Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe ik (Goudse) kaas maak

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb mega veel zin om kaas te maken! De herfstvakantie is geannuleerd, dus ik heb een week tijd ’over’. Ik ga weer eens alles bestuderen en wil dan in elk geval een kaas met kruiden maken. Dat heb ik nog nooit gedaan.

Volgende week vakantie. Wordt vervolgd.

Och arme ik. Ik kreeg een driedubbele hernia! Zo sneu zeg. Kennelijk had ik veel zin om kaas te maken, niets van terecht gekomen.

Het is nu dik een jaar later dat ik ga kazen. Zuursel in de maak. Stremsel gekocht. Nu de rest nog.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Alle kaasspullen zijn schoongemaakt. Geheugen is opgefrist. Alarm is gezet voor de boer.
Vanavond melk kopen. Morgen is het zo ver!

421b4287739026dfb3443ea9badab68a.jpg

Mijn pekel is zowaar nog goed en schimmelvrij.

Geplaatst:

NEEEEEE…

1ed299e18aaf4027fc0a54970faef4c4.jpg

Mijn grote kaaspan kan niet op mijn inductie fornuis. Hij slaat steeds af. Ik kan wel janken. Moet dus of mijn plan laten varen, of in meerdere pannen werken.

Ik laat dit nog een uurtje inwerken. Daarna is de boer weg.

Geplaatst:

Eerder gewoon op het gasfornuis. We hebben pas sinds de zomer van het gas af… maar dat is soms echt niet handig

Edit: nieuwe pan besteld. De nieuwe is 23 l. Had liever 28 l gewild, maar misschien maak ik weer 2 jaar geen kaas dus dit lijkt me beter. Al heb ik de pan wel veel gebruikt voor tomatensaus te maken.

Ik had ooit een feta vorm gekocht. Vind dat ik nu wel eens feta kaas mag gaan maken. Beetje vertraging opgelopen, maar ach. Het komt.

Geplaatst:

ca5a6231fe7833c1ae28e1e1cb6c1fc4.jpg

Pffff spannend hoor als je al zo lang geen kaas hebt gemaakt! Ben nu in de stremming pauze. Duimen maar dat dit eerste deel goed gaat.

Geplaatst:

Niet dat het zinvol was helaas.
2 uur later nog steeds niet gestremd. Ik geef kaasmaken officieel op.

Wel een handige pan voor de tomatensaus aan overgehouden als ik iets positiefs erover moet zeggen.

Geplaatst:

Echt zonde. Niet voor de pan, die zal je wel vaker voor iets gaan gebruiken jou kennende. Wat heb je met al die ongestremde melk gedaan? Yoghurt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nope. Weggegoten. Wat moet je met 23 liter yoghurt. Was er helemaal klaar mee met al die witte ellende. Was ook nog eens mijn eigen schuld. Gewoon een domme rekenfout gemaakt met zuursel…
Dubbel leed, want goot de melk weg in de gootsteen. Hadden we lekkage! Al die liters die via de kastjes op de vloer kwamen. Het was een gezellig middagje schoonmaken tussen de zoute tranen door. Kon echt niks meer hebben.

Geplaatst:

Echt zo niet leuk, Mel! 😬

Geplaatst:
19 uren geleden, Mellie zei:

tussen de zoute tranen

Echt wel ruk dit. En zo zonde van de melk. Ik kan me voorstellen dat je de pan omkiepert uit frustratie en idd wat moet je met 23 liter aangezuurde melk. Enfin, voorlopig geen kaas meer maken snap ik.   

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oh. Ik kan me de zoute frustratietranen zo goed voorstellen!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Ik heb een algemene vraag aan de kaaswaxers. Omdat dat het vooral met harde kaas als Goudse gebeurt, stel ik de vraag hier maar.

Ik had begrepen dat het waxen de rijping van de kaas stopt, anders dan bij coaten. Misschien klopt die info wel helemaal niet. Maar wat ik me dan afvraag: als je een, inmiddels voldoende gedroogde kaas van een week of 2 oud waxt, kan het dan nog wel bijvoorbeeld belegen worden? Ik krijg uit dit topic namelijk de indruk van wel. Dan zou de kaas dus nog wel verder rijpen in de wax.

Ik ben namelijk van plan om te gaan waxen (eerst de kaas nog maken), maar houd wel van wat meer belegen en oud. In ieder geval van meer op smaak. Of gebeurt dat sowieso wel in wax?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.