koolrabi Geplaatst: 21 mei 2015 Geplaatst: 21 mei 2015 Elk jaar als wij de tuin net leuk op orde hebben begint er een rupsenplaag vanuit de kardinaalsmutsboom op ons neer te dalen. Het is weer bijna zover. Hieronder een foto-impressie een heel nest vol met eitjes en beestjes, de rupsjes zijn al te zien overal zie je dit en dit nog even uitvergroot Ons werd gezegd dat hieraan niets te doen valt. Hoogstens in het najaar spuiten met iets. Wie kan me vertellen hoe deze plaag heet en hoe je die als het mogelijk is, het beste kunt bestrijden. De boom staat op het terras en we zouden 'm kappen vanwege deze 5 weken durende plaag, ware het niet dat hij na deze weken , als de vele beschadigde delen verwijderd zijn, weer aangroeit en lekker schaduw geeft en ook nog mooie kardinaalsmutsjes. Ik zou het probleem heel graag oplossen. Wie heeft een advies, als er nu niets meer aan te doen is, dan misschien voor later. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Deborah Geplaatst: 21 mei 2015 Geplaatst: 21 mei 2015 Sint-Jans-lot heet dat, wat je eraan kunt doen weet ik niet. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Bit Geplaatst: 21 mei 2015 Geplaatst: 21 mei 2015 Rupsjes , hele nesten, van de spinselmot. kan een hele struik volledig bedekken en kaalvreten. Toch gaat de boom of struik er niet dood aan hoor. Maar best is het natuurlijk niet.In een vroeg stadium wegplukken. gewoon met de hand de hele plukken er uit trekken en op de tegels plattrappen ( althans, dat doe ik ) Als je er vroeg bij bent is er wel veel te redden. Het ene jaar is het erger en dan heb je es een jaar dat je niks ziet. Je kan de eitjes behandelen die de motjes op op de knoppen en aan de takjes met iets in de winter of vroege voorjaar. Ik weet niet met wat. Doe ik niet. En de andere foto's zijn gewoon luizen. Zie die topics. Quote
koolrabi Geplaatst: 21 mei 2015 Auteur Geplaatst: 21 mei 2015 @ Deborah en @Bit: dank voor jullie reactie. Dubbele plaag dus in deze kardinaalsmuts. Rupsjes en luizen. Het is wel heel veel dit jaar. Ik zal wat blad wegplukken. Maar het betreft de hele boom.Het blijft even tobben dus. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
ThomasDM Geplaatst: 25 mei 2015 Geplaatst: 25 mei 2015 Is een veel voorkomende eigenschap van deze struik. Vorig jaar zat het hier ook vol, dit jaar nog niets te bespeuren. Bestrijden met chemische middelen lijkt mij niet aan te raden aangezien je dan ook andere diersoorten gaat vergiftigen, kappen en vervangen door iets anders is dan misschien nog de beste oplossing. Quote
windindewilgen Geplaatst: 30 mei 2015 Geplaatst: 30 mei 2015 veel kwaad voor de struik kan het niet die, kardinaalspinsel mot. kardinaalmuts heeft ook op de takken gewoon chlorofyl celletjes dus de assimilatie gaat gewoon door. en het is maar 1 generatie. hinderlijk voor mensen kan het wel zijn. zit je net onder die struik beginnen de rupsen net uit de takken naar beneden te abseilen. en het is echt abseilen. soms komen er aan 1 draadje wel 20 rupsen naar beneden. zeer interessant, dat wel. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
koolrabi Geplaatst: 30 mei 2015 Auteur Geplaatst: 30 mei 2015 Ja, het meestal een heel spektakel, die rupsjes die met z'n allen vanuit die boom langs dunne draden naar beneden glijden. Dit jaar heb ik wat spinselmot weggeknipt, en tot nu nog niet veel gezien. Maar de boom zit wel helemaal onder de luis. En dat kan even langer duren. Bovendien krimpt en krult het blad nogal. We wachten af wat het wordt. We willen de schaduw van deze boom niet graag missen en de kardinaalsmutsjes ook niet. Dus we hopen dat het straks weer de goede kant op gaat. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.