Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tuin bloemen planten ontwerp programma

Nasuada

Recommended Posts

• 1 month later...

Nasuada,

Dat is eigelijk vrijwel onmogelijk.

Een ontwerp is te maken, aangeven hoogtes ook maar dan houd 't op.

Beplanting zit je niet allen met hoogtes, maar ook met kleur, standplaats zon/schaduw of beide.

Verder is de grondslag van belang. ok of het droog is ter plekke of niet.

Turf minners/kalk minners etc...

Je hebt er denk ik niet veel aan maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

Goedemiddag,

het maken van een beplantingsplan is een kunst op zich. Ten eerste kijk je naar de grondsoort. Dan hoe zit het met zon/halfschaduw/schaduw. kijk of je plan uitziet in het complete geheel ( tuin/woning/omgeving ). Welke elementen heb je in de buurt staan ( Shuttingen/hagen ). Dan kom je nog rekening te houden met hoogte, breedte, kleur, structuur, textuur van je planten.

m.v.g.

Hans.

Ik denk niet dat je veel hebt aan die 7200 planten als je niet weet waar je er mee heen moet.

De kennis der beplanting, zoals ik en Hans aangeven, is leidinggevend.

Ik neem aan dat je veel van planten weet Salamandertje?

Zelfs voor een hovenier, zoals ik, is het soms puzzelen welke plant je gebruiken moet/kan. Probeer met zo min mogelijk plantensoorten te werk te gaan ( grote groepen/werkt rustgevend ). werk met oneven aantallen ( oogt natuurlijk ).

m.v.g.

Hans.

Grappig dat je kiest voor oneven, wij hebben daar nooit een aantal voor.

We gebruiken even en oneven aantallen maar ook solitairen,

Tevens verwilderende soorten mogen wat mij betreft best.

ook doen we wel eens 4 samen 1 apart, dat soort dingen.

Ach, het is maar net wat voor een richting je op wilt

Ik denk niet dat je veel hebt aan die 7200 planten als je niet weet waar je er mee heen moet.

De kennis der beplanting, zoals ik en Hans aangeven, is leidinggevend.

Ik neem aan dat je veel van planten weet Salamandertje?

Het een en ander ja.. Met zo'n programma kan je wel in 3D zien hoe hoog en breed je planten worden en of de kleuren enigszins bij elkaar passen.

Ik zou je eerst dit adviseren:

1. Je kunt de RHS plant finder gebruiken om te zoeken naar planten die goed passen bij jouw situatie. Zo kun je bijvoorbeeld een grondsoort kiezen, aantal zonuren, het seizoen waarin de plant het mooist is, etc.

2. Maak een lijstje van planten die je mooi vindt, gesorteerd op kleur.

3. Als je een lijstje hebt gemaakt dan kun je ze gaan combineren.

Vaak passen planten met contrasterende vormen goed bij elkaar. Zoals schermbloemen (achillea salmon beauty) met aren (salvia nemorosa caradonna):

2a37a467f85dfafe33705dbe576cc70a.jpg

Of planten met kleuren die dicht tegen elkaar aan liggen, zoals rood, paars en roze:

main_picture_53eb35925d3c8.jpg

Deze stijl heet new wave:

78a578e6d83e9506f1a947c67f0058b2.jpg

Ik gebruik Pinterest om planten die ik mooi vind op te slaan. https://www.pinterest.com/sdekker90/flowers/

Bzzzz...

dank voor jullie reacties. Ik ben nog even zoekende en in een oriënterende fase. Wij hebben ons huis te koop gezet en willen tzt buitenaf gaan wonen. Dus vager kan het niet hahaha ik weet nog niet wanneer, waar, hoe en hoeveel grond etc etc. desondanks wil ik wel alvast een beetje wegdromen en alvast verdiepen in wat ik wil.

Er zijn tal van tuin-ontwerp programma's op de markt die ook best met tal van variabelen rekening houdt. Ik gebruik ze zelf niet. Maar de goedkopere of op internet 'vrije' programma's houden sowieso dan wel rekening met kleur en bloeitijden.

Maar inderdaad ; ook naar mijn idee heb je daar als noob eigenlijk nauwelijks wat aan. Een tuin is veel meer dan kleur hoogte en bloeitijd. Dure programma's ( die met véél variabelen kunnen omgaan ) zijn eigenlijk niet voor particulier gebruik.

Ik wilde me aanmelden voor 3dontwerpen bij in2lifestyle.nl. zou een activeringsmail krijgen én een aanmeldingsmail voor de nieuwsbrief, maar alleen die laatste kreeg ik tweemaal. Een mail heb ik er achteraan gestuurd, afwachten dus.

Voortuin gaat / is op de schop en wordt weer moestuin-af, vandaar dat ik hier even mee lees en reageer.

Vandaag even deze afwachten, anders verder kijken, er zijn meer gratis ontwerpprogramma's. Niet dat ik er veel van verwacht, het gaat me vooral om iets te bedenken voor een klein, rechthoekig vlak stukje grond. Ik wil er wel wat hoogteverschil in hebben, en vanaf tegels overal bij kunnen. Geen potplanten maar alles in de echte aarde.