bart646 Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 2 jaar geleden ooit zon boompje gekocht hij bloeit volop en geeft ook vrucht. Mijn vraag is dit een echte Kruizing? Mijn ervaringen zijn;Bloeit als een perzikGroeit als een perzikHeeft een deels resistentie tegen krulbladziekte De verkopende partijen beweren dat het een echte Kruizing is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 De belangrijke vraag voor mij is hier, smaakt hij als een kruizing? Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 bart, je bent er ook ingetrapt. het is een doodgewone perchoca perzik, een groep van perziken met zeer stevig vruchtvlees die veel in de industrie worden gebruikt. soms gekocht bij ernst lill in munchen ? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 Ik heb hem toen hier vandaan. http://www.tom-garten.de/pfirsicose-r-pfirsich-aprikose.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 leuke foto van een abrikoos! hetzelfde gebeurd met de zg kruising tussen abrikoos en europruim. wordt nog steeds aangeboden als unieke kruising.onder de naam apimira of nog andere namen. mensen kijk uit voor dergelijke unieke aanbiedingen.apimira is gewoon een mirabel die heel goed smaakt. heb hemzelf ook al een flink aantal jaren! Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 Ik snap het Wim heb hem een jaar of wat geleden gekocht puur ontwetendheid. Mijn vrouw vond hem wel appart. Zelfs fruitboom.net bied hem aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 zelfs fruitbomen net gaat wel eens in de fout! Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Ook wij maken zeker fouten, maar ik denk dat dat in dit geval wel meevalt. Bij de aprimira vertellen wij gewoon eerlijk dat er aan getwijfelt wordt of het er wel echt abrikoos in de pruim te vinden is. Lees ook hier: http://www.fruitbomen.net/pruimenboom/aprimira/ Nog geen reden voor mij om hem weg te doen hoor, heerlijke pruim. Wat betreft de Perzikoos; volgens mij is het wel een echte kruising, maar als iemand goed bewijs heeft van het tegendeel ben ik nooit te oud om te leren. Die foto die jullie linken is trouwens onzin, daar lijkt hij in de verste verte niet op. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 Frank dat was toen voor mij ook de grootste verrassing. Kocht hem toen was het enkel een tak van een ruime meter.vond hem erg afwijkend qua blad toen die uit liep. Vorig jaar bloeide hij voor het eerst en had 8 dikke vruchten. Dit jaar weer vol op gebloeid maar alle beginsels zijn afgevroren. Mijn twijfel begon toen hij krulblad ziekte had onbehandeld 20% met 2 beHandelingen eigelijk geen aantasting heeft. Abrikoos heeft nooit krulblad ziekte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Misschien kun je eens een foto van het blad plaatsen je noemt het afwijkend t.o.v perzik ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 Persica ik bedoelde afwijkend blad ten opzichte van de foto van de verkopende partij zie de eerdere link. Het blad is het zelfde als een perzik maak morgen wel ff een foto en post die! Nu wel recht Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 frank,ik ben het met je eens, had ik al aangegeven, apimira is een heel goed pruimenras. maar geen kruising. ik meen dat het hoofd van het duitse onderzoekstation, waar hij ontwikkeld is, ook heeft toegegeven dat het waarschijnlijk gewoon een mirabel is.ik heb nog even verder gekeken over de perzik abrikoos. nergens op websites van italjaanse kwekerijen kom ik hem tegen.vervolgens ook nog even bij website fruitlent gekeken en ook de conclusie van marcel is dat het gewoon een industrie perzik is. zo,n naam verkoopt niet. ik heb er ook een ontdekt met de naam honingperzik [ oa in mijn eigen online winkeltje!] ik hoop dit jaar uitsluitsel te krijgen of het inderdaad een industrie perzik is. ik zet er 100€ op dat het inderdaad een ind. perzik is. ind.perzik mag geen rode keurstof bevatten rondom pit en in het vruchtvlees. rood wordt bruin in blik. het vlees moet steviger zijn dan gewone perzik, en ze hoeven minder zuur te bevatten, dus vooral zoet. nu nog een andere naam. percoca klinkt toch beter dan ons industrieperzik. wie heeft een goede vervanger? want het blijven prima eetvruchten. persoonlijk vind ik ze te zoet en te weinig fris, maar met de hele verzoeting van de moderne tijd kan het best wel eens een nieuwe hit worden. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted May 28, 2015 Author Share Posted May 28, 2015 Voor persica foto's van het blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 ik kan hier niets abri aan ontdekken.maar ik moet toe geven, mijn ogen zijn niet al te best. volgens mij heb je al vruchten gehad, hoe zagen die eruit? perchoca perziken hebben geel oranje,stevig tot zeer stevig vruchtvlees en geen rood binnenin. gewone perziken zijn smeltend en industrieperziken niet. vlees lijkt inderdaad op abrikoos. smaak is wisselend, vaak zeer zoet. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted May 28, 2015 Author Share Posted May 28, 2015 Vruchtvlees was stevig geel/geeloranje zonder rode kern., vrij zoet maar niet abri achtig ook niet zoals avalon of benedicte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 industrie perzik dus. vind ik een rot naam maar mischien moeten we een leukere naam bedenken. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Inblik perzik? Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 bij gebrek aan beter............... honingperzik?????? vind ik iets te veel verwachtingen wekken. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Hier de eerste 'echte' resultaten, van de perzikoos uit mijn eigen proefhoekje. Eerst was ik net zo sceptisch als jullie allemaal; de boom lijkt gewoon een pure perzik. Toen de perziken in het begin van het voorjaar aan de boom kwamen zakte de moet in mijn schoenen; het leken net gewoon perziken. Máár ik zat fout. De vruchten zijn nu rijp, en ik denk toch dat het een kruising is. Is het geen kruising, dan is het wel een erg lekkere perzik, of abrikoos. Wat meer over de vruchten: de vruchten van de perzikoos zijn groot voor een abrikoos, en érg klein voor een perzik. Dat zit er dus mooi tussenin. De vorm is onregelmatig, met veel imperfecties, maar toch vooral rond. De schil is duidelijk meer abrikoos dan perzik, bijna glad met op sommige plekken een dun vachtje. De kleur verschilt erg per vrucht, en het lijkt wel alsof hij lichter wordt naarmate hij afrijpt. De kleur is geel met een rode blos aan de zonkant. Hij heeft naar mijn mening een duidelijk aroma van abrikozen (dit ruik je ook al van de rijpe vruchten af komen) en de zoetigheid van de perzik. Hoewel ik in het begin van het jaar twijfelde of ik dit ras in mijn assortiment zou houden, is de twijfel nu weg. Leuk ras, mooie vruchten, goede smaak. Ook de ervaring dat dit ras weinig tot geen last heeft van krulziekte deel ik. Hieronder twee foto's: Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 ik heb ook nog een vraag. Hoe ziet de pit er uit ? Die van een perzik neem ik aan? Kleeft het vruchtvlees aan de steen of komt het vruchtvlees makkelijk los van de steen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Ik weet niet of er al een topic over is of dat ik er anders een zal starten maar zijn er ervaringen met de verschillende soorten kruisingen tussen (Japanse) pruim, kers, perzik en abrikoos en welke naam heeft het beestje en hoe bevalt die (vooral buitenervaringen)? Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 frank, dit vind ik een heel leuk onderwerp. eigenlijk zou je ons moeten uit nodigen voor een blind proeverij. want smaak is een ontzettend moeilijk punt bij zichtdieren zoals wij allen zijn. neem perzik jogurt, en maak die blauw van kleur en vrijwel niemand raad dat het perzik jogurt is. alleen als de kleur klopt met wat we zien smaakt het als perzik jogurt. ik kijk uit naar je uitnodiging. volgend jaar?de andere eigenschappen kunnen ook heel makkelijk op perzik slaan. beharing is bij perziken zeer variabel, bij moderne rassen is er nauwelijks sprake van beharing, is eruit gekweekt. ook de vruchtgrootte is zeer variabel. er zijn abrikozenrassen die vruchten geven van 200gr pst. en perzikrassen die vruchten geven van 90gr pst.maar het is ook niet zo heel erg belangrijk of het nu het wel of het niet is, als het een goed ras is.zelf hou ik niet zo van soort kruisingen, is meestal vlees nog vis, daarom heb ik ook mijn pluot gerooid. was geen verbetering van europesche pruim wat betreft smaak. en dan nog in combinatie met de andere nadelen van pluots. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Ja... pluots. Heb het voor elkaar gekregen dat ik één ras pluot kan verkopen. Maja, niet zelfbestuivend, dus wat heb ik daar nou aan. Ik kreeg te horen dat hij ook wel zou bestuiven met een abrikoos, maar daar merk ik hier nog weinig van.Wat betreft die uitnodiging: we zijn wel met iets bezig Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 pluots worden door elkaar bestoven en door japanse pruimen. en dan moet het ook nog klikken met bloeitijd en het juiste ras. pffffff.bovendien geven jap pruim en pluots [mijn ervaring] erg weinig stuifmeel af. dus handbestuiving is een stuk moeilijker dan bij bv abrikozen, waar de kwast geel ziet van het stuifmeel. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Ja... pluots. Heb het voor elkaar gekregen dat ik één ras pluot kan verkopen. Maja, niet zelfbestuivend, dus wat heb ik daar nou aan. Ik kreeg te horen dat hij ook wel zou bestuiven met een abrikoos, maar daar merk ik hier nog weinig van.Wat betreft die uitnodiging: we zijn wel met iets bezig En welk ras is dit dan Frank? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts