Roos78 Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Hallo, ik ontdekte dat in 2 van mijn Hosta's een soort rozet-achtige uitgroeiers komen. Deze 2 Hosta's staan naast elkaar (halve meter ertussen) en de andere Hosta's hebben het niet. Ik heb al jaren Hosta's en heb dit nog nooit gezien en vroeg me af wat het zijn, want het lijkt wel een mutatie ofzo in mijn ogen. Ik heb veel gezocht op internet, maar kan geen antwoord vinden. Foto's zijn wel zo handig: Heeft iemand dit wel vaker in zijn Hosta's? En wat kan de oorzaak zijn? Groetjes Roos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Ik weet niet of ik de vraag misschien verkeerd begrijp ? Maar de Hosta's gaan bloeien. Bedoel je dat ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Dat de bloeistengels van deze soort geen (of pas later) zo een wit-bonte rand krijgen als de rest van het blad-roset, zal gewoon genetisch bepaald zijn (in de plant zitten). Wat je ziet is dus dat 2 van je planten nu gaan bloeien en de rest (nog) niet. Bont blad bij hosta's is uitzonderlijk...hoort eigenlijk niet bij de plant. Als je hosta's zaait van bontbladige ouders, zul je nauwelijks of geen bont blad krijgen in de jonkies. De mooie en aparte bonte tekening in sommige hosta's wordt door kwekers vermeerderd via scheuren/stekken van een afwijkend gekleurde plant. Nieuwe soorten met aparte bladvormen en kleuren worden gekweekt door de meest aparte uit massa's gekruiste zaailingen te selecteren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roos78 Posted May 17, 2015 Author Share Posted May 17, 2015 Ik denk dat de foto's niet echt duidelijk overkomen, maar het zijn geen gewone bloemstengels die ze normaal altijd krijgen, maar ik heb het gevonden op internet, wel in het engels. Ze noemen het fasciated scape, ik heb onder andere deze links gevonden met foto's waarop de stengels al langer zijn en dus duidelijker te zien: http://forums.gardenweb.com/discussions/1987883/fascination-for-my-new-empress-wu http://forums.gardenweb.com/discussions/1981002/mutant-hosta-where-did-i-go-wrong Op andere sites vond ik de info dat het door omgevingsfactoren komt, bacterien in de grond, warme lente, beschadiging enz. Volgend jaar zouden er "gekke wilde" bladeren komen en het jaar daarop zijn ze weer normaal. Nu vraag ik mij af.....precies op die plek heb ik twee jaar geleden mijn geliefde kater begraven...zouden de bacteriën daarvan een oorzaak kunnen zijn. De andere Hosta's in mijn tuin hebben het dus niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Hoop dat je het niet erg vind, maar dan pass ik graag. Wél zou ik het leuk vinden als je met een week of 2 nog een foto zou willen plaatsten. Ik ben niet geheel overtuigd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roos78 Posted May 17, 2015 Author Share Posted May 17, 2015 Ik zal zeker nog foto's plaatsen als ze verder zijn gegroeid. Vind het zelf ook maar iets raars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Leuk & interessant verschijnsel bij de hosta's in die links en dus ook bij die van jou! Daarvoor zal vast ook een botanisch-wetenschappelijke naam bestaan....? Als we die zouden weten, zou dat helpen om meer info te vinden en dit verschijnsel beter te begrijpen voor ons (ik in ieder geval) liefhebbers. Wie weet het misschien? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Wageningen noemt zoiets bandvorming of fasciatie maar of die verschijnselen bij je hosta ook daaronder valt betwijfel ik een beetje: meestal zie je dan een vergroeiing in de vorm van een verdubbeling van een groeipuntik vraag nog even verder..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 antwoord van Fransen: hostakweker: Beste meneer ....., Zo af en toe komt dit voor bij Hostas. Wat de precieze reden is weet ik nietmaar het komt voor bij nog jonge planten die bij ons vaak wat langer in dekoeling zijn verbleven. Echter wanneer we dit selecteren en denken een vroegbloeiende Hosta te hebben zijn ze het jaar erop weer normaal. Gegroet,Marco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roos78 Posted June 11, 2015 Author Share Posted June 11, 2015 Ik heb nieuwe foto's gemaakt van de Hosta'sHelaas hebben de slakken weer heerlijk gesmuld...zucht. Op de eerste foto's blijven de bloemtoppen vreemd, het blad blijft in een rozet en de bloemen zitten daaronder. Bij de tweede hosta zijn de rozetten wel de hoogte in gegaan, de hele plant lijkt wel. Normaal krijg ik alleen syelen met bloemen en onderaan een enkel blaadje, dus ik vind ze nog steeds niet helemaal normaal, maar dat zal ik waarschijnlijk verkeerd zien. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, gewoon normaal of toch vreemd? Groetjes Roos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Ik heb het nooit eerder gezien. Daarom voor mij bijzonder en eigenlijk ook wel mooi. Planten staan er verder goed op - och beetje slakkenvraat hoort erbij - dus "erg" zal het wel niet zijn......verbreedt mijn blik weer wat Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roos78 Posted June 11, 2015 Author Share Posted June 11, 2015 Ik vind ze ook mooi, de andere hosta's in de tuin zijn verder normaal, dus ik zie er verder ook geen kwaad in. Ben wel heel benieuwd hoe ze er volgend jaar zullen uitzien haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Bij die blauwbadige hosta is het inderdaad niet iets wat normaal / gangbaar is. De bonte zie ik wel vaker zo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts