Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geachte mensen

Aangezien ik dit best een interessante topic vind en ondertussen al een tijdje met een vierkante meter moestuin zit op mijn terras (appartement) zou ik best wat vragen kunnen stellen in verband met mijn aardbeien.

De aardbeienras is Elsanta, ik heb ze gekocht in de Aveve winkel waar ze al een kleine plant waren, geplant in begin Maart: Ondertussen al een paar vruchten maar nu weet ik niet meer zo goed wat te doen achteraf.

Eenmaal ze geplukt zijn, kan ik iets doen? En wat bedoelen ze met uitlopers en stekken eigenlijk? Ik wil er graag erin verdiepen en gans mijn moestuin volplanten ermee.

Met vriendelijke groeten!

Acalypso

Indien nodig kan ik foto's tonen van mijn paar aardbeienplantjes.

Geplaatst:

Beste Acalypso,

ik ben ook nog maar een beginner maar wat ik op internet vind is dat Elsanta een Junidrager is, dat wil zeggen dat deze plant met name in Mei en Juni aardbeien geeft

Hier een heel topic over de Elsanta aardbei https://www.moestuinforum.nl/elsanta-aardbeienplanten-nu-t705.html

Een uitloper is een lange spriet aan je aardbeienplant met vaak aan het einde enkele blaadjes. Die blaadjes worden een nieuw aardbeienplantje. Als je deze wil stekken moet je zorgen dat het nieuwe plantje het zand raakt. Met enkele weken is deze geworteld en heb je een nieuw aardbeienplantje. Dan kan je hem van de moederplant afknippen.

Uitloper van mijn aardbeienplantje

Foto550-BK3TREX7.jpg

Geplaatst:

Vraagje. Heeft iemand hier inmiddels resultaten te laten zien van de gezaaide " Zwarte Aardbei" ?

Ik heb een plantje van een forumlid gekregen die ze gezaaid heeft. Het plantje ziet er nu zo uit:

Klein, plat liggend op de aarde, vol uitlopers.

Eerlijk gezegd ziet het er helemaal niet uit als een aardbei, sowieso geen gewone; eerder een Potentila, of als een kruising daarmee misschien ?

Zet m express niet in het identificatietopic, omdat ik het zaad niet in twijfel durf te trekken ( en al helemaal niet de zaaier )

Wie heeft de zwarte aardbei nog meer staan ? Hoe ziet dat er uit inmiddels ?

Pot is doorsnede ong : 15 cm.

image67101401986595.jpg

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Denk het niet nee. De bloemvorming voor een aardbeienplant vindt plaats in de zomer en nazomer/ najaar voor het volgende voorjaar.

Terwijl ik dit type denk ik opeens aan de doordragers. Daarvoor geldt dat ze dan volgend jaar later in het seizoen wél vrucht zullen dragen als je ze nu nog zaait. Die dus wel ja. Maar veel later zou ik het niet meer doen nee.

Geplaatst:

En wanneer was dat, dat je ze gezaaid had Thea ? In juli vorig jaar ?

Geplaatst: (aangepast)

Oké, dan ga ik nu niet zaaien. Heeft het meerwaarde om nu plantjes al vast te planten voor volgend jaar of kan ik dan het beste gewoon volgend jaar nieuwe plantjes kopen? Wat is het beste?

aangepast door Gast

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:
En wanneer was dat, dat je ze gezaaid had Thea ? In juli vorig jaar ?

febr of maart binnen,en in jully of aug aardbeien.

Dit jaar binnen begin maart die van jouw ook.

Zit er al wat aan???

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Inmiddels ziet de plant er groter uit, en komt ook in bloei. Afleggers zien er nu uit zoals deze foto.

Krijgt de plant vrucht, dan laat ik dat zeker zien hier.

Ik zeg ' vrucht' en niet: aardbei, omdat ik daar toch wel echt aan twijfel, of het wel een aardbei is.

DSCN600212811403190184-foto-aardbei72221404911626.jpg

Maar goed, de vraag van forum-lid Holland was dan ook, of het nu nog zin had om te gaan zaaien.

Jouw zaaien Thea, vond dus in maart plaats. Nu nog zaaien, kan ook wel, maar geeft dit jaar geen vrucht meer.

Geplaatst:
Oké, dan ga ik nu niet zaaien. Heeft het meerwaarde om nu plantjes al vast te planten voor volgend jaar of kan ik dan het beste gewoon volgend jaar nieuwe plantjes kopen? Wat is het beste?

Om nog even terug te komen op deze vraag. Iemand een idee?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Nu gekochte planten kunnen nog extra bloemen in aanleg maken ( neuzen ). Bij eenmaaldragers gebeurd dat in de zomer en najaar.

Je kan ook grotere planten in het vroege voorjaar kopen. Daar betaal je natuurlijk voor. Ze worden als frigoplanten in diverse kwaliteiten verkocht. 1-neuzers, 2-neuzers, 3-neuzers. Dus onderscheidend in de hoeveelheid aangemaakte neuzen in het seizoen er voor. Elke 'neus' bevat de bloementros in aanleg.

Welke winst je hoe haalt moet je zelf bepalen. Gaat ook wel ver off-topic in een topic over aardbeien zaaien.

Nú nog zaaien brengt niet veel voordeel, de planten gaan dan nogal zwak ( klein, weinig weerstand ) de winter in. Volgend voorjaar vroeg zaaien geeft wel oogst bij dóórdragers dat jaar.

Toch een beetje zelf bepalen.

Geplaatst:

Met dien verstande dat je dan wel doordragers moet zaaien. Een eenmaaldrager gaat niet dragen in datzelfde jaar van zaaien als je in maart zaait.

Geplaatst:

De 'Zwarte aardbei' staat te bloeien. ( ?? )

image73021405168068.jpg

Naar mijn gevoel dus gewoon een Potentilla. Ma goed ; wie het weet mag het zeggen

Geplaatst:

Ja, dat denk ik dus ook ( Potentilla = schijnaardbei )

Daarom nu in bloei weer een foto. En mijn vraag.

Deze zaailing komt van Thea; ze heeft er zelf nog meer. Zij zal toch niet de enige zinn die deze ' Zwarte aardbei' heeft gezaaid ?

Wie heeft de plant al verder ? Tóch vruchten ?

( eigenlijk zit ik te wachten op een signaal dat ik die planten kan weggooien )

Geplaatst:
Ja, dat denk ik dus ook ( Potentilla = schijnaardbei )

O.. Haha!

Ik weet dat Wiebelkonijn ook ooit de zwarte aardbei heeft gezaaid (pagina 20 van dit topic)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...