Caatjeh Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Aangezien er zo veel regen is gevallen de laatste tijd, bedacht ik me om misschien mijn buitentomaten preventief te bespuiten tegen phythopthora. Voor het geval dat er meer regen zal komen. Heeft dit eigenlijk nu al zin? En stel dat ik bijvoorbeeld ga spuiten met het middel Revus garden van Compo, komt er dan ook uiteindelijk een dosis bestrijdingsmiddel in mijn tomaten? Of is dat te verwaarlozen? En hoe chemisch/' slecht' is dit spul eigenlijk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuin-meisje Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Dit kan een 'heerlijke' discussie uitlokken. Ik spuit zelf nooit, een ander maakt een keuze om het wel te doen. Waarom ik het niet doe:Ik heb juist een moestuin om groente/fruit/aardappels te eten die niet bespoten zijn.Het is slecht voor alles wat groeit en leeft, dan maar minder opbrengstWaarom ga ik ook nog geld uitgeven aan gif, kan ik net zo goed al die goedkope groenten in de supermarkt kopen.En zo kan ik nog wel ff doorgaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 De "werkzame stof" is Mandipropamid. Intussen wordt al sterk getwijfeld aan werkzaamheid, schimmels als phytophtera worden snel resistent. Verder niet zo onschuldig en is het in België slechts tijdelijk toegelaten voor sla en aardappels (tomaten niet!) (ook al wordt het als niet zo heel erg toxisch omschreven in reclame) en is er een truc toegepast om noodzakelijke controles/procedures op toelating te ontlopen door het als een (wat aangepast al bestaand ) hormoon voor te stellen. Of het in Nederland verkocht mag worden voor gebruik in tomaten en aan particulieren?? (Denk het niet) Ben zelf geen liefhebber van "spuiten". Doe het geheel niet. Dus mijn reactie is niet "neutraal" (bestaat dat dan?). Maar ik vind wat vreemds aan je vraag.....bij zo een omstreden en niet ongevaarlijk gif zit een handleiding waarin staat hoe en wanneer je het mag gebruiken. Uit angst voor iets dat misschien zou kunnen komen alvast maar extra gaan spuiten (want dat vraag je!) zonder eerst die handleiding goed te raadplegen......is dat niet wat griezelig? (Ongeacht wat andere mensen op het forum vinden van wel of niet spuiten....jij neemt de beslissing toch zelf!) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 Ik ben me slechts aan het oriënteren. Ik heb het middel niet. Las wel dat wel dat het ook preventief werkt. Maar wanneer begin je dan preventief? Als het continue regent, of gewoon ruim op tijd? Maar in de informatie wordt het me maar niet goed duidelijk hoe chemisch/slecht het nu is. Als je de beschrijving leest van compo zelf, klinkt het best wel ok, maar vind nauwelijks ervaringen, waarschuwingen, discussies over dit middel. Wel realiseer ik me dat het een chemische bestrijding is. Maar wat houdt dat in? Eenmaal spuiten en je tomaten zijn dan ook niet meer vrij van deze middelen? En ik denk overigens zelf dat deze vraag niet heel vreemd is namelijk of preventief spuiten gebruikelijk is/zinvol is. Vond er niet veel over op het forum.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Volgens mij spuiten akkerbouwers om de acht weken voordat er regen komt. Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Akkerbouwers spuiten veel vaker, bijna elke week , tot de aardappels rijp zijn of tot ze het loof dood spuiten om makkelijker te kunnen rooien. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Nu is de tijd om te beginnen met spuiten. Herhaal dit ongeveer na 8 - 10 dagen. Phytophtora begint nu ongeveer de kop op te steken. Je moet preventief spuiten want als je er eenmaal last van hebt, kom je er niet gemakkelijk meer van af en kun je alles afschrijven. En zelfs al als jij wel spuit en je buurman niet en hij krijgt last van phytophtora, dan wordt de kans, dat jij het alsnog krijgt, groot. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Ik ga ook beginnen met spuiten. Maar dan met een biologisch middel natuurlijk Geen idee of het écht effectief is, maar het valt te proberen. Heet Pilzvorsorge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 Mbt spuiten: als je spuit krijgen je tomaten altijd dit bestrijdingsmiddel in zich of hangt dat er van af wanneer je spuit, bijvoorbeeld vlak voor de oogst? Ik wil graag zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen gebruiken, was ook een van de redenen om een moestuin te beginnen. Iemand een idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Een afdak maken gaat phythopthora tegen, en dan zou je daarnaast ook nog met een biologisch middel kunnen spuiten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 Mijn stamtomaten staan bedekt, de overige tomaten niet. Ik zal eens gaan googelen naar dat biologische middel. Dank voor de tip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Het grootste deel van mijn tomaten staat in de kas of is overdekt. Ik heb dit jaar echter zoveel tomatenplanten dat ze gewoon in potten rond mijn serre staan. ( uit de regen wel ) dus ben ik ook curieus naar dat biologisch middel.Zelf heb ik een spuitmiddel op basis van koper, maar ik wil dit dit seizoen liever niet gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Afdak over de tomaten en bestuiven met lavameel helpt op bio wijze. Bij aardappelen extra veel aanaarden , (voorlopig) resistente vroege rassen als eden of boinica gebruiken al is al dat geen 100% garantie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Mijn aardappelen zijn ( bijna ) allemaal overdekt, ze staan in mijn "oude" kas. Voorkant en achterkant eruit en het staat zuid-noord zodat het in beide windrichtingen lekker kan trekken. Mijn aardappelen in zakken staan ook redelijk beschut. Ik hoop alleen dat de buren hun aardappelen dit jaar een beetje gade slagen, want vorig jaar hebben ze gewoon alles laten rotten met als gevolg dat zowel andere buurman als ik met de gebakken peren zaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts