citroen Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Hoe kan je het best grond voor zuurminnende planten samenstellen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 makkelijkste: gewoon kopen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Als je voor de volledigheid ook zou willen vertellen wat te kopen en in welke verhouding te mengen? een kant en klare zak kopen was niet de vraag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Het begrip "zuurminnend" kijkt heel sterk naar de zuurgraad van de grond en is daarom wat misleidend. Het is niet (alleen) een zurigheid die die planten meestal nodig hebben, maar vooral ook een bodemleven dat het hen mogelijk maak om voor hun goede groeiomstandigheden te zorgen. Het gaat dan vooral om zeer bepaalde (mycoriza-)schimmels die samen met de planten voor dat klimaat kunnen zorgen (en ook effect hebben op de zuurgraad...maar die is niet de kern!). Die worden voor plantsoenendiensten en dergelijke gekocht om de bodem mee te enten. Maar op kleine schaal kun je ze zelf mee-nemen als je de planten met iets van die bodem verplant. Sommige bomen en struiken hebben liefst mycoriza-soorten die specifiek bij hen horen (bijv. eiken en nog sterker: beuken) De meeste zuurminnende planten doen het goed met een minder specifiek soort mycoriza's die wel bij een wat meer zurige bodem horen. De kunst van een geschikte grond is dus 1. de omstandigheden te creëren waarin ook deze schimmels zich goed thuis voelen en hun weefsels door de grond makkelijk aanmaken en 2. je bodem op een of andere manier te enten met die schimmels als ze er nog niet zijn.Als je aan deze 2 voorwaarden kunt voldoen hoef je je in principe niet meer zo druk te maken over de zuurgraad van de grond, omdat de natuurlijke processen voor geschikte omstandigheden zorgen. (Zuurgraad is trouwens heel relatief, een voortdurend veranderende waarde en een momentopname...waarbij veel te veel naar een "getal" wordt gekeken) 1. Optimale groeiomstandigheden voor die meer zuurliefhebbende schimmels die het werk vooral doen om je bodem lekker te maken voor zuurminnende planten krijg je door aanhoudend te mulchen met bruin materiaal of compost waarin dit heel veel zit: Verterend hout en blad vooral dus. Als dat volop in je bodem wordt opgenomen ontstaat de voedingsbodem en de gewenste luchtigheid vanzelf in een dikke humuslaag. 2. De gewenste schimmels krijg je in je bodem (als ze er niet al zijn) door je planten te bekomen van goede, natuurlijk werkende, kwekers of tuiniers (die niet met kunstmest werken -want dat is funest voor het bodemleven! - maar hun eigen bodem maken die voor deze planten geschikt is...het zit dus mee in de pot of kluit dan) of uit een natuurlijke tuin of bostuin waar planten die van deze omstandigheden houden al een aantal jaren goed groeien in een humusrijke bodem. Als je iets van deze grond meemengt in de bodem van je planten, zou het vanzelf moeten gaan. Omdat ik zo weinig mogelijk gebruik wil maken van veenbodem of turf, pas ik deze ideeën toe in de bostuin waar ik op kalkrijke zware klei werk. Een lange rij rododendrons die al 10-talle jaren staan te kwijnen beginnen na een jaar en een gerichte snoei op te knappen en ik durf, op plekken waar ik de grond een jaartje voorbereid heb, ook meer zuurminnende struiken en bomen te zetten als lijsterbes, berk of blauwe bessen en de eerst resultaten vallen niet tegen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Ik doe gewone potgrond met 50/50 deel turf. Potgrond is neutraal kwa ph en de turf is zuur. Verder niet milieu-vriendelijk nee. I know. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 zelf heb ik ook de ervaring van weknow, het gaat vooral om de schimmels. zelf kweek ik hulst op kalkrijke zavel die zeer fijn van structuur is.en laat hulst daar nou net een hekel aanhebben. waar ik de hulststekken plant heb ik eerst 40cm dik verteerde houtsnippers door gewerkt.en de hulst vind dat wel heel fijn, groeien als kool, voor een hulst dan. de houtsnippers doen 2 dingen. ze verlagen de ph en ze actieveren het bodemleven enorm. nadeel: op al dat bodemleven komen mollen op af. maar ze maken met hun gangen wel weer de grond open op diepte.posting.php?mode=reply&f=55&t=18287# Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 ik probeerde voor het eerst een smilie te plaatsen, maar mislukt dus. hoe gaat dat? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Rechts naast je tekst staat het hele leger met smilies... je gaat met je cursor op de plaats staan waar je de smily wilt en dan klik je op het desbetreffende icoontje.Dan zou hij in de text moeten verschijnen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Interessant Weknow! Ik wist niet dat het met de schimmels te maken had. In dat geval zou je als je zo'n mix maakt als Bit beschrijft er dus ook schimmels bij moeten enten? Bijvoorbeeld door een houtsnipper-looppad wat af te graven en mee te mengen? Of eikenbladeren erdoor? Zou dat werken? Of toch alleen bovenop houden als mulch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 als ze niet vers zijn en vooral onderaf weghaalt , waar de vertering het verst is gevorderd. : Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 erny, het is gelukt. heeft deze digibeet weer wat geleerd. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Recept voor een potgrond voor "zuurminnende" planten(als je geen turf wilt gebruiken) zou kunnen bevatten: - Deel bladaarde en/of deel (blad-)compost (Veel plantenkwekers maken hiermee hun eigen potgrond sowieso) - zand - vermolmd hout of zeer fijne houtsnippers- een zuurminnende schimmelkweek (= tuingrond rondom zuurminnende planten die het naar hun zin hebben) Mocht je dit laatste (nog) niet hebben, dan zou je bijv. een keer een verpakking Myco-rodo kunnen overwegen om een start van de gewenste schimmels te krijgen. http://www.ecostyle.nl/_Uploads/dbsAttachedFiles/Hovenier_TF_Myco-Rodo_DEF_LR.pdfMisschien dat ook andere merken een soortgelijk product hebben. Dat laatste product bevat ook voedsel. Gebruik je alleen eigen producten dan kan het nodig zijn, afhankelijk van de planten die je in die grond zet, om wat (organische) plantenvoeding toe te voegen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 windindewilgen, ik mis de smiley bij je laatste bericht. Dankjewel weknow voor de duidelijke informatie! Wat betreft dat 'kweekje' met al bestaande schimmels: zou je ook gewoon een toplaagje grond vanuit het bos kunnen meenemen (bijvoorbeeld waar beuken groeien)? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 raquette, ik ben pas een sm beginneling. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Nou, da's anders een gevorderdenreeks hoor:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted July 16, 2015 Author Share Posted July 16, 2015 Veel bijgeleerd wat betreft inbrengen van schimmels ,waarvoor dank .Verleden week nog een interessant artikel gelezen van een buxus kweker die geen chemische bestrijdings middelen meer wilde gebruiken ,en de oorzaak van schade aan zijn buxus planten aanpakte ,door met de juiste schimmels de ideale bodem voor zijn buxus te vinden en zo de oorzaak van die ziektes weg te nemen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 in het jaar van de bodem begint het door te dringen dat kunstmest 1 is maar dat er meer nodig is dan npk. bodemleven wordt eindelijk ontdekt.en raquette; IK LEER SNEL HE. IK SM EROP LOS. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Raquette schreef: Wat betreft dat 'kweekje' met al bestaande schimmels: zou je ook gewoon een toplaagje grond vanuit het bos kunnen meenemen (bijvoorbeeld waar beuken groeien)? Voor beuken absoluut gewenst. Die maken veel meer kans met hun eigen speciale micoriza-variant. Maar dat zijn weer andere dan die in symbiose met zuurminnende planten leven. Beuken zijn niet echt zure bodem bomen! Als je ergens in je/een tuin goed florerende zuurminnende planten hebt staan op een bodem die rijk is aan organisch materiaal, is de kans erg groot dat de gewenste schimmels daar wel met enkele schepjes grond te enten zijn. Bosgrond meenemen mag waarschijnlijk niet... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Ah okee...dan wordt het een graadje ingewikkelder om eraan te komen:). (dank!) Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 ik zou persoonlijk gewoon een zakje bosgrond uit het bos halen. het zullen toch geen aanhangwagens vol zijn? er gebeuren ergere dingen in het bos. zelf heb ik ooit dennennaalden geleend uit het bos voor samenstellen grond voor de dennenorchis.ik denk ook niet dat er een massale run komt op bosgrond. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Hoe kan je het best grond voor zuurminnende planten samenstellen ? = bericht van "citroen" dennenaalden + beetje grond bij een rij aardbeien gedaan , doen het beter dan de naaste buurtjeszijn denk ik ook de schimmels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted July 17, 2015 Author Share Posted July 17, 2015 Ga het zo ook eens proberen bij mijn aardbeien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Een aardige beschrijving van wat mycoriza-schimmels zijn en van de verschillende soorten is te vinden in deze link. http://www.coriza.nl/mycorrhiza/ @ citroen. In je moestuin zijn voor gezondheid van de bodem (en je planten) mycoriza-schimmels zeer gewenst. Maar aardbeien vragen wat dat betreft niet om iets speciaals! De meest gewone en algemene soorten, die je "vanzelf" in je bodem krijgt als je volop compost toevoegt en vooral de bodem niet (te veel) bewerkt, zijn perfect. Hoewel niet alle planten in de moestuin een symbiose met mycorizaschimmels aangaan (m.n. kruisbloemigen - koolfamilie- en enkele granen doen dat niet) is 80 a 90 % van de planten in je moestuin wel blij ermee. Ik denk dat je vooral naar een gevarieerd en ongestoord bodemleven moet streven voor je groenten en fruit. Los van de (vele) mycoriza-soorten die zich daarin kunnen/zullen vestigen, zijn er nog allerlei andere organismen die er een nuttige rol vervullen voor bijvoorbeeld de bodemstructuur, voedselvoorziening en minder ziekte-druk daar. Het is meer een kwestie van geduldig opbouwen en zich laten ontwikkelen dan het toevoegen van allerlei "wondermiddeltjes". Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts