appelvrouw Geplaatst: 8 januari 2016 Geplaatst: 8 januari 2016 Je bedoeld zo een die old rose heeft Jorieke?Wow wat een hoop kaasjes! Ik wil inderdaad deze week ook 2 x kaas maken..we hebben de tweede al aangesneden..een naturel..smaakt best goed, een beetje naar rauwmelkse kaas zelfs. Prima kaasje! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 8 januari 2016 Auteur Geplaatst: 8 januari 2016 Ja, zo'n vorm ja. Met een uitneembaar net met hele kleine gaatjes. Daar heb je geen kaasdoek bij nodig. Geeft echt wel een mooie kaas. Ik heb zoiets maar dan met gaatjes in de vorm zelf. Die vorm van Thea. Al werkt dat ook weer net anders dan die met uitneembaar netje. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
piggy Geplaatst: 8 januari 2016 Geplaatst: 8 januari 2016 Ja Jorieke met net (kadova's). Deze week ook 40 l rauwe melk verwerkt: 15 l gestremd-->1940 g kaas (goudse)-->6 l wei -> 500 g Ricotta 25 l afgeroomd-->1850 g room -> 1300 g boter + 250 g botermelk-->23 l afgeroomde melk -> 2200 g kaas (half harde) Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 januari 2016 Auteur Geplaatst: 11 januari 2016 Appelvrouw (en eventueel anderen: ) ik heb iemand die wel wat gewichten voor me wil maken, met een soort van uitsparingen en uitstulpingen zodat ze een beetje in/op elkaar passen en niet gauw gaan schuiven als je ze stapelt. Vierkante plakken, van bijv. een kilo per stuk. Maar kan ook lichter of zwaarder, we moeten nog even een paar keer heen en weer mailen zeg maar Mocht iemand hier interesse hebben dan kunnen we wat afspreken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 januari 2016 Geplaatst: 11 januari 2016 Kun je niet van die halter gewichten gebruiken? Die heb je in verschillende maten/gewichten en zijn volgens mij niet duur. Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 januari 2016 Geplaatst: 12 januari 2016 Weet iemand of er met chilikaas, gemaakt met stukjes, ook pitjes erin gaan? 1 eetlepel per 4 liter melk?Ik kan ook met eigen sambal doen natuurlijk, zou je die dan nog moeten verhitten/koken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2016 Auteur Geplaatst: 12 januari 2016 Oef, chilikaas durf ik niet aan hoor , ik denk dat het net als met normaal koken is, dat de pitjes het pittiger maken? Dus geheel naar eigen smaak? Ik zou altijd alles in een klein laagje water even verhitten. Tenzij je van plan bent het kaasje snel te eten. Dan kan je nog eens wat gokken. Zit er zout of suiker in de sambal? (weet ik veel, ik heb het nog nooit gemaakt ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 12 januari 2016 Geplaatst: 12 januari 2016 Ja een beetje zout en ook palmsuiker. Is dat een probleem? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2016 Auteur Geplaatst: 12 januari 2016 Ja dat zout drijft dan al teveel vocht af van de kaasvlokken. Ik zou er dan de chilivlokken in doen. Misschien met wat andere kruiden/specerijen om een wat minder eenzijdige smaak te krijgen? Ik heb mijn wrongel wel eens laten rijpen in warme (36 graden) curry (ketchup-saus), verdund met wei. Maar door de suikers en zouten in die curry, viel mijn kaasje daarna in droge vlokken uit elkaar. Er viel niets aan te persen. Nou is het zoutgehalte in je zelfgemaakte sambal wel anders natuurlijk. Probeer het eens met een beetje Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 12 januari 2016 Geplaatst: 12 januari 2016 Ga ik doen, bedankt..ik ga het 300 grams kaasje uitproberen met een lepeltje eigen sambal. