Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Radijs bladeren slap na oogst

MartinH

Recommended Posts

Waarschijnlijk is het jullie ook wel eens opgevallen. Vrij snel na het oogsten wordt het blad van de radijs slap. Lijkt me logisch. Maar in de supermarkt liggen radijzen van een paar dagen oud waarvan het blad nog redelijk goed is. Ze liggen niet in de koeling. Hoe doen ze dit, iemand een idee???

Weet alleen dat die van mij veeeel lekkerder zijn dan die in de supermarkt

er zijn allerhande goedjes waarmee groentes behandeld worden om langer mooi te blijven. Niet al te frisse goedjes. Zo kunnen die fruitsalades in bakjes die oa de appie verkoopt soms wel drie weken oud zijn zonder dat je dit doorhebt (nouja iedereen met smaakpapillen proeft dat ze funny smaken, maar blijkbaar hebben de meeste mensen geen smaakpapillen). Wellicht is dat bij radijsjes ook het geval?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Ik heb geen verklaring Martin. Wel enkele maniertjes om dat slap hangen van het blad + ook zacht worden van de radijsjes die je eet (want ook dat begint al snel na het oogsten) wat te verminderen. Bewaar ze afgedekt in de koeling (werkt het beste) of zet ze rechtop in een kommetje met een bodempje water (zoals snijbloemen, maar dan maar weinig water.) Ik vermoed dat koelen een manier is die ook in de handel gebruikt wordt. Ook zie ik vaak radijzen die in cellofaan verpakt worden. Misschien daarin een gas dat ze fris houdt?

@ Mijke. Ik weet niet of er allemaal schadelijk spul over wordt gedaan. Misschien wel.

Aan de andere kant is er ook een warenwet, waarin zeker niet alles is toegestaan. Misschien is die op sommige punten - in jouw ogen? in mijn ogen??- niet streng genoeg. Maar ik vind het toch een stap te wantrouwend om dan van "het is slechte rotzooi" uit te gaan. Ik zou dan eerst willen weten wat er precies mee gedaan wordt, voordat ik er een (ver-)oordeel over kan uitspreken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

ik las daar laatst een artikel over maar kan hem zo snel niet meer vinden. De goedjes waarmee producten vaak behandeld worden zijn geen "ingredient", hoeven dientengevolge dus niet aan dezelfde eisen te voldoen én niet genoemd te worden. In dat artikel stond ook om wat voor spul het ging en de effecten daarvan, dus dat het nare goedjes zijn verzin ik niet zelf Buiten dat hebben we een relatief goede warenwet natuurlijk, maar die is bepaald niet perfect natuurlijk. Het zal je nog verbazen hoeveel dingen gewoon toegestaan zijn (kom je snel genoeg achter als frequent Keuringsdienst van Waarde-kijker Een stap van wantrouwen nemen als consument lijkt me dus vrij realistisch, wanneer het gaat om producten die letterlijk te mooi om waar te zijn zijn Je bent eerder naief als je dat niet doet.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Het schijnt dat je de eigen oogst de radijsjes gelijk van het loof moet ontdoen om ze knapperig te houden. Dus het tegenovergestelde van de supermarktbosjes.

En Mijke... die sla in die "gas"bakjes vindt ik ook echt niet lekker... bleh...