Geplaatst: 16 maart 20196 j Auteur Bij het ontstaan van een klein scheurtje kan je het beste meteen gaan waxen. Meestal gaat het dan niet verder, en dan komen er ook geen schimmels in de scheur enzo. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 april 20196 j Kaas staat onder de pers. Moeizame kaasdag vond ik. Melk voor de Goudse wilde niet stremmen. Heeft er uiteindelijk 2,5 u over gedaan. Duurt sowieso nooit 1 uur bij me, maar duurde nu echt een eeuwigheid. Vooral omdat ik ook een parmezaan wilde maken. De man heeft de pers geperfectioneerd (vindt hij). De hefboom variant leek me fijner, omdat die zelf ook kracht uitoefende. Maar dan wist ik niet hoeveel druk. Heb nu wel beduidend meer gewichten nodig. Ik had mezelf voorgenomen het via het recept van Friemeltje nu eens te proberen, maar dat recept heb ik nog helemaal niet in mijn kaasboek geplakt en ben automatisch a la Charly via Jorieke gegaan. Al aardig vies geworden door alle spetters Wilde er een foto van plaatsen, maar vond het te ranzig eruit zien. Dus de mental image moet afdoende zijn De edits zijn de rare autocorrects.
Geplaatst: 7 april 20196 j Nog een vraag: kaas was niet zo mooi gesloten. Dus ik heb Anna3’s raad ter harte genomen en de kaas even in water van 47 graden ondergedompeld. Opnieuw onder de pers. Maar moet je dan weer van voren af aan beginnen met je perstijden? Ik ben nu trouwens zwaarder aan het persen. De kaas woog net ietsie meer dan 1 kg (1010 gr.) Had geperst met 10 kg. Er zit nu 13 kg op. Die Amerikanen persen altijd zwaarder. Ik dacht, misschien werkt het voor me. Moet ik nu weer 3,5 u persen of voldoet een uurtje?
Geplaatst: 7 april 20196 j met goudse kaas, 2x 45 min persen op 8x het gewicht. Dus 8kg had voldoende moeten zijn.Mogelijk was je kaas te koud geworden (ik doe de vormen altijd even bij de kaas voor ik de wei er uit schep.) Inderdaad kaas warm maken en nog eens persen, je hoeft niet overnieuw te gaan tellen, je kunt gewoon voor een 15 min of 30 min persen, kijken of je tevreden bent. (maar ga niet een hele dag staan persen, enough is enough.)
Geplaatst: 8 april 20196 j Aha weet ik dat voor een volgende x. Voor nu heb ik de kaas 2 u geperst. Was een vrij gesloten kaas geworden overigens. Had geen zin in nog een tweede x van top tot teen barsten Hoe krijg ik hem de volgende x helemaal glad? Ervan uitgaande dat er zeer spoedig een 2e x komt. .
Geplaatst: 8 april 20196 j Hoe krijg ik hem de volgende x helemaal glad? Super snel werken!Op het moment dat de wei voor de laatste keer afgegoten word gaat de klok tikken."liefst" Binnen een paar minuten, de wrongel in de vorm en op zijn kop voor 15 min, dan draaien (eventueel in kaasdoek) en gelijk 45min persen, dan daarna draaien en gelijk weer 45 min persen.Als je dat op kamer temp doet dan moet het goed gaan, als je het in een te koude omgeving (of vorm) doet dan koelt het te snel af. Genoeg pers gewicht en de temperatuur van de kaas met de snelheid is key.
Geplaatst: 14 april 20196 j Kaasje nr 3 gisteren gegeten. Het was een groot succes! Iedereen was onder de indruk van de smaak. Zacht en vol. Vond het erg opvallend, omdat het maar een 300 grams kaasje is. Had meer korst verwacht. Het is de voorste rechts mocht dat biet duidelijk zijn. Kaas nr 7 en 8 heb ik weggegooid. Die waren gebarsten en lagen in de koelkast. Dat heeft niet mogen baten. Ik heb het uit de wax gehaald en 1 stuk plakte vast aan de wax. Helemaal kleverig op een klein plekje en stinken dat het deed... bah. Aangezien Jorieke heel dapper alles proeft, heb ik een halve proefpoging gedaan, maar de geur heeft me genekt. Weggegooid. Nr 2 uit de koelkast had hetzelfde. Ik ga mijn aantekeningen er op naslaan wat er mis heeft kunnen gaan. Heel jammer.
Geplaatst: 2 mei 20196 j Kaas van 24/2 met mijn toen net nieuwe kaasvorm. De 1e grote kaas die lelijk ging barsten en bol ging staan (Charly zag dat sneller dan ik!) heb ik zojuist aangesneden. Er is iets flink mis gegaan, want het is een prachtige Zwitserse gatenkaas geworden. Haha, hij ziet er wel erg mooi uit moet ik zeggen met al die gaten! Maar! Gelukkig is hij heerlijk van smaak, al moest ik daar een laag schimmel voor afsnijden. Deze kaas heb ik samen met mijn man gemaakt. Vond het de meest soepele keer dat ik Goudse maakte, maar ergens is er toch een fout ingeslopen... ik ga straks alle aantekeningen doornemen wat het geweest zou kunnen zijn. Vooralsnog denk ik dat 2 setjes handen eigenlijk te veel zijn voor 1 kaas.
Geplaatst: 3 mei 20196 j Hier lijkt de bacterie laat los in te zitten, maar dan zou die niet lekker moeten zijn...vreemd.... Je kunt met 8000 handjes in 1 melk pan zitten....hygiëne is key!
Geplaatst: 3 mei 20196 j Bacterie laat los? Wat doetiedan? Deze kaas smaakt naar emmentaler. Beetje zoetig en ook wel wat nootachtig. Lekker kaasje.
Geplaatst: 3 mei 20196 j Ja een beetje zoeter. En met een prettiger mondgevoel, qua textuur. Ik ben ook stiekem altijd wel blij als ik die bacterie in mijn Goudse kazen heb. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 4 mei 20196 j Auteur Ja, lekker Niet zo handig, niet de bedoeling, maar wel lekker. Ik ben jaren terug ook gaan zoeken wat het kon zijn, en 'laat los' is het dus niet. Want dat zou erg stinken en niet lekker zijn. Daarna gestopt met zoeken... Heb nog wat geprobeerd met poeder voor Emmentaler, maar dat werd dan weer niets Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 mei 20196 j Haha geluk bij een ongeluk deze kaas dus! Maar een bekend(er) fenomeen blijkbaar. Dat kucht stiekem toch een beetje op
Geplaatst: 11 juli 20196 j Kaasje van 24 januari.Ik heb mijn kleine koelkast beneden toch maar aangedaan, het werd zelfs in mijn koele benedenkeuken wat te warm was ik bang. Wat zou de max bewaartemperatuur voor hele kaasjes zijn?In ieder geval liggen alle nog ingewaxte kaasjes nu in de groentelade van mijn koelkastje beneden, het is een koelkastje zonder vriezer. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 augustus 20196 j In de garage heb ik vorig weekend onder een hondje, platgetrapte Goudse kaas gevonden... die lag in de koelkast bij te komen, in de hoop dat het nog wat ging worden. Was door de hitte aan het uitlopen. Wax was ook kapotgetrapt. Helpt ook niet natuurlijk. Zojuist geproefd en jawel hoor! Heerlijk! Wel een brokkelkaas geworden, maar wel heel goed gelukt. Een oude intense kaasmaak, vrij zout ook. De lekkerste tot nog toe denk ik wel. Kaasje nummer 3 zie ik staan. Geen idee hoe die van het rek af is gevallen en onder een voetafdruk is komen te liggen. Blij dat ie het doet!
Geplaatst: 10 september 20196 j Mijn kaasjes hebben de hele warme zomer in de koelkastje van een klein koelkastje gelegen en liggen nu weer gewoon op het aanrecht beneden..die keuken is half onder de grond en heeft een redelijk constante temp, nu ongeveer 16 graden dacht ik.Het kaasje van 4 maart aangesneden.Lie en en zaten elkaar aan te kijken bij de eerste happen, wat is dit nu?Het smaakte naar de stikdure boerenkaas die we wel eens in Hilversum op de markt kochten..zoooo lekker Het schriftje erbij gepakt en gelezen dat de koeien een paar dagen buiten waren geweest vanwege het zachte weer maar dat er nog niet veel gras was. En dat het zuursel nog geen 24 uur gerijpt had, maar dat zal het niet wezen.Iig heerlijke kaas. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 september 20196 j Wat ziet dat kaasje er goed uit, Komplimenten..en zo te lezen smaakt het ook geweldig.is het na al die maanden dan ook al zo' n belegen kaasje geworden? Een hardere struktuur of alleen heel intens van smaak? ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
Geplaatst: 11 september 20196 j Nee niet echt een hardere structuur, misschien komt dat pas na nog langer rijpen. Door de was blijft ook alle vocht in de kaas, of in ieder geval binnen de waskorst. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 december 20196 j Is het al weer 3 maanden geleden dat er voor het laatst kaas gemaakt is !? Maar ik heb dit onderdeel (51 pagina`s) bijna allemaal doorgelezen. 10 jaar geleden liep ik al met de gedacht rond om kaas te maken.. Vrienden waren allemaal bier en andere alcoholische dranken aan het maken.Ik wilde kaas. Nu is de tijd aangekomen. Sinterklaas heeft mij verrast met een kaas maak set. Ik ben alles behalve een keuken prins. De laatste keer dat ik in de keuken heb gestaan en iets gemaakt heb. is dat uitgelopen op een fiasco.Tot aan de brandweer aan toe. (Geen grap) Gelukkig hoefde we geen nieuwe keuken. Maar de les was geleerd en ik mag niet meer in de keuken van mijn vriendin . Maar voor het maken van kaas heb ik een visum gekregen. Zaterdag is het zo ver. Vandaag bij de locale boer geweest voor het halen van melk. 2x 10 Liter. Ok ok ik hoor je denken, is dat niet wat veel voor een eerste keer. Als ik geen fouten maak dan houd ik melk over, maar gezien het verleden lijkt me het geen gek idee om iets meer te hebben. Ik heb 2 10 liters emmers aangeschaft, deze met kokend water afgespoeld en naar de boer gereden. De boer vond het wel een uitdaging. Ik heb hem belooft dat als het lukt dan krijgt hij een stuk kaas. Hiermee moet het lukken. Vanavond eerst zuursel maken want dat moet (Zoals ik begrepen heb) 24 uur rijpen. Als jullie nog goede tips hebben dan hoor ik het zeer graag.GroetenPalermo Edit: Typos
Geplaatst: 5 december 20196 j Auteur Mooie plannen! Leuk dat je gaat beginnen, na die 1e gedachte 10 jaar terug Ja ik moet nodig weer beginnen met het maken van wat kaas, maar heb er nog geen tijd voor gehad en ik maak het sowieso in de koudere maanden en daar zijn er nog niet zoveel van geweest. Dat scheelt Heb je voor het zuursel/ferment wat 'stuk'gekookte melk? Ik gebruik meestal gewoon zo'n pak houdbare melk uit de supermarkt. Maar een litertje van deze verse rauwe melk kan ook, dan moet je het even goed verhitten en weer snel afkoelen. Nou heb je kaas en kaas, wat voor een set heb je gekregen? Wat zit er zoal in? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 december 20196 j Ja ik weet het, veel te lang gewacht. Maar soms moet je even een duw krijgen om te starten. En Sinterklaas heeft me geholpen. Ik heb 1 Liter melk van de emmer gemeten. Dit tot 95 graden verhit. Het staat nu buiten af te koelen. Het is buiten -0,5. Dus ik loop om de 5 min. naar buiten om even te meten. We hebben een heerwaterkraan. Dus wel kunnen alles goed hygiënisch spoelen.
Geplaatst: 6 december 20196 j Auteur Ook wel goed roeren hoor, tijdens het afkoelen. Maar dat doe je vast Ik zou ook eens kijken naar de wat snellere en makkelijkere kaasjes. De (half)hardere kazen moeten best wel een tijd rijpen voordat je ze kunt proeven en de recepten zijn wat bewerkelijk dus er kan tussendoor een boel fout gaat. Neem je bijv. de helft van deze hoeveelheid melk, dan kan je al leuk wat proberen, en met de andere helft maak je dan verse kaasjes die je na een paar dagen al kunt eten. Ik ga er vanuit dat er een flesje stremsel in dat pakket zit? En kaasdoek? Kaasvormen, in een wat uitgebreider pakket? Zit er een stappenplan bij? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 december 20196 j Hoi,Ik heb nog even een vraag. over het pasteuriseeren van de melk. Tot hoeveel graden verwarm je de melk dan?Op deze site staat tussen de 40 en 72 gradenhttps://nl.wikipedia.org/wiki/ThermiserenEn op deze site staat dat het tot 72 graden wordt verhit en het kan zelfs tot 138 graden.https://nl.wikipedia.org/wiki/Pasteuriseren GroetenPalermo
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.