dennislp Geplaatst: 7 maart 2011 Share Geplaatst: 7 maart 2011 Tomaten enten?! Kom het steeds tegen als ik google op enten.. Tomaten enten.. Zou voor meer oost, sterkere planten en een langere bloeitijd zorgen.. Iemand ervaring mee? (Het lijkt mij de prijs voor een tomatenplantje uiteindelijk wel erg duur maken..) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 7 maart 2011 Share Geplaatst: 7 maart 2011 [Nog] geen ervaring mee, hier wat info. Je krijg blijkbaar een grotere opbrengst. http://www.moestuintips.nl/artikelen/tomaten_enten.php Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 7 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 7 maart 2011 Ja dat klinkt aantrekkelijk opzich, en leuk om te proberen,maar toch vraag ik me af: is het niet onzin? Een tomatenplant is toch maar een één jarige plant, zou zeggen dat het enten veel tijd in beslag neemt.. waardoor het bijna zinloos is voor een één jarige plant? http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=857&cat=194&group=5&productnaam=ZELF_ENTEN_VAN_TOMATEN_25_zaden_onderstam_Resistar_F1_+_25_entclips Wel duur die zaadjes denk..Welk mooie clipjes! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 7 maart 2011 Share Geplaatst: 7 maart 2011 dure zaadjes... en waarschijnlijk totaal steriele F1 hybrides.... niks mee te klooien dus... dat is economie, beste mensen... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 7 maart 2011 Share Geplaatst: 7 maart 2011 Ik zou dat tomaten enten toch niet te snel afdoen als niet zinvol. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik weet dat Victor al jaren een gedeelte van zijn tomaten ent . Als hij dit topic onder ogen krijgt zal hij er zeker het nodige over kunnen vertellen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 7 maart 2011 Share Geplaatst: 7 maart 2011 Lijkt mij zelfde als geente komkommer zou daar alleen eerder toegeneigt zijn, omdat ik opbrengst bij gewone tomaat al hoog vindt en bijna niet tegenop te eten, vervalt voor mij nut van nog meer tomaten door enten Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greetje11 Geplaatst: 7 maart 2011 Share Geplaatst: 7 maart 2011 Heb de afgelopen jaren geënte planten gekocht bij easyplant.Goed opbrengst lekkere tomaatjes.Vorig jaar niet gekocht, er kwamen er zoveel spontaan op in de kas dat ik die heb uitgeplant.Smaak en opbrengst nagenoeg hetzelfde, dus volgens mij niet echt nodig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jos Geplaatst: 7 maart 2011 Share Geplaatst: 7 maart 2011 Het enten van tomaten is vergelijkbaar met het enten van komkommers.De professionele tuinders doen dit inderdaad om stevigere planten met uniforme vruchten te kweken.Wij als amateurs geven niks om een beetje minder opbrengst dan planten we er gewoon een paar meer.Ook het verschil van vruchten maakt voor ons niet uit we eten ze op of gooien ze in een ketel als ze wat afwijkende vorm hebben.De teler kan zich dat niet permiteren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ellen Geplaatst: 8 maart 2011 Share Geplaatst: 8 maart 2011 Ik heb gelezen dat je met geënte tomaten minder last zou hebben van wortelziekten, daardoor zou je tomaten jaren achtereen op dezelfde plaats in b.v. de kas kunnen planten. Quote Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Victor Geplaatst: 9 maart 2011 Share Geplaatst: 9 maart 2011 Zoals Frans zegt heb ik dat inderdaad wel enige jaren gedaan,ten eerste omdat ik ooit eens 3 planten die geënt waren gekocht had,waarvan 2 planten met twee takken en ééntje met één tak. Het resultaat was enorm,vele kilo's tomaten waren de opbrengst,maar ik kende wel de soort niet,want deze tomaten stonden alleen maar als geënte tomaten gelabeld.Dan heb ik het het volgende jaar ook eens geprobeerd met als resultaat 23/25 gelukte planten. Ik deed dit op 3 verschillende onderstammen nml. Resistar,Vigomax en Caddy.het resultaat bij de opgekweekte planten was het volgende De Hybriden die ik geënt had brachten veel op,maar het resultaat bij deze planten tegenover de niet geënte was niet aanzienlijk meer.De heirloom tomaten die ik geënt had brachten wel meer op en bleven langer gezond dan de niet geënte heirlooms. Het volgende jaar waren er minder gelukt ,maar door ziek te zijn waren de onderstammen te dik geworden en waren er veel mislukt.Door mijn hartoperatie heb ik verleden jaar de kans niet gehad om te enten.Maar als je vb.in een serre genoodzaakt bent om elk jaar weer tomaten te zetten op dezelfde plaats vind ik het wel de moeite om het eens uit te proberen,natuurlijk is