gerritr1955 Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Kun je de wortels die je er uit haal bij het uitdunnen terug planten in de aarde.Zo ja, hoe ??Ik neem aan dat de wortel van de wortel ( ) bij het terug planten geheel recht naar onder moet zitten. Quote Hortus est amicus meus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Misschien lukt het (bij enkele), maar waarschijnlijk niet. Dat komt omdat naast de hoofdwortel die we op eten, de plant vooral groeit op kleine (haar-)worteltjes en die worden te veel beschadigd.Misschien als je de bodem goed nat houdt, dat er bij sommige nieuwe haarwortels komen en hij er door komt. Maar dan nog is de groei zo erg verstoord, dat het resultaat niet geweldig zal zijn. Wat wel kan is een (winter)wortel die in de winter, bijvoorbeeld in zand, is overgehouden, in maart opnieuw wordt geplant. Dan maakt ze makkelijk nieuwe worteltjes...en gaat snel bloeien. (Zo kun je dus zaad winnen). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Verspenen (van in een bakje voorgezaaide, gekochte) Parijse wortelen lukt wel. Die planten overleven het. Binnenkort weet ik te vertellen of ze ook van vorm gelukt zijn. Met gewone wortelen ligt dat zeer gevoelig en moeilijk. Lukt wel als ze nog erg klein zijn en liefst nog geen 'verdikte' wortel hebben, al kan je bij de oogst rare kronkels krijgen in de wortelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts