Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verse bruine bonen bereiden...

Richard74

Recommended Posts

Ik heb bruine bonen gezaaid en ik was de volgende dag aan het zoeken naar recepten, ben positief ingesteld

Maar ik raakte in verwarring bij het gedroogde bonen en verse bonen verhaal. Ik pluk de peulen zodra ze gevuld zijn en vol voelen, en vervolgens ga ik ze direct eten. Klinkt voor mij als vers.

Moet ik ze dan nog steeds 12 uur wellen? Of is dat alleen bij gedroogde bonen zo omdat je daarmee de boon zacht maakt?

En iemand anders hier al is bruine bonen gekweekt? Waar moet ik op letten of is het gewoon een boon met bij wijze van spreken dezelfde uitdagingen als bij spercibonen?

Geen idee, maar vanuit keukenervaring zou ik denken 15-20 minuten?

Hier is een linkje dat ik zelf handig vond, over waarom je (verse) bruine bonen goed moet koken en niet stomen:

http://www.bruinebonenbende.nl/over-bonen/de-boon-en-je-gezondheid/waarom-rauwe-bonen-niet-zoet-zijn/

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

De bonen die uit een niet gedroogde peul komen, hoeven maar 10 a 15 minuten. (Je kunt het proeven, hoeft geen soep te worden....)

Als de peul opdroogt (en dus ook de bonen indrogen) aan de struiken moet het gaandeweg wat langer. Bonen die niet gaar zijn verteren slecht.

Bonen die echt gedroogd zijn, worden niet gaar zonder voorweken. Dan is de benodigde tijd ook afhankelijk van de grootte en evt. de soort. 12 uur weken en 45m a 60m koken is een gemiddelde vuistregel dan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.