tomvm Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 hallo, ik heb onlangs enkele zaaikisten gekregen van +/- 8cm hoog.Het gaat om de volgende: http://www.acd-kassen.nl/nl-9540-5372-9304-propagators-zwart-zaaikistje-m.html Om eerlijk te zijn: Ik heb het nut er nog niet van ingezien, behalve dat ik er salade in kan laten ontkiemen plantjes daarna kan verplanten. De reden dat ik het precies nutteloze kisten vind, is het volgende: Om plantjes te kunnen uitzaaien later, zoals prei, kolen, ..., moet je precies diepere potjes hebben, omdat de wortels niet degelijk kunnen groeien anders.Voor radijzen kan ik ze ook niet gebruiken, want 8cm is niet hoog genoeg voor radijzen.Ook voor pompoenplanten, ... te laten opgroeien, zijn ze niet diep genoeg. Kan iemand mij het nut van zo'n 'ondiepe' zaaikist uitleggen, want ik zie het niet. Alvast bedankt.Gr.Tom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 De Zaaitray en potjes die ik gebruik zijn niet dieper hoor. Zelfs paprika's, tomaten, kolen, ... zaai ik in zoiets Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Ik zet wc-rollen, en andere potjes op dit soort bakken, evt. met een kap erover. Erg handig, maar niet als directe zaaibak, al heb ik er ooit wel sla in gezaaid. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Heel handig voor trays, inderdaad wcrolletjes, kleine potjes (p6), grotere potjes (p9) en ga zo maar door.Onmisbaar hier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 wij hebben er ook veel plezier van voor alle opkweek en stekken in huis op vensterbank en op zolderde stukjes tray, potjes etc. gaan eerst in zo een bakje met kapwe geven water van onderaf en de vensterbank blijft minofmeer schoon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Ze zijn juist perfect als zaaikist , wij gebruiken ze om p9 potjes in te zetten welke je van onderaf water kunt geven. Ik heb er speciaal dit jaar 10 extra grote van besteld, echt ideaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Handige zaaitrays, zoals Suus al schrijft. Aardig dat je die gekregen hebt, wees er juist blij mee en dankbaar voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Voor eigenlijk alle zaailingen die zich laten verspenen en later dus oppotten of de tuin op, zijn deze 'ondiepe' zaaikisten toch juist prima ? Ik vind zelf 6 a 8 cm diepte toch meestal ruim voldoende ? Misschien niet echt voor álles, maar voor heel veel toch wel ?En inderdaad, ik gebruik de bakken vooral voor water geven van onderaf ( potjes in plaatsen en goed verplaatsbaar ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Ik vind ze geweldig,alles zet ik er in.In kleine potjes ,wc rolletjes ,of bekertjes.Ik begin al in januari met de pepertjes,en zo door tot aan nu met de boerenkool. Maar...........anders kom je toch gewoon naar de MTFD,en ruil je ze voor iets anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Ook ik heb van die ondiepe bakken en heb er veel plezier van. Ik zaai erin, maar zet er ook potjes in, makkelijk heen en weer sjouwen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted June 1, 2015 Author Share Posted June 1, 2015 daar was ik nog niet op gekomen om hierin potjes te zetten die iets dieper zijn en langs onder water te gevenik deed er altijd gewoon zand in en zaaien, maar dan leek alles nooit goed volledig te kunnen groeien omdat het nogal ondiep was (dacht ik tenminste). Voor salade gingen ze wel heel goed, maar radijzen volgroeien niet goed en blijven zeer klein tegenover in volle grond. Ook peterselie kon precies niet goed doorgroeien. bedankt voor de tips en natuurlijk ben ik blij dat ik ze heb, maar ik zag nog niet echt voor wat ik het kon gebruiken allemaal. En nu wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haidabeach Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Bedoeling lijkt me ook om dit ding te gebruiken om later te verspenen, radijzen daarin zetten is niet echt geschikt. Spinazie wel, die haal je er nadien toch uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts