Geplaatst: 17 oktober 202517 Okt Vandaag, na hem/haar dagen te hebben gehoord, hebben we Henk gespot. Ik hoorde hem scharrelen op een meter afstand onder de Toscaanse jasmijn 😃. Kattenbrokjes doen wonderen, heerlijk geknabbel gehoord en kunnen vastleggen. Het egelhuis is al voorbereid, ieder ander plekje in de tuin ook goed!
Geplaatst: 17 oktober 202517 Okt Heeft zichzelf opgesloten in een hoge bloempot en is ondertussen weer vrijgelaten in de takkenwal. Ik hoorde wel de uil dichtbij vanavond😬 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 oktober 202517 Okt Onze egelkleuter komt het bakje al een halve week niet meer legen. Ik hoop maar dat er weer genoeg overig voedsel is, na wat buitjes. Lief hoort 's avonds regelmatig een egel rondscharrelen. Maar ja van die kleintjes worden er niet zoveel groot 😢 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 27 oktober 202527 Okt Ja hopelijk scharrelt die nu verderop. Wij kregen zojuist bezoek van een ree die rustigjes aan langs het raam kwam dartelen. Nog nooit gehad! Als het straks niet meer regent ga ik toch even bij mijn jonge aanplant kijken🤞 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 oktober 202527 Okt Wauw, wel erg gaaf! Wij zagen er laatst 2 daaro achter bij jullie in het bos. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 oktober 202527 Okt Ja prachtig. Er zullen er vast meerdere zijn. De aanplant lijkt geen schade te hebben trouwens👍 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 november 20252 Nov Gelukkig hebben wij het egelhuisje goed verstopt. Achter de schutting hebben wij nog een stukje tuin en de uitgang richting voortuin is voor ons niet toegankelijk, maar wel voor dieren. Voor de hond hebben wij dit dicht gemaakt, maar ook zo dat de egel niet in de achtertuin kan komen waar onze hond loopt.Vanmorgen zag ik dat onze hond de plantenbak omver had gegooid die voor het hek staat op de plek waar het egelhuisje achter het hek staat.Ook liep ze te snuffelen met de haren omhoog en haar staart ging ook heen en weer. Ze rook duidelijk wat en een bewijs dat de egel het huisje heeft gevonden. Wij kunnen de egel zelf ook niet zien, dan moet ik al kruipend vanaf de voortuin ernaar toe. Want ook daar zit een hek en mijn man heeft een kleine opening gemaakt speciaal voor de egel. Op de 2e foto kun je het egelhuisje goed zien.
Geplaatst: 4 november 20254 Nov Vanmorgen schrok ik mij dood.Ik kijk uit het keukenraam en ik zie mijn hond de hele tijd richting het gras bewegen in de achtertuin.Ik zie wat ronds liggen wat ze in haar bek probeerde te houden. Ik stormde op mijn huisslippers gelijk naar buiten, nadat ik "foei" riep naar haar.Gelukkig leeft ze nog. Ik zag wel wat bloed, maar de hond zal zich verwond hebben aan haar bek denk ik.Wij hebben haar in een doos gezet met bakje voer en drinken op de tafel, zodat wij haar in de gaten kunnen houden en haar later veilig weg kunnen zetten in de voortuin bij het huisje. 4 november 20254 Nov aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 4 november 20254 Nov Even later het snuitje naar buiten.Ook voor mij voor het eerst dat ik een egel goed zie met snuitje. Andere keren zag ik alleen een bal. 4 november 20254 Nov aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 4 november 20254 Nov Wat goed dat jij dat op tijd zag @Petrasmoestuin 👍😊Zo schattig die foto’s!😍Echt leuk om dat dan eens van dichtbij te kunnen zien hè…😊Succes met het verzorgen!!🤞🤞🤞🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 4 november 20254 Nov Wij hebben ze vanmiddag laat in de buurt van het egelhuisje gezet met eten en drinken en de plank er weer voorgezet. Wij moeten wel op de hond letten dat ze de plank niet weghaalt met haar poten. Aan de voorkant tuin kan mijn man niet meer bij. Alleen een egel kan er komen, ook geen kat of zo. Goed dicht gemaakt.Ze had een paar poepjes gelaten vanmiddag en achter het waterbakje gaan liggen, wat ze weggeschoven had. Ze lag te slapen en wij hadden een handdoek erop gelegd, om het donker te maken.Nu weer lekker tussen de bladeren of in het huisje. 4 november 20254 Nov aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 13 november 202513 Nov We hebben een wildcamera te leen, en behalve heel veel vogels en af en toe een poes, zien we ook muizen en ratten. Het is elke dag weer een verrassing wat er op de filmpjes te zien is.
Geplaatst: 13 november 202513 Nov O ja dat wil ik ook! Ik heb alleen helemaal geen verstand van die camera’s. Heb jij nog moeite gehad te bepalen wat je de camera plaatst? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 november 202513 Nov Het is vrij simpel: camera met spanband aan boom knopen en klaar. De volgende dag komt ie weer op een ander plekje. De afgelopen dagen stond hij bij de vijver, daar zaten veel vogels te badderen en te drinken. Nu bij de composthoop waar iemand een hol gegraven heeft. De geheugenkaart is gemakkelijk uit de camera te halen, en dan kijk ik de filmpjes op mijn computer.
Geplaatst: 13 november 202513 Nov O ja dat is natuurlijk ook een dingetje..een computer heb ik dus niet echt meer..nog een notebook. Ff kijken of daar nog iets in kan. “Kijkt”..Ja een gleufje voor een kaart We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 november 202515 Nov Afgelopen nacht een bunzing. Dacht eerst marter, maar op het filmpje zie ik geen wit befje. Hier een foto.
Geplaatst: 28 november 202528 Nov Geen vijver,geen wadi,geen overdreven drassig stuk tuin en tóch zie ik regelmatig deze kereltjes in m'n tuin.Deze heb ik opgevist uit de drinkemmer van m'n Mechelse Herder :
Geplaatst: 6 januari6 Jan Vanmorgen bij het openschuiven van het gordijn meteen dit beeld: Eindelijk heeft de eekhoorn het voor elkaar..al meer dan een jaar loeren deze boomkonijnen op het vogelvoer dat alleen veilig aan de waslijn is..of was dus.Knap is het wel. Waarschijnlijk lukt het nu wel omdat de takken van de taxus veel stijver zijn met de bevroren sneeuw erop.Hij of zij kreeg er weinig uit trouwens, dit dubbele zakje met zonnepitten is te stevig.Ik heb het wel een eindje opgeschoven trouwens, en meteen wat halve appels voor de merels en een stuk kaaskorst aan de lijn gebonden..de beessies hebben honger!Ze geven wel mooie sporen, de sneeuw rond de grove dennen zit er vol mee. 6 januari6 Jan aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 februari7 Feb Niet in eigen tuin, maar op 5 minuten lopen, aan de Oosterschelde:Een zee-egel, de gewone zeeappel. 4,5 cm. Bovenop de anus, aan de onderkant de mond.Is waarschijnlijk opgepikt door een meeuw, en leeggegeten. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 7 februari7 Feb Mooi hoor!Ik heb er ooit eentje gevonden die nog heel was, maar ik heb ook een versteende op een stuk vuursteen. Een levensvorm die al heel lang meegaat. 7 februari7 Feb aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 11 februari11 Feb En dan zie ik opeens ook een rat (of grote muis) in mijn aarde zitten op het terras, vlak bij de vogeltjes. Wat doet hij daar tussen de plantjes? Zij had trouwens de rat/muis als eerste gezien en wou naar buiten, wat ik niet gedaan heb.Het idee dat dat beest misschien steeds het voer gegeten heeft wat wij voor de egel neerzetten, is niet leuk. https://youtube.com/shorts/H3FMGbcTT2Mhttps://youtube.com/shorts/UtNCoQXgSSM 13 februari13 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 11 februari11 Feb 2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:rat (of grote muisWat een mega-beest 😳! Dit is geen muis hoor…. Het lijkt me een (uit de kluiten gewassen) bruine rat.
Geplaatst: 12 februari12 Feb Die komt op al het geknoeide vogelvoer en dus ook het egelvoer af ja. 'Vergif strooien' is meestal helaas geen oplossing. En ook zeer gevaarlijk voor allerlei andere dieren, zeker als je niet weet wat je doet. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 februari12 Feb Ik moet het in de gaten houden of er meer komen, anders de gemeente inschakelen. 13 februari13 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 12 februari12 Feb 5 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Alleen achter een hekje nog. Andere dieren komen daar niet.Andere dieren komen daar natuurlijk wel. Muizen bijvoorbeeld. Die zullen het eten en dienen zelf (inmiddels (ver)giftig)d) weer als voedsel voor kleinere roofdieren en roofvogels. Zeker in zo’n landelijke omgeving als waar jij woont. Ik denk dat je geen idee hebt wat daar allemaal aan dieren rondloopt.Je brengt het gif dus wel degelijk de voedselketen in. Hetzelfde geldt voor egels, die zullen het misschien ook eten. En laten zich niet tegenhouden door een hekje. Of leven aan de andere kant van het hekje. 12 februari12 Feb aangepast door Dahli Toevoeging
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.