Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenplant met welk gebrek?

Balto

Recommended Posts

11424722_713738195403208_1971750922905004607_n.jpg?oh=6d2e667572b25ffbc2955a0da72fe998&oe=55F77C05

Note: staat in puur gedroogde paardenmest. (maar verbranding geen optie, het composteert niet, en de stikstof is bijna alleen in langzaam werkende vorm)

Eerst leek de plant een fosfor gebrek te hebben, werd paarsig. Nu denk ik meer aan magnesium? Waar ik ook aan dacht is teveel lucht tussen de wortels en de mest, omdat de mest vezelrijk is en niet helemaal verkruimeld (wel veel meer dan op de bovenkant is te zien), waardoor de plant alles niet goed kan opnemen?

Omdit dit toch een experimentje is, en dus niets op hoeft te leveren, dacht ik er misschien aan om het met vloeibare voeding bij te mesten en te kijken wat dat doet?

Nu ja, lijkt mij in elk geval niet zo'n verstandige keuze. Begrijp ik je nu goed, dat je de tomaat echt in de mest hebt gezet ? Dat schrijf je wel, maar bedoel je dat ook ? Gewoon een grote bak met paardenmest, en daar je tomaat in gezet ?

meerdere dingen : Mest en mest is 2. De staat waarin de mest is, maakt wel degelijk heel erg uit in hoeverre de stoffen die in de mest aanwezig zijn ook echt opneembaar zijn. Deze mest zal aan de stikstofrijke kant zijn, maar nauwelijks opneembaar. Ook andere stoffen zijn niet makkelijk opneembaar, omdat er geen compostering( afbraak ) plaatsvind, of nauwelijks. En die afbraak is heel erg nodig wil de plant toegang krijgen tot al die stoffen die inderdaad wel in de mest aanwezig zijn, maar simpel gezegd, gewoon niet opneembaar dus.

Zou je de mest alleen als mulch gebruiken, dan is dat al een klein stapje beter, want dan kan er afbraak ( wisselwerking mulch met de grond ) plaatsvinden, en komen er opneembare stoffen vrij. Maar voor de teelt van tomaten is dat dan weer minder efficient, want tomaten hebben een snelle groei, bloei en vruchtdracht nodig wil je er wat aan hebben ( alles binnen 1 kort seizoen ) en de afbraak van zulke mest duurt echt lang. Stoffen komen dus heel langzaam vrij.

Compost is dan een betere keuze. Of gewoon een snellere mest, waar je al de benodigde stoffen gewoon kant en klaar geeft ( kunstmest dus , al dan niet van chemische of van biologische oorsprong , al dan niet vloeibaar )

2 : Heb je de plant echt in de mest gezet, mist de plant een groot deel van stoffen die nauwelijks in de mest te vinden zijn, maar wél in de grond zitten.

De plant staat in mest zelf. Op youtube gebruikt iemand gedroogde koemest als potgrond en vond dat zelf veel beter. Dus probeerde ik het eens met paardenmest. Gewoon als experimentje. Want mest heb ik genoeg en geld niet!

Welke voedingsstoffen moeten volgens jou eerst deels gecomposteerd worden voor ze door de plant opgenomen kunnen worden?

Wat ik heb begrepen is dat fosfor en kalium voornamelijk al beschikbaar zijn in mest. Stikstof niet omdat die in pure paardenmest enkel in organische vorm is, daar zou een klein deel van vrijkomen in jaar 1. En dat er ook veel andere mineralen in zitten, maar of die beschikbaar zijn of snel komen weet ik niet. Zal wel niet dan!

Ik heb ook nog wat planten gezet in half mest half potgrond. Deze doen het goed. Dus het probleem zal wel een tekort aan voedingsstoffen zijn. Ookal is het veel mest, de voedingswaarde is alsnog laag.

Zal ik de plant bijvoeden met vloeibare kamerplanten voeding?

Ben nooit goed geweest in scheikunde, dus wellicht dat een ander je daar antwoord kan geven wélke stoffen precies. Naar mijn idee is een zakje potgrond goedkoper dan vloeibare mest.

Vloeibare kamerplantenmest kun je proberen, dat zal in het begin wel wat helpen om de plant een groeiverandering te geven die wat gezonder oogt. En dan ? Kamerplanten mest is vrij goedkoop omdat het een heel licht samengestelde mest is ( lage NPK ), maar ook onvoldoende voor een gezonde vruchtdragende tomatenplant.

Helaas. Gewoon experiment mislukt. geeft toch ook niks ? 1 tomatenplant minder.

De kamerplantenvoeding zou dan enkel zijn om te kijken of het aan een voedingstekort ligt (omdat her vloeibaar is en dus snel resultaat geeft). In dat geval kan ik verder gaan 'onderzoeken' of ik de mest kan gebruiken.

Potgrond koop ik liever niet veel, vanwege de turf. Stel het liever zelf samen. Jij denkt dus dat het als tijdelijk wel een idee kan zijn die kamerplantenvoeding?

En inderdaad, experimentje, dus had er al op gerekend

Ik had in de herfst een pak paardenmest in m'n serre gelegd.

Ik merk dat veel tomaten tekenen van teveel kalium hebben.

Dat geeft symptomen zoals: kleine harde blaadjes, harde bladstelen, grote/harde bloemtrossen en soms een lichte geelverkleuring.

Als het dat is, helpt het om met stikstof en magnesium te bemesten.

Teveel kalium vermindert de opname van stikstof en magnesium.

Welke kamerplantvoeding is het?

Het is een leuk experiment...al doende leert men!

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Interessant! Dat is juist weer de andere kant op. Ik zal morgen nog even goed kijken naar de plant. Te weinig stikstof en magnesium zou op zich best kunnen, gezien de kleur (denk ik. Niet veel ervaring hier )

Voor de kamerplantenvoeding moet ik morgen even kijken.