat worden omdat de pot te klein is. Aan de andere kant vraag ik me af of verpotten niet hetzelfde nadelige effect zal hebben. Dit is de pot waar hij in staat:

pompoenpot46691431637960.jpg

Mijn opties zijn:

laten staan en goed water blijven geven (mag ik hem bemesten? hoorde dat je dat niet moet doen als er vruchtzetting is?)

verpotten naar een 20 liter pot binnen,

verpotten naar een 40 liter pot buiten (maar het is nog tamelijk koud buiten),

iets heel anders.

Wat raden jullie aan?

Groetjes,

Cherna

Het is iet goed te zien welk soort pompoen je hebt maar zo op het eerste gezicht lijkt je pot veel te klein. Ik zou zeker over gaan potten naar 40 liter. Daarnaast hebben pompoenen veel mest nodig. Ook voldoende water is echt belangrijk! Wellicht verlies je in net begin een paar bloemen maar dat is geen drama. Als net goed is wordt er nog veel meer aangemaakt.

Overigens hoef je voor de temperatuur niet bang (meer) te zijn. Het zijn muist hele groeizame temperaturen nu. Vorige week zaterdag m'n pompoenplanten (15 stuks) in de volle grond gezet, vandaag gezien dat ze allemaal al nieuwe bladeren gemaakt hebben. Alleen duimen dat we geen late nachtvorsten meer krijgen. Dan kan het zijn dat ik de planten afdek met vloesdoek of jute.