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2016 Auteur Geplaatst: 12 januari 2016 Succes er mee! Moet je nou eens kijken naar mijn nieuwe kaaspers! Gemaakt door Joep, aan de hand van een tekening in het nieuwste boek van Meneer Wateetons: 'Over rot'. We hebben hem alleen iets aangepast, zodat ik tegelijkertijd 2 verschillende vormen kan persen: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 12 januari 2016 Geplaatst: 12 januari 2016 Complimenten van de timmerman! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Old Rose Geplaatst: 13 januari 2016 Geplaatst: 13 januari 2016 ooh wow, dat ziet er goed uit" Komplimenten aan Joep Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
wijo Geplaatst: 13 januari 2016 Geplaatst: 13 januari 2016 Mooi! Ga ik ook maken. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Jorieke123 Geplaatst: 13 januari 2016 Auteur Geplaatst: 13 januari 2016 2 planken van de Action, en de bovenste is dus doorgezaagd op 17 cm zodat de kleinere vormen los van de grotere vorm kunnen staan. De stukken draadeind zijn 33 cm lang hier, zo konden er 3 uit een meter en het is hoog zat voor mijn grootste (2 kg) vorm op zijn grootste stand. In het boek was de bovenste plaat dus uit 1 geheel, wat handig is als je allemaal vormen hebt van dezelfde hoogte die optimaal vol zijn gestopt. Ik ga de onderplank nog wel even behandelen met een olie, zodat de wei er niet zo in trekt. Bij de kleinere vormpjes past in dit geval geen mooie opvangbak namelijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 13 januari 2016 Geplaatst: 13 januari 2016 Supermooi. Mijn sambalkaasje zit in de pekel..ziet er wat raar uit omdat de sambal vrij grof was met gebakken stukjes ui en zo .Ik heb er wat gedroogde chilipoeder bijgedaan en eenderde pepertje..ik eet hem denk ik al snel dus jullie horen het wel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2016 Auteur Geplaatst: 15 januari 2016 Mijn kaasvoorraad groeit... en groeit... Ze liggen mooi op bamboe sushi-matjes, gevraagd en gekregen voor mijn verjaardag. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
wijo Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 Dat is idd een hele voorraad. Mooi om te zien. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
appelvrouw Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 Ik ga ook zo waxen..en ook wat babybell-was erdoorheen gegooid. Hier een stukje van een bladzijde uit een catalogus voor kaasmakers..ze hebben echt alles, ook was. Ze zeggen dat het kleurloze is en dat je de kleurstoffen erbij kunt kopen. Je moet wel 25 kg bestellen.Wat vinden jullie van deze prijzen..is dat veel goedkoper? (H.T. = zonder btw..dat zou wel 20% erbij zijn) En hier mijn kruidenkaasje van kort geleden..smakelijk, maar de volgende x doe ik er geen rozemarijn in. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2016 Auteur Geplaatst: 15 januari 2016 De rozemarijn was teveel van het goede? Misschien slechts een vleugje, en goed malen? Tot poeder ofzo? Die vormen... ehm.. een foncet is een volger neem ik aan? Of zo'n net? De inhoudsmaten verschillen wel wat steeds. Hier kan je ook wat vormen zien: http://www.thecheesemouldshop.com/index.php?item=baby-gouda-kaasvormen&action=page&group_id=9&lang=NL http://www.thecheesemouldshop.com/index.php?item=gouda-kaasvormen&action=page&group_id=10&lang=NL 25 kilo kaaswas is wel heul veel. Wat kost het dan per kilo? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 Die prijzen schelen volgens mij inderdaad niet veel. De wax kost 5,75 per kilo en dan moet het nog verzonden Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 Mooie voorraad en pers Jorieke! Ik had 'm inderdaad ook al in dat boek zien staan Mag ik vragen waar jullie wax kopen/gekocht hebben? En hoeveel heb je daar dan van nodig? Ben eindelijk zover dat ik een bestelling ga plaatsen bij brouwmarkt, maar die hebben geen wax. En, ik moet de melk ook nog ergens in vervoeren, zag ook brouwemmers van 25L daar. Heeft iemand daar ervaring mee? Is een kraantje handig of juist niet (lekgevaar?)? En is 25L melk in een emmer eigenlijk ook nog te tillen? Kaasje van appelvrouw ziet er ook lekker uit! Was de rozemarijn te heftig van smaak? Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 Wij halen de melk in een afsluitbare 10 literemmer die ik van Angela heb gehad. Kraantje is niet echt nodig. Ik heb de was via jorieke gekocht.Dit kruidenkaasje was met Provençaalse kruiden uit eigen tuin maar de rozemarijn die erin zit vind ik niet lekker in kaas het wordt een beetje zepig.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2016 Auteur Geplaatst: 16 januari 2016 Ik heb een emmer voor 10 liter, en eentje voor 25 liter. Die laatste is lastig te vullen bij de boer (die heeft alleen zo'n enorme tank-kraan die vrij laag bij de grond zit) en is zwaar als ie vol is. Maar hij is wel lekker stevig en Joep tilt hem wel En je kunt in 1 keer een boel melk verwerken natuurlijk. Ik snijd en bewerk dan ook in die emmer, dan heb je minder verschillende pannen om in te roeren. Maar goed, voordat je meteen 20 liter melk gaat verwerken.... die emmer kan je ook later nog kopen. Als je hobby goed bevalt Ik heb op zich nog wel een kilo wax voor je, ik had het in Duitsland bij een webshop besteld en bij Old Rose (in Duitsland) laten bezorgen. Dat was veel goedkoper, en vaak willen Duitse webshops niet eens naar NL versturen. Als er meer liefhebbers zijn dan kunnen we weer een keer bestellen. Dat hoefde dan geen 25 kilo te zijn, maar de prijs is dan wel wat hoger (ook omdat het al wel een kleur heeft?) Maar goed, je gebruikt het keer op keer, dus die paar euro extra... geeft dan ook niet zo. Denk ik dan Ik vond een kraantje aan de emmer handig voor het aftappen van melk voor dagelijks drinken. Als je de emmer even laat staan, gaat room drijven en tap je dan dus minder vette melk af onderaan. Maar dat kraantje is lastig schoonmaken, en ik vond het nogal een vies idee na een tijdje. Nu room ik (als ik dat al doe) af met een lepel tot het niet echt meer netjes kan. En dan schep ik de nog-steeds-zeer-romige-melk bovenop in een pannetje en daar maak ik volle yoghurt van. En dááronder heb je dan goed afgeroomde melk. (waar na een paar dagen in de koelkast nog steeds room op gaat drijven hoor). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Ik dacht vast in het groot Veel melk verkazen kost evenveel tijd als weinig melk. In een 25L-emmer past natuurlijk ook 10L Maar de kraantjes bij de boer was ik even vergeten. De tank voor de verkoop in de boerderijwinkel is zo laag dat er net een 1L-fles onder past... Maar ik mocht voor veel melk ook wel van tevoren een emmer o.i.d. brengen, geen gedoe met die tank die ik, met veel melk, anders al halfleeg zou maken. Hmm. Nu ga ik ook weer twijfelen over de vormen. Wilde 2x 400g vormen nemen om te beginnen en dan sparen voor grotere vormen met microgaatjes. Kan natuurlijk ook 1x400 en 1x650 nemen, maar dat is weer onhandig met tegelijk persen.. Welke vormen hebben jullie en hoe vaak gebruik je welke vorm? Leggen jullie de kaas (voor het waxen) op zo'n plastic kaasmatje? Of kan dat ook op een bamboe sushimatje? Jorieke, bedankt voor het aanbod! Daar maak ik graag gebruik van. Samen bestellen is wat mij betreft een prima idee. Appelvrouw, toevallig kwam ik op het kaasforum een topic over sambalkaas tegen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.