Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Update Jo`s tuintje.


jootje

Aanbevolen berichten

Zo, ben een weekje weg geweest. Toen ik thuis kwam eerst naar mijn groentetuintje gelopen om te kijken hoe het erbij stond. Jeeemig, alles heeft een groeispurt gehad, echt, ik wist niet wat ik zag. Ik kan voor het eerst zeggen dat de groente harder is gegroeid dan het onkruid! ( wat er ook nog genoeg stond hoor) Maar wat een leerproces is zo`n eerste groente tuin. De broccoli en de bloemkool worden mega groot, en zitten elkaar in de weg denk ik, de gwone kropsla is groot en kan gegeten worden, dat word veel sla eten en weggeven. De snijbiet gaat heel goed, de sjalotten zijn giga, de aardbeien worden rood enz. Ook de groente in pot gaat erg hard. Vooral de tuinmelde en de piepers. Wat het echt niet goed doet zijn mijn fruitstruikjes. De framboos en de klapbes zien er ronduit zielig uit, de framboos heeft wel allemaal bloemetjes gehad. En ik heb ontdekt dat mijn rode bes en pruimenboompje onder de luis zitten, dus morgen even met groene zeep aan de gang. Ik heb in de voortuin ook een enorme struik die helemaal onder de dikke plakaten zwarte luis zit, hoop dat ik dat nog weg krijg. Ik vind de tuin super, maar kan toch echt niet alles kwijt wat ik wilde. Ik zal dingen moeten laten vallen. Ik wil zondag de tomaten, courgette, peper en parika in de tuin zetten, maar dat word al zoeken naar een plekje. Wilde ik eigenlijk nog boerenkool, koolraap, roodlof enz. Maar dat laat ik, behalve de boerenkool ( vind ik zoooo lekker!) vallen. Volgend jaar wil ik in ieder geval wat groenten in mini variant, scheelt ruimte, en meestal eten we met z`n tweeen. Verder ben ik na het maken van deze foto`s bezig geweest met het verplanten van mijn kruiden, in de tuin en een gedeelte in potten gedaan. Hoop dat ze dat gaan overleven. het stukje grond wat daardoor vrij komt, daar komt een klein platte kunstof bak.( 1 x 1 meter) Om wat langer sla te kunnen doorzaaien en eten, en wat andere dingen voor te zaaien in het voorjaar. Had hem op Marktplaats zien staan, op een kwartiertje rijden van mijn vakantie adresje, dus voor 15 euro, heeft deze dame een platte bak. Eigenlijk geen ruimte voor dus, maar lijkt me wel heel handig. Dus plek gemaakt, morgen gaat mijn verkering hem in de tuin zetten met wat extra grond erbij. Nou, het is een heel verhaal geworden, en ik kan nog wel veel meer vertellen, maar ik ga maaar stoppen en kijken of ik de foto`s bij dit berichtje krijg. Als jullie aan de hand van de foto`s en dit verhaal nog tips en adviezen hebben, graag! Goed weekend! i280up.jpg25rebs7.jpg33wny9z.jpg20b0c2x.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles ziet er blakend uit. De vakantie heeft ze goed gedaan

Leuk dat je een plat bakkie op de kop hebt kunnen tikken. Dat is zeker handig voor de sla in winterse tijden. Lijkt me heerlijk. Ik ga m'n pa ook vragen na de zomer eentje te maken voor in de tuin. We genieten nu al volop van de heerlijke blaadjes sla die ik er telkens afhaal (rest laat ik doorgroeien).

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Kleine update.

Tomaten gaan giga...als al die kleine tomaatjes nog groot en rood worden, dan kan ik de hele familie van tomaten voorzien straks. Heb ook eindelijk bloemetjes in de paprika, en in de peper zat ook 1 bloempje. De boontjes en plukandijvie gaan goed. De raapjes en wortels die ik onlangs gezaaid heb komen op. Ik heb met veel dingen voorzichtig gezaaid, dus alles wat opkomt gaat ook op. ( behalve dan die rode eikenbladpluksla... Heb een paar foto`s genomen van mijn tuintje. Ben er nog steeds hartstikke blij mee. 601_36cc6f0ac068cc9550e3aeb66876ec8a.jpg601_89fbe03e58f4933155c632ea8d20d700.jpg601_19491ecc566106f912b4e1db654d95ff.jpg601_f2085c3045c71d0c6417e175e751c037.jpg601_80585992f80287572a9b9055ac2a34ad.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Zo, weer even een update. Er is inmiddels een en ander veranderd, of liever gezegd erbij gekomen. 85 vierkante meter moestuin op een moestuincomplex. Ik heb altijd heel hard geroepen dat ik dat nooit zou doen, want dan " moet" je er elke keer heen, nou..ik ga graag! Vind het heerlijk. Er stond nog een en ander op de tuin wat ik inmiddels geoogst heb, of er nu nog staat, maar heb al heel veel gedaan. Het was een vierkante tuin ( ongeveer welke ik nu door middel van tegelpaadjes in 7 vakken verdeeld heb. Buiten die vakken is er ruimte voor " zooi" als palen, stokken, gaas enz. Ook een klein stukje betegeld om in het zonnetje onder de pruimenboom te zitten die er al staat. Er staat een grote gereedschapskist, en een afgezet ( met gaas) stukje/hok, waar ik fruit struikjes in heb gezet. In de tuin wil ik veel fruit, straks aardappels, rabarber, courgette, pompoen, enz. Zeg maar die dingen die teveel plek in nemen in mijn achtertuintje van 3 x 4. Ook wil ik een stukje voor pluk bloemen. En ik wil nog veeeeeeel meer, maar ik kan nu ook veel meer. Ben dus nu lekker aan het plannen maken, en heb al reuze veel zin in het nieuwe seizoen. Afgelopen weekend 4 van de 7 vakken omgespit ( aaarghh..spierpijn!) en wat mest erdoor gewerkt. Die zijn dus klaar voor de winter. De andere vaken komen van het voorjaar wel. Op 1 vak staan allemaal aardbeien, en een met boerenkool. En een met van alles wat. Zodra dat eraf is doen we weer een vak. Die vakken is wel een goede manier voor mij, houd ik een beetje overzicht. Aan fruit staan er nu: 1 framboos, 2 herfst frambozen, 1 tayberry, 1 gele framboos, 1 kiwibes, 2 rode bessen, 1 blauwe bes, 1 kruisbes , 1 gojibes en een veldje aardbeien, een pruimenboom, en ik heb een stoofpeer boompje gekocht en er neer gezet...oohh...als dat toch es allemaal mooi gaat opgroeien! In de kleine tuin achter word het nu toch wel leger, er staat nog wat snijbiet, paar boerenkooltjes, winterwortels die waarschijnlijk ook wel opgevreten gaan worden door de pieren, zoals mijn spruiten nu opgegeten worden door slakken/rupsen. Er staat veldsla, en witlof, die mag er over een week of 2 uit om ingekuild te worden. Nog zat te doen en te eten dus! Ik houd jullie op de hoogte. Foto`s zijn van afgelopen weekend, mooie vakkies he? 601_720e2c86d7417b80754994948a1cc74c.jpg601_3bf3c4d2dc53e5b90da9f90dda3c9708.jpg601_87317bae5e943655ba979221d1265937.jpg601_0534fc433adbc12cb8fb3e109a151cc5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...