diesel4666 Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Hallo allemaal, Ik heb na zo'n maand laten voorkiemen mijn aardappelen gepoot op 7 april. 2 vroege rassen: Belle de Fontenay en Première.De planten groeiden snel, en ik heb ze tweemaal aangeaard. Nog hoger aanaarden lukt me niet. Nu zijn de planten ondertussen echt reuzen geworden. Bovenop de ruggen (van zo'n 30cm) staan de planten van zo'n dikke 70cm hoog.Allé, "staan" is veel gezegd. De Belle De Fontenay planten liggen allemaal volledig plat sinds een paar dagen. Sommigen gewoon geknakt.Ze staan vrij goed beschut tegen de wind: een garage aan de windkant en rondom haagjes.Ze hebben niet veel zon, eerder halfschaduw. (misschien dat ze daardoor zo strekken?) Nu mijn vraag: wat kan ik hiertegen doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Kan het aan de bemesting liggen dat ze uit hun krachten gegroeid zijn?Heb je bemest en zo ja met wat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 In februari heb ik de grond omgefreesd, en wat compost en koemest ondergewerkt.Tijdens tweede keer aanaarden heb ik organische meststof voor aardappelen van DCM mee ondergewerkt. Bedoel je, dat er misschien overbemest is, waardoor de planten te snel de lucht ingegaan zijn? De stengels zien er nochtans niet te dun uit. De stengels van de Belle de Fontenay zijn zelfs dikker dan die van Premiere. Toch zijn de BDF tegen de vlakte gegaan en de Premiere niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Ik had vorig jaar ook veel omgevallen aardappelplanten na veel wind, ik heb ze zo gelaten, ze gingen daarna weer omhoog groeien, met een bocht dus Geen verschil in opbrengt gehad, dus niet echt een probleem lijkt mij. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
piggy Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Te weinig zonlicht, als het meevalt kun je nog "krieltjes" oogsten. Volgende campagne een betere plek uitzoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 De stengels zien er nochtans niet te dun uit. De stengels van de Belle de Fontenay zijn zelfs dikker dan die van Premiere. Toch zijn de BDF tegen de vlakte gegaan en de Premiere niet. Dikker dus zwaarder en door hun lengte topzwaar misschien?Als ze ook nog te dicht op elkaar staan en veel mest hebben gehad, dan krijg je dat.Waarom zou je zulke snelgroeiende aardappelplanten willen? Veel loof wil nog niet zeggen veel aardappelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Ik zet ieder jaar verschillende rassen aardappels, en het is echt opvallend hoeveel verschil er is in kleur, vorm, groeiwijze maar ook in sterkte. Sommige rassen worden hoog maar zijn buigzamer door een vezelige stengel. Andere breken heel gemakkelijk. Een en ander heeft vast met de standplaats te maken, maar het ras is zeker van invloed.Over deze eigenschappen is helaas maar weinig te vinden in de rasbeschrijvingen. Bij mij is bv. Texla enorm populair bij slakken. Andere rassen helemaal niet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted May 31, 2015 Author Share Posted May 31, 2015 Ik had vorig jaar ook veel omgevallen aardappelplanten na veel wind, ik heb ze zo gelaten, ze gingen daarna weer omhoog groeien, met een bocht dus Geen verschil in opbrengt gehad, dus niet echt een probleem lijkt mij.Hier zijn ze ook omgevallen na periode van wind. Ik merk dat ze ondertussen ook al een bocht gemaakt hebben, maar de helft van de plant ligt zo op de grond. Geeft dat niet meer kans op aardappelziekte? Te weinig zonlicht, als het meevalt kun je nog "krieltjes" oogsten. Volgende campagne een betere plek uitzoeken.Het is mijn eerste echte moestuinseizoen. Had gelezen dat halfschaduw voor aardappelen voldoende zou zijn. Waarom zou je zulke snelgroeiende aardappelplanten willen? Veel loof wil nog niet zeggen veel aardappelen.Waar heb ik gezegd dat ik snelgroeiende planten wil??? Ik kaart juist aan dat dit een probleem is. Bedankt voor de antwoorden allemaal. Al doende leren we weer bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Het leek me dat je nogal veel mest gegeven had. Maar herlezende zie ik dat het je eerste jaar is en dat je ze niet bewust hebt willen opfokken. Mijn aardappelen rekken ook, ik heb ze in een ommuurde achtertuin in een woonwijk staan. Daarom krijgen ze weinig extra mest, en in verhouding wat minder stikstof. Ze staan nog overeind. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted June 1, 2015 Author Share Posted June 1, 2015 Ik heb gisteren touwen langs de aardappelrijen gehangen, zodat de planten wat steun hebben en niet plat op de (natte) grond liggen.Heb toen gemerkt dat de Belle De Fontenay echt enorm breekbare takken heeft. Nog geen 10 graden bewegen en knakt al af. Dag en nacht verschil met de Premiere, die ernaast staan.Vrees toch dat het vooral aan het ras ligt!Heeft hier nog iemand dit ras staan? Zelfde ervaring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Halfschaduw kan wel, maar voor aardappelen geldt, net als voor de meeste plantensoorten, dat een zonnige plaats optimaal is. Een niet-optimale standplaats zal voor een andere groei, en waarschijnlijk een lagere opbrengst zorgen. Het "strekken" kan zeker een gevolg zijn van de standplaats. Daarnaast de wind: vorig jaar zijn er bij harde wind enkele hoge Eersteling-planten afgebroken, maar dit jaar heb ik het nog niet gezien. Voor sommige planten is een beschutte plek helemaal niet zo goed. Omdat ze nauwelijks wind krijgen vormen ze geen sterke stengel. En dan zal je net zien dat er een rare windvlaag komt vanuit een gekke hoek de al je planten omblaast. Het is alsof je een kasplant met harde wind buiten zet. Het zal dus een combinatie van factoren zijn: Een lange plant door de standplaats, een weinig sterke stengel door het gebrek aan wind en een ras dat snel afbreekt. Gewoon pech. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Ik gebruik hier een zelf verzonnen manier om ze aan te aarden, kunnen ze ook niet omvallen en hebben ze geen last van een eventuele halfschaduw plaats Ik 'doe alsof' ik aardappelen in zakken kweek, maar dan in volle grond en blijf gewoon aanaarden volgens de principes zoals je dat zou doen met aardappelen in zakken. Moet je er wel wat gaaswerk met erg fijn gaas rondzetten en mag je niet te breed gaan wil je het nog praktisch houden. Misschien kan je dat nu nog doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts