Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien scheuren

lucvhaaster

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb bosaardbeien staan in de moestuin van het ras Baron Solemacher.

Maar vandaag las ik op een site dat die geen uitlopers maken en dat je ze om te vermeerderen ze moet "scheuren". Weet iemand wat dat is en hoe dat werkt bij bosaardbeien?

Groetjes moestuinier lucvhaaster

To plant a garden is to believe in tomorrow

"Scheuren" doe je het beste in het najaar, als het blad begint af te sterven. Kan ook nog wel in het voorjaar, maar voordeel van het najaar (oktober/november) is dat de gescheurde planten nog voor de winter nieuwe wortels maken en dan makkelijker aanslaan. Bij een aardbeienplant zie je als ze groter wordt meerdere groeipunten ("neuzen" worden die genoemd) = meerdere plekken van waaruit bladeren groeien. Je graaft de plant uit en met je handen of een schopje of mes (kan bij een aardbei, voor grotere andere soorten struiken gebruik je eventueel een spa) breek of snij je die in 2 of 3 stukken, waarbij elk stuk minstens een, maar liefst enkele, groeipunten heeft en ook flink wat wortels. Die stukken plant je weer uit, goed water geven, en die groeien nu verder als een aparte plant. Na ca. 2 jaar kun je die dan ook weer scheuren en zo verder.

Scheuren is een makkelijke manier om planten te vermeerderen en heeft als groot voordeel dat het precies dezelfde plant is...precies dezelfde Baron S. als je nu al hebt. Als je zaden zou nemen en zo vermeerderen, kreeg je wel veel meer jonkies, maar ben je nooit zeker dat die precies dezelfde aardbeiplant (groeiwijze, smaak enz.) zijn dan je nu hebt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb geen ervaring met deze soort. Waarschijnlijk wat kleinere plant dan een "gewone" aardbei? Hoe breed wordt jouw plant? Plantafstand is dan zo dat als de nieuwe planten uitgroeien ze ongeveer net tegen elkaar aankomen of ietsje tussenruimte houden. Even zelf rekenen....vermoed dat je met ca. 30 a 35 cm aardig in de buurt zit.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Hoi,

Het wordt een best grote plant met heel veel stengels. Ik denk wel meer dan 25.

Als je bij Google intypt "baron von solemacher scheuren" zie je helemaal rechts op de derde rij een foto van de plant met de vele stengels.

Groetjes moestuinier lucvhaaster

To plant a garden is to believe in tomorrow

wij "scheuren" vaste planten met twee rieken, je zet de rieken in de pol met de bolle kant naar het midden van de pol en trekken de stelen dan uit elkaar

het kan ook in water:

met een spade lijkt me niet handig bij een aardbei ivm beschadiging rhizoom