de zaad voor de onderstammen niet goedkoop,maar het mag toch ook al eens iets kosten als je een hobby uitoefent,welke hobby kost trouwens niets?GroetenVictor Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 9 maart 2011 Share Geplaatst: 9 maart 2011 Op het volkstuincomplex zijn er meer die zweren bij geënte tomatenplanten en dan vooral omdat ze wat beter tegen (bodem)ziektes kunnen zoals victor aangeeft. Ze betalen de prijs er graag voor! Victor, als ik het goed begrijp vond je het bij gezonde bodem alleen interessant voor de heirloom soorten, ga je het volgend jaar als je gezondheid het toe laat nogmaals proberen? Neemt niet weg dat het mij een leuke bezigheid lijkt om zelf de tomatenplanten te enten. Heb ooit eens gelezen dat iemand opengeknipte luchtslang (aquarium) gebruikte om de delen samen te 'binden'. Misschien volgend jaar ook eens een poging wagen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 10 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 10 maart 2011 hmm.. bodemziektes zal ik geen probleem mee hebben, ze gaan hier in 12liter emmers staan, dus gewoon elk jaar nieuwe verse aarde Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Victor Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 Dit jaar ben ik het niet van zin, vermits ik van plan ben om buiten zo'n 35 soorten( waarvan een 30 heirlooms) te zetten onder overkapping ,zie ik het er het nut niet van in. In de tunnel zet mijn vrouw een deel heirloom en wat hybriden,maar de meeste plaats zal daar dit jaar ingenomen worden door paprika's. De kans zit er wel in dat ik misschien volgend jaar weer ga enten.Wat dat aquariumdarmpje betreft dat heb ik bij het enten vorige keer ook gebruikt,maar de inoxpinnetjes waarmee je de twee stukken verbindt zijn ook nuttig,want bij het minste bewegen gaan ze anders van elkaar .Misschien zal ik volgend jaar ook eens een andere manier van enten uitproberen.GroetenVictor Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
willemGN Geplaatst: 21 mei 2014 Share Geplaatst: 21 mei 2014 Ik lees nu dat mensen geënte planten kopen, maar hebben mensen de planten ook zelf wel eens geënt en hoe is de ervaring daarmee? Quote [*] Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AnneB Geplaatst: 21 mei 2014 Share Geplaatst: 21 mei 2014 Heb er zelf geen ervaring mee, maar zag toevallig dat het Tuinwereld hier geënte tomaten verkoopt. Wel 6,- per plant, maar misschien leuk om zo zelf ervaring op te doen? Quote Home is where the harvest is. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 21 mei 2014 Share Geplaatst: 21 mei 2014 heel goed, we gebruiken hier kleine entclipjes op tomaat van een mm of 3 dikalleen de onderstam kopen, 50 ct per zaadje, ras dat er op komt kost niks want is uit eigen teelt of gekregen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Victor Geplaatst: 22 mei 2014 Share Geplaatst: 22 mei 2014 Ik heb al op verschillende soorten onderstammen geent . Maar voor mij is veruit de beste onderstam de maxifort groeit zeer goed, geeft heel veel tomaten en geen wortelziekten. Kan elk jaar op zelfde plaats in dezelfde aarde geteeld worden in serre. Maar de maxifort zaden zijn zo moeilijk te vinden en moeten in grote hoeveelheden gekocht worden. Bij de methode voor het enten staat dikwijls dat je alles goed moet ontsmetten met DETTOL .Daar heb ik zeer slechte ervaringen mee ,alle planten verbrand . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast Geplaatst: 22 mei 2014 Share Geplaatst: 22 mei 2014 Ben dit jaar voor het eerst bezig tomaten te enten. Slagingspercentage van het enten is tot nu toe 100%. Ben heel erg benieuwd wat de opbrengst wordt. Een aantal planten staan in grote potten op het balkon op het zuiden, een paar gaan de kas in. Ik zal in de loop van het seizoen m'n resultaten hier wel posten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 25 mei 2014 Share Geplaatst: 25 mei 2014 Ik heb al op verschillende soorten onderstammen geent . Maar voor mij is veruit de beste onderstam de maxifort groeit zeer goed, geeft heel veel tomaten en geen wortelziekten. Kan elk jaar op zelfde plaats in dezelfde aarde geteeld worden in serre. Maar de maxifort zaden zijn zo moeilijk te vinden en moeten in grote hoeveelheden gekocht worden. Bij de methode voor het enten staat dikwijls dat je alles goed moet ontsmetten met DETTOL .Daar heb ik zeer slechte ervaringen mee ,alle planten verbrand . nou, alles, wij ontsmetten alleen het scheermesje waar we mee snijden, en dan ff afdrogen hè Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.