diesel4666 Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Ik ben van plan om morgen de appelbomen te dunnen. Ik dacht 2 appels per tros te laten hangen.Is het ook een goed idee om bladeren, die op de appels liggen, te verwijderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 is de natuurlijk val al klaar?2 appels per tros kan goed als je boompje groot genoeg is, meestal zegt men 2 appels per 25 cmgoed blad halen we hier nooit weg, maar je bedoelt dat het blad dat op de appels ligt de vruchten kan smetten?ik heb het nooit bemerkt maar misschien weet iemand anders het? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Gezond blad weghalen zie ik zelf als plantje/boompje pesten. Waarom zou je dat nu doen ? Waar ik me iets bij kan voorstellen, is dat je verderop in het seizoen, bij het kleuren van de appels je wat blad weghaalt om de kleuring van de appel gelijkmatig te laten plaatsvinden. Maar dat is nu toch nog lang niet het geval ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Wij zijn hier 2 jaar geleden komen wonen, en hebben hier 3 oude appelbomen staan. De buurman woont hier 35 jaar, en meent zich te herinneren dat de bomen er toen al stonden.Dus met deze leeftijd, veronderstel ik dat ze wel een redelijk aantal vruchten aan kunnen.Maar 2 bomen hangen echt overvol, dus dacht te dunnen zodat er nog 2 appels per tros hangen. Want vorig jaar hingen er ook veel appels, en deze werden uiteraard niet heel groot. Ben benieuwd hoe het dunnen de smaak gaat beïnvloeden. Vorig jaar waren ze niet heel lekker om zo te eten, wel lekker in moes.Ik ken spijtig genoeg de rassen niet. Met het blad verwijderen, bedoelde ik inderdaad om de appels onder de bladeren vandaan te halen, voor meer licht.Geen goed idee dus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 is de natuurlijk val al klaar? Bedoel je de "vruchtrui"? Er zijn best veel appeltjes gevallen de afgelopen weken. Dus ik denk dat het voorbij is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 De appels uitdunnen is wel een goed idee, zeker als je toch heel veel hebt. Kan de kwaliteit alleen maar ten goede komen van de appels die je groot laat worden.Blad weghalen zou ik voor augustus of nog wat later ( ligt er een beetje aan wanneer de appels rijpen ) niet doen. Al het gezonde blad helpt mee de appels lekkerder te maken.Of de appel lekker wordt kan ook gewoon aan het ras liggen natuurlijk. Afwachten dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts