Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nut van ondiepe zaaikisten?

tomvm

Recommended Posts

hallo,

ik heb onlangs enkele zaaikisten gekregen van +/- 8cm hoog.

Het gaat om de volgende: http://www.acd-kassen.nl/nl-9540-5372-9304-propagators-zwart-zaaikistje-m.html

Om eerlijk te zijn: Ik heb het nut er nog niet van ingezien, behalve dat ik er salade in kan laten ontkiemen plantjes daarna kan verplanten.

De reden dat ik het precies nutteloze kisten vind, is het volgende: Om plantjes te kunnen uitzaaien later, zoals prei, kolen, ..., moet je precies diepere potjes hebben, omdat de wortels niet degelijk kunnen groeien anders.

Voor radijzen kan ik ze ook niet gebruiken, want 8cm is niet hoog genoeg voor radijzen.

Ook voor pompoenplanten, ... te laten opgroeien, zijn ze niet diep genoeg.

Kan iemand mij het nut van zo'n 'ondiepe' zaaikist uitleggen, want ik zie het niet.

Alvast bedankt.

Gr.

Tom

wij hebben er ook veel plezier van voor alle opkweek en stekken in huis op vensterbank en op zolder

de stukjes tray, potjes etc. gaan eerst in zo een bakje met kap

we geven water van onderaf en de vensterbank blijft minofmeer schoon

Voor eigenlijk alle zaailingen die zich laten verspenen en later dus oppotten of de tuin op, zijn deze 'ondiepe' zaaikisten toch juist prima ? Ik vind zelf 6 a 8 cm diepte toch meestal ruim voldoende ? Misschien niet echt voor álles, maar voor heel veel toch wel ?

En inderdaad, ik gebruik de bakken vooral voor water geven van onderaf ( potjes in plaatsen en goed verplaatsbaar )

Ik vind ze geweldig,alles zet ik er in.In kleine potjes ,wc rolletjes ,of bekertjes.Ik begin al in januari met de pepertjes,en zo door tot aan nu met de boerenkool. Maar...........anders kom je toch gewoon naar de MTFD,en ruil je ze voor iets anders

daar was ik nog niet op gekomen om hierin potjes te zetten die iets dieper zijn en langs onder water te geven

ik deed er altijd gewoon zand in en zaaien, maar dan leek alles nooit goed volledig te kunnen groeien omdat het nogal ondiep was (dacht ik tenminste). Voor salade gingen ze wel heel goed, maar radijzen volgroeien niet goed en blijven zeer klein tegenover in volle grond. Ook peterselie kon precies niet goed doorgroeien.

bedankt voor de tips en natuurlijk ben ik blij dat ik ze heb, maar ik zag nog niet echt voor wat ik het kon gebruiken allemaal. En nu wel.