Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Stand van zaken:

Bosaardbei Baron von Solemacher (gezaaid op 23/12) zijn al aardig opgekomen en maken hun eerste echte blaadje. Vrees wel dat ik ze wat dik heb gezaaid . Ook de witte Bosaardbeien (Yellow Cream gezaaid op 27/12) zijn gekiemd.

En nog maar pas zijn ook de eerste kiempjes van mijn Sarian aardbeitjes opgekomen (2 weken geleden in afzonderlijke potjes gezaaid).

Fotos:

Bosaardbeien64191421852254.jpg

Baron---Bosaardbeien12561421852271.jpg

Sarian-X12---Aardbei39261421852285.jpg

Sarian---Aardbei21451421852389.jpg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nou ik had witte aardbeien en de bosaardbei regina gezaaid.

Helaas hebben de zaailingen iets te lang in zon (achter raam) gestaan, zodoende zijn van beide soorten maar 1 plantje overgebleven, die ik natuurlijk met heel veel liefde verzorg.

Ik had nog iets van 5 zaden van de witte aardbei over dus die heb ik afgelopen week ook maar gezaaid, samen met wat zaden van de bosaardbei Baron v Solemacher

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb vandaag een paar zaadjes van een grote aardbei uit de winkel op potgrond gelegd en veilig weggezet. Ik zie hier niemand dat doen en ik snap wel waarom: de F1's die je meestal in de winkel koopt zaaien niet soortecht, dus is dat niet zo interessant. 't Is ook maar een experiment. Ik had vorig jaar graag witte aardbeitjes gezaaid maar ben er nooit aan toe gekomen, misschien komend seizoen? Dit is even een tussenstap.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Het valt te proberen toch!

Ik heb ook een paar zaden uit een supermarktaardbei (waren echt supergrote aardbeien) bewaard. Misschien moet ik ze ook maar eens gaan zaaien.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag gezaaid :

Ostara

Elianny

Elsanta

Frau mieze Schindler

Bonkige aardbei.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

De aardbeizaadjes uit mijn enorme aardbei komen op. Niet allemaal volgens mij en een paar zijn ook alweer beschimmeld (dus uitgehaald) maar ze krijgen langzaam maar zeker hun eerste echte blaadje. Ik had ook F1 zaadjes bij de Kruitvat vandaan, en die komen ook op. Grappig hoor! Binnenkort komen er nog witte aardbeitjes van de Boerenbond bij, die moeten nog op zand gelegd worden.

Nooit gedacht dat die plantjes zoooo ieniemienie zouden zijn....

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Met verbazing lees ik wat er allemaal gedaan wordt om aardbeitjes tot kiemen te brengen en op te laten groeien. Enkele jaren geleden had ik er enkele gezaaid in potjes en aan hun lot overgelaten. Ondanks verwoede pogingen om ze uit te roeien woekeren ze jaar na jaar steeds verder, niets ontziend …

150501-00345621430479757.jpg

Geplaatst:

Zaaien van aardbeien blijkt toch wel lang te duren hoor. Heb er hier ook en blijven toch wel kleine plantjes voorlopig. Maar heb er niet echt naar gekeken staan gewoon buiten.

Maar eenmaal je volwaardige plantjes in de grond gezet hebt, zul je er genoeg hebben de komende jaren (via stolonen).

Geplaatst:

Van mijn zaaisels heb ik 1 Regina bosaardbei en 1 witte aardbei over. Beide plantjes doen het goed. Ik ben heel benieuwd of ik nog hier vruchten aan ga krijgen.

Ik heb trouwens ook nog een heleboel Baron v Solemacher plantjes. Deze zijn nog vrij klein.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hoe gaat het met jullie plantjes?

De witte aardbei en Regina doen het goed. Alleen nog geen bloemetjes te bekennen.

Mijn vorig jaar gezaaide Sarian's groeien ook als kool.

Geplaatst:

Eh ipv te gaan roepen zie mijn post van 30 april :

Ostara

Elianny

Elsanta

Frau mieze Schindler

Bonkige aardbei.

De elianny wil bijna niet kiemen(slechts 1 tot heden).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Sorry Stan

Ik denk dat je nog best mooie planten kan gaan krijgen Jeroen, maar ik denk niet dat je dit jaar op aardbeien moet hopen (het is trouwens een bosaardbei. Die geven hele kleine, aardbeitjes)

• 10 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

hopelijk heeft iemand hier advies voor mij.

Ik heb in februari aardbeienzaadjes gezaaid en ondertussen zijn er 4 plantjes ontstaan.

Hoe krijg ik die nu het beste aan het groeien, moeten ze meer licht, of toch nog beter met een kap erover, of zouden ze het buiten sneller/beter doen?

20160419104600116iOS70461461077464.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

volgend weekend ga ik mijn gezaaide aardbeien uitplanten.

Deze zijn in potjes van 7 cm, met ongeveer 4 per potje. Moeten deze uitgedund worden tot 1 per potje?

ik wil ze iedere 10cm in een dakgoot zetten.

Moet ik het uitdunnen of kunnen ze met minder wortelruimte ook vruchten dragen?

• 3 years later...
Geplaatst:

Ik was deze zomer op Jutland(Denemarken) en heb daar fantastische aardbeien gegeten. Ik heb wat zaadjes eraf gehaald en zie nu mijn eerste minuscule zaailing opkomen. 1570176650715617963163967819173255081570176656.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...