Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Oude zaden gekregen??

CindyB

Recommended Posts

rond half mei heb ik bij Zaden en Zo in Lelystad een heleboel zaadjes besteld om een voorraadje aan te leggen voor de komende jaren.

Nu ben ik net even lekker aan het neuzen en nu zie ik tot mijn schrik dat bijna mijn halve bestelling gezaaid moet worden vóór 01-2016

Ik wilde deze zaden pas begin komend jaar gaan zaaien voor mijn moestuintje.

Kan dit kwaad, want volgens mij zijn de zaden dan al best wel oud.

Ik heb ook zaden besteld bij 123zaden en die geven keurig netjes aan wanneer de zaden verpakt zijn....

Ik hoop dat jullie hier antwoord op weten, want het zou natuurlijk echt zonde zijn als niks opkomt... overigens moet de rest voor 01-2017 de grond in.... Misschien is goedkoop achteraf wel duurkoop geweest

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Ai, dat is jammer. Een lichtpuntje, het hoeft niets te zeggen.

Ik heb vorig jaar ook flink ingekocht van Baza-zaden. Was lang houdbaar, dus mooi voor de voorraad. Helaas, er komt bijna niks van op. En wat opkomt, komt gewoon slecht op.

Heb dit jaar ook hele oude zaden van de buren gekregen (die voor 2014 gezaaid hadden moeten worden) en die komen wel allemaal op.

In jou geval zou ik het wel laten weten aan zaden en zo, want dit is gewoon jammer. De zaden zijn wel goed, maar in mijn ogen te beperkt houdbaar. Ik lees ook wel eens dat je de zaden in de herfst moet bestellen, dan is er een verse oogst aan zaden en is de kans groot dat je vers verpakte zaden koopt in plaats van oude zaden. Of dat klopt weet ik niet, ik heb dat nog nooit getest.

Ze doen gewooon makkelijk bij zadenenzo. Mijn bestelling dit jaar, bestond alles uit zaden die voor 01-2016 gezaaid moeten worden. Ik vermoed geen zin steeds de datum op te zoeken, in te voeren, te veranderen etc. Gewoon alles in één jaar, één datum mee.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Hier ook een aantal pakjes die al voor 2016 gezaaid moeten worden. Met een beetje geluk (ze moeten goed gehouden zijn en moet je zelf ook doen, koel, donker en droog) kun je ze nog een paar jaar zaaien.

Sugarlevi, denk je dat echt? Het is volgens mij een eenmansbedrijfje aan huis. Ik denk eerder dat er te weinig van verkocht wordt.

Ik heb ze(haar) in ieder geval een email gestuurd met de vraag hoe dit kan. 24 van 56 zakjes zaad hebben die datum. dat wind ik inderdaad wel erg veel.

Nu maar hopen dat het goed komt. Mijn gelukje is, hoop ik, dat ik in een kas tuinier, dus dat mijn seizoen wat langer is, dus heb ik misschien nog tijd om nieuwe zaden te zaaien mocht er niks opkomen...

Dat denk ik echt, ja.

En er zal zeker niet te weinig verkocht worden. Ik gok dat sinds hobbyzaden.nl er niet meer is, het echt storm loopt bij hun, vooral met hype van de moestuin en vooral de makkelijke moestuin waaiend door het land. Assortiment wisselt ook regelmatig.

Ik denk het vooral omdat veel zaden een hele verschillende houdbaarheid hebben. Wortel en pastimaak zeg maar een jaar. Tomaten en komkommer zo vijf jaar. Dan zouden ze al die zaden dus ook zo binnen moeten hebben gekregen. Dit jaar de wortels en pastinaken, vijf jaar geleden al de tomaten en komkommers enzo. Geloof ik ook niet.

Ik geloof wel in de mens en het makkelijk willen houden. Dus dit jaar alle etiketjes, de datum 01-01-2016 meegeven, en blijkbaar hebben ze nu de etiketjes al veranderd naar 01-01-2017 oid. Anders moeten ze dat bij elke voorraad die ze binnen krijgen weer gaan veranderen, en dat is wel veel werk.

Plus dat ze zich zo makkelijk indekken, als ze volgend jaar inderdaad niet meer kiemen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

als het storm zou lopen is het heel raar dat er nog zaden met een houdbaarheid t/m eind dit jaar op voorraad zijn. dat betekend in veel gevallen dat het verpakkingsjaar al enkele jaren geleden is en dus al enkele jaren op voorraad ligt. uitgezonderd zaden die maar 1jaar houdbaar zijn.

ik verwacht in ieder geval een langere houdbaarheid bij nieuw aangeschafte zaden.

zaden die ik begin dit jaar elders heb allemaal een houdbaarheid tot 2018 of langer.

Ik zou ook denken dat de zaden langer houdbaar moeten zijn.

Overigens heeft ze net terug gemaild (wat heel snel is, complimenten daarvoor) dat ze een termijn van 2 jaar aan zouden houden voor de zaden die ze leveren, maar dat ze nog steeds kiemkrachtig zouden zijn... ik vind het een beetje vreemd.

Ook geeft ze aan dat ze wel versere zaadjes klaar wil leggen... maar ik ben niet van plan om weer 70 km te gaan rijden om ze om te ruilen...

Ik heb de namen in ieder geval doorgegeven en nu maar even kijken wat het vervolg is...

ja dat dacht ik nou ook! Maar volgens mij bedoeld ze dat ze dan op 01-2014 binnen gekomen zijn en dan nog twee jaar is 01-2016. de meeste zaden hebben dacht ik een kiemkracht van 4 jaar ?? (ik ben nog lerende)

Maar dan vind ik het nog een hele rare verkooptruc.... Als ik een pak melk koop staat daar ook een uiterste houdbaarheidsdatum op... Ik denk niet dat ik hem dan nog twee weken goed kan houden na die datum????

Gisteravond laat nog een email ontvangen.

Ze stuurt nieuwe zaden op, ze hebben vers zaad binnen gekregen zegt ze.

Nou dat noem ik dan wel weer een service!!

• 1 month later...

Ik moet de nieuwe zaden nog krijgen, heb geen goed gevoel over dit bedrijf.

Eerst zegt ze dat ze ze opgestuurd heeft, nooit ontvangen en ze maakt ervan de het bij de post is misgegaan.

Beloofd nieuwe te sturen.... na twee weken heb ik nog niks in huis en reageert ze ook maar niet op mail.

Ja zo kan ik ook mijn geld verdienen

• 3 months later...

Oh, heb ik dat hier niet neergezet?

Op FB wel, sorry.

Uiteindelijk heeft ze me via fb een berichtje gestuurd. Alles opnieuw verzonden en uiteindelijk heb ik dus wel nieuwe zaden gekregen.

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar goed opgelost.