Richard74 Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Ik heb bruine bonen gezaaid en ik was de volgende dag aan het zoeken naar recepten, ben positief ingesteld Maar ik raakte in verwarring bij het gedroogde bonen en verse bonen verhaal. Ik pluk de peulen zodra ze gevuld zijn en vol voelen, en vervolgens ga ik ze direct eten. Klinkt voor mij als vers. Moet ik ze dan nog steeds 12 uur wellen? Of is dat alleen bij gedroogde bonen zo omdat je daarmee de boon zacht maakt? En iemand anders hier al is bruine bonen gekweekt? Waar moet ik op letten of is het gewoon een boon met bij wijze van spreken dezelfde uitdagingen als bij spercibonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ktrijn Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Dat wellen is alleen bij gedroogde bonen. In verse bonen zit al vocht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard74 Posted June 8, 2015 Author Share Posted June 8, 2015 Weet je misschien ook hoe lang je verse bruine bonen moet koken? Kan ik ook nergens vinden, je hebt uiteindelijk helemaal niets aan Google Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Geen idee, maar vanuit keukenervaring zou ik denken 15-20 minuten? Hier is een linkje dat ik zelf handig vond, over waarom je (verse) bruine bonen goed moet koken en niet stomen:http://www.bruinebonenbende.nl/over-bonen/de-boon-en-je-gezondheid/waarom-rauwe-bonen-niet-zoet-zijn/ Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 (edited) wij koken ze tot ze gaar zijnmeestal 45-50 min edit: NB gedroogd geweeste bonen dus, niet vers! Edited June 9, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard74 Posted June 9, 2015 Author Share Posted June 9, 2015 45-50 minuten koken voor verse bruine bonen..Das best wel lang, had ik zelf nooit gedaan, waarschijnlijk was ik gestopt bij 30 minuten Bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Hahaha, ik dus nog eerder:). Bedankt voor de tip RobO! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 De bonen die uit een niet gedroogde peul komen, hoeven maar 10 a 15 minuten. (Je kunt het proeven, hoeft geen soep te worden....) Als de peul opdroogt (en dus ook de bonen indrogen) aan de struiken moet het gaandeweg wat langer. Bonen die niet gaar zijn verteren slecht.Bonen die echt gedroogd zijn, worden niet gaar zonder voorweken. Dan is de benodigde tijd ook afhankelijk van de grootte en evt. de soort. 12 uur weken en 45m a 60m koken is een gemiddelde vuistregel dan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts