Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Enten van tomaten

scubapat

Recommended Posts

Ik lees op een paar websites die zaden verkopen over de voordelen van het enten van tomaten.

Buiten de resistentie tegen een resem ziektes zou de onderstam veel groter wortelgestel aanmaken.

Dit zou resulteren in veel sneller groeiende en grotere planten.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en dit kunnen bevestigen?

En zo ja, welke soort zaaien jullie als onderstam en welke soort om te enten?

Thanks,

Het schijnt heel veel voordelen te hebben en je opbrengst enorm te kunnen vergroten. Ik vind de zaden van de onderstammen alleen schreeuwend duur. Niet dat ik daar heel uitgebreid naar gezocht heb hoor, maar wat ik ervan zag was echt erg prijzig.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Ge-ente tomaten en pepers groeien ook op grond, waar ze normaal last van hebben, bijvoorbeeld wat zoute grond (als de onderstam daar geen moeite mee heeft). Als je grond goed is heb je waarschijnlijk van het enten maar weinig voordelen.

En je kan er rariteiten mee kweken. Bijvoorbeeld als je een tomaat op een onderstam van aardappelen ent. Je krijgt dat een plant die zowel tomaten als aardappelen oplevert.

• 10 months later...

De voordelen van geënte tomatenplanten

Geënte tomatenplanten worden standaard gebruikt in een professionele tomatenkwekerij. Hieronder staat uitgelegd wat enten is en wat de voordelen zijn.

Om uiteindelijk één geënte plant te krijgen, worden er 2 verschillende planten gezaaid, namelijk een plant voor de onderstam en een plant voor de bovenstam.

Van de plant met onderstam wordt het wortelgestel gebruikt. De onderstam heeft een sterk wortelgestel, is maximaal weerbaar tegen bodemziektes en bevat veel groeikracht om in verschillende grondsoorten te groeien.

Van de plant met bovenstam wordt de bovenste helft van de plant gebruikt. Uit de bovenstam groeit de plant en tomaten. De bovenstam heeft een sterke plantproductie, brengt volle trossen tomaten met een goede smaak en vorm

Door de tomaten planten te enten krijg je dus het beste van 2 werelden. Een krachtig wortelgestel dat weerbaar is tegen bodemziektes en goed groeit op verschillende grondsoorten, en lekkere smakelijke tomaten in volle trossen

Kruiden of moestuinplanten? www.moestuinplant.nl voor het complete aanbod van moestuinplanten die in een speciale verpakking worden verzonden.

• 4 weeks later...

Tomaten kunnen geënt worden op aardappelen.

Wat zijn de positieve effecten voor de tomatenplant door deze op een aardappel te enten?

Creëer je bv dezelfde ziekte resistentie als bij F1 tomaten onderstammen, of zijn er nog andere voordelen.

Gaat de tomatenplant harder groeien, krijg je betere of meer tomaten etc.

Vorig jaar heb ik de geente Gourmandia F1 gekocht van http://www.superprof.info/, die was te koop in een tuincentrum.

Dat was een stevig groeiende, productieve plant....er zaten vrij grote tomaten tussen.

Het is een coeur de boeuf.

Vorige week heb ik de geente Paprika Alella F1 gekocht.

Benieuwd wat dat gaat geven.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!