Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn info komt van Yuras...die zal het zelf wel verbeteren als ik fout ben.

In het afgelopen voorjaar is er een soort verkoop geweest van boompjes e.d. op de tuin. Is toen ook aangekondigd op dit forum. De weduwe van Persica kon zelf de tuin niet verder beheren. Probleem was alleen dat vaak niet duidelijk was, wat precies wat was (niet of slecht gelabeld). Ik begreep van Yuras dat vooral mensen van het tuincomplex waar Yuras en Persica een tuin hielden naar die verkoop kwamen. Yuras heeft voor mij een aantal boompjes (vaak onderstammen) meegenomen naar de voorjaars-moestuinforumdag..ik had hem carte blanche gegeven voor een bepaald bedrag. Een beetje een verrassingscollectie dus (afwachten wat het wordt en blijkt te zijn) die hier nu in grote potten staat en indien dan groot genoeg in het najaar in de bostuin wordt geplant. Er was in ieder geval ook een pawpaw bij van ca. 60 cm, die .....bijna niet te verplanten als ze niet in een hele diepe pot staat.... jammer genoeg niet meer is uitgelopen.

Wat ik intussen volop van Persica heb overgenomen is het zaaien van abrikozen, pluots, plumcot's, Japanse pruimen e.d. onder het motto van: Ik heb ergens genoeg plek om ze uit te planten en wie weet wat het wordt ( )...hoop dat ik de resultaten nog mag meemaken ooit.

Om toch nog even on topic te blijven. De eerste vruchtjes van een aprimira-boompje zijn nu rijp. Geen twijfel dat het echt helemaal een pruim is...wat droger vlees dan de meeste pruimen...met de kleur en de vorm van een kleine gele abrikoos, maar zonder abrikoos in de genen. Ik kocht ze bij Altree = fruitbomennet, 2 jaar geleden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik ben pas net na het overlijden van Persica op het forum gekomen maar ik kan zo ontzettend veel info vinden in zijn oude berichten! Ben daardoor ook geïnspireerd geraakt om ook platte perzik en nectarine in de tuin te zetten. Het zou wel tof zijn om twee of meer van zijn oude boompjes over te nemen. Yuras kunnen ze ook verzonden worden?

Geplaatst:

Dank voor de reacties. Het ging me er een beetje om dat een en ander bewaard zou blijven. Dat lijkt te lukken. Ben zelf ook druk aan het experimenteren met pruim, abrikoos en perzikachtigen.

Reden dat ik bij dit topic uitkwam is eigenlijk een tweet van fruitbomen.net over Pfiricose, hebben mensen daar al opbrengsten van gehad en hoe bevielen die?

[*]

Geplaatst:
Ik ben pas net na het overlijden van Persica op het forum gekomen maar ik kan zo ontzettend veel info vinden in zijn oude berichten! Ben daardoor ook geïnspireerd geraakt om ook platte perzik en nectarine in de tuin te zetten. Het zou wel tof zijn om twee of meer van zijn oude boompjes over te nemen. Yuras kunnen ze ook verzonden worden?

Helaas, notities van Persica over wat en waar is/was geplant zijn verloren en niet meer te vinden. Wat ik zie nog er zijn veel "experimentele" bomen en boompjes nog steeds op zijn perceel blijven staan. Sommige, mogelijk, zou ik overnemen/afkopen, de rest gaat waarschijnlijk weg volgende jaar.

Helaas, sommige bomen zijn al dood gegaan door verkeerde behandeling tijdens verplanten of door ziektes, en ... het is onmogelijk nog levende bomen te verzenden met pakket of anderen diensten (zijn te groot).

Zelf heb ik vorige jaar een pluot geproefd, die is van de pit door Persica opgekweekt, en dit was heerlijk van smaak.. Deze boom blijft nog staan.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
2 jaar geleden ooit zon boompje gekocht hij bloeit volop en geeft ook vrucht.

Mijn vraag is dit een echte Kruizing?

Mijn ervaringen zijn;

Bloeit als een perzik

Groeit als een perzik

Heeft een deels resistentie tegen krulbladziekte

De verkopende partijen beweren dat het een echte Kruizing is.

Ook wij kochten een Honeymoon boompje.

Dit voorjaar voor het eerst enorm mooi gebloeid en ja hoor , nu zijn we de gele vruchten aan het opeten.

Onvoorstelbaar lekker, goed rijp laten worden, dan is de smaak nog lekkerder, gaat over de mango heen, zo lekker zelfs.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...