AshaiRey Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Hoi,Ik heb een platte nectarine staan die aardig vol met blad zit en weinig fruit. Ik hoef in ieder geval niet te dunnen.Nu weet ik dat ik moet snoeien. Met een peer of een appel snoeien heb ik geen problemen maar met een nectarine en een perzik die ik ook heb staan wel. Van alle informatie die ik lees kom ik uit op open, luchtig, takken inkorten en zorgen voor hout dat dit jaar groei zodat het volgend jaar vracht kan geven. Maar ook dat je volop bladeren moet laten staan ivm de aanwezige vruchten. Nu is er natuurlijk een middenweg mogelijk maar ik durf niet echt de schaar erin te zetten. Bijvoorbeeld wat te doen met niet vruchtdragende takken aan de gesteltakken. Hoever snoei je die in zonder de boom een groeistop te bezorgen?Dus graag advies Dit is een detail foto van een tak waarvan ik dus niet weet waar ik nu goed aan doe. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Bij nectarine en perzik is het belangrijk om zoveel mogelijk éénjarig hout te behouden omdat hij enkel op éénjarig hout vrucht geeft. Als ik de foto's bekijk, vind ik hem al vrij luchtig van structuur. Als je beslist om te snoeien zou ik enkel wat uitdunnen en stompjes laten staan waarop dit jaar nog nieuwe scheuten kunnen ontwikkelen die volgend jaar dus vrucht gaan geven.Ook belangrijk is dat je concurrenten wegsnoeit, dit geldt voor alle fruitbomen. Dit betekent dat je een op het einde van een gesteltak de slechts geplaatste uitloper(s) weghaalt.Ook het weer een beetje in de gaten houden: liefst droog en warmer weer. Ik zou pas snoeien vanaf juni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 24, 2015 Author Share Posted May 24, 2015 Bedankt voor het advies. Zeker je opmerking over luchtig. Ik dacht bij 'luchtig' dat je er doorheen moest kunnen kijken. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Je mag wel wat uitdunnen natuurlijk, maar als ik de foto's goed kan beoordelen, lijkt mij alles in orde. Je meldt dat je weinig vruchten hebt, wat bedoel je met weinig? Is er veel vruchtrui opgetreden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kleintje75 Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Die vruchtrui wanneer is die? Nu ongeveer Norman?Mijne hangt bomvol en vroeg me al af of ik handmatig moet gaan dunnen of dat de natuur er nog wat gaat lozen?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 Met weinig vruchten bedoel ik niet te weinig vruchten heb en dat de boom niet overladen is. Ik zie ongeveer 12 vruchten opzwellen en nog een stuk of 5 andere die waarschijnlijk nog gaan afvallen. De vruchten zitten mooi verdeelt over de boom en ik hoeft niet te dunnen omdat anders de boom teveel belast wordt dus dat bedoelde ik ermee. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephanie777 Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Mag je in deze periode snoeien dan? ik dacht alleen vroeg in het voorjaar of najaar Ik heb een perzikenboompje, bij de Aldi gekocht, verwachtte er eigenlijk niets van. Maar nu, ruim twee jaar later, wordt het toch een serieuze boom. Die ondanks de Krulziekte, erg veel vruchten heeft. Ik heb vorige week het aangetaste vlad verwijderd en dat was een hoop. Maar nu zit er alweer veel krul en bruin in. Volgend jaar zal ik hem op tijd behandelen met zwavel.Ik laat me maar eens verrassen wat het wordt, of het ook echt perziken gaan worden. En of ze eetbaar zijn, ondanks die ziekte?! Misschien heeft iemand een tip, naar aanleiding van dit topic, moet ik wat vruchten eraf halen om de groei van de rest te bevorderen? Er zitten zeker 100 vruchtjes aan schat ik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 onmiddelijk dunnen denk ik als ik me een boompje van 2 jaar voor de geest haal. dunnen op 20cm uit elkaar. bij veel krulziekte nog ruimer nemen. bij mij gaat het niet om veel perziken maar om kwaliteits perziken. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephanie777 Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Oké, dankjewel, dat ga ik doen. Maar ai, wat zal dat pijn doen! Ze zijn al zo groot als een kleine spruit, en zo mooi en zacht.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Ondertussen heeft Windindewilgen al geantwoord zie ik. Om te bevestigen, de vruchtrui is een fenomeen waarbij een vruchtboom een deel van zijn vruchten laat vallen, meestal gebeurt dit in juni. Sommige rassen hebben dit fel, andere dan weer veel minder.Mijn mininectarine heeft van de 8 vruchten die ik laten staan heb na de dunning, er nog eens 7 afgeworpen... Volgend jaar ga ik hiermee rekening moeten houden. De mini-perzik in pot daarentegen, laat alle vruchten ontwikkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephanie777 Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Normanmichiels, begrijp ik uit jouw reactie dan dat je eigenlijk niets moet doen, dat de boom zelf wel de nodige vruchten eraf werpt? Deze vruchtrui dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Je bekijkt het best eens, zoals ik al zei is het echt wel rasafhankelijk.Ik heb bijvoorbeeld een babygold 7 staan die vorig jaar ongeveer 40 vruchten had staan, waarvan ik er in april 25 heb verwijderd. Wel nu, van deze 15 overblijvende vruchten heeft de boom er geen enkele meer afgeworpen. Daartegenover staat de nectarine, zoals ik in een vorige reactie heb vermeld, daarvan heb ik nu nog 1 vrucht!De leeftijd van de boom speelt ook een rol denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts