Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dakterras zon/wind (netten?)


manolito

Aanbevolen berichten

Eindelijk zijn we dit jaar begonnen met het inrichten van ons dakterras. We wonen in een rijtjes woning en zouden ook graag wat privé willen creëren daar.

 

Er komt een raamwerk van tuinpalen waarover netten moeten gaan komen om de katten binnen te houden en de vogels buiten.

 

Ook word dit terras door de zon zo heet dat je hier op een zonnige dag niet met blote voeten/sokken kunt lopen omdat je je voeten verbrand.

 

Omdat ik het dakterras helemaal wil af sluiten met netten heb ik al een tijd zitten googelen en ik kwam ook schaduw/wind netten tegen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? En wat is dan juist wel handig en wat niet?

 

Op het terras komen straks 3 druiven planten te groeien en deze moeten wel voldoende zon krijgen natuurlijk, na enkele jaren verwacht ik dat deze ook voor de schaduw zullen gaan zorgen.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk plan

wat ideetjes van mijn kant, (maar misschien had je het zelf ook al bedacht )

de meeste netten gaan maar een paar jaar mee door de zon/wind, dus moeten redelijk makkelijk vervangbaar zijn

de meeste druiven willen graag diep wortelen dus je moet er een hebben met een zwakke onderstam

ze groeien ook graag wat beschut en -20 vinden ze ook niet fijn (een kennis heeft een mooie druif in een pot verloren in de laatste horrorwinter)

grote plantenbakken kunnen heel zwaar worden door regen, weet je de maximale dakbelasting?

wat vinden de buurtjes er van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk plan

wat ideetjes van mijn kant, (maar misschien had je het zelf ook al bedacht )

de meeste netten gaan maar een paar jaar mee door de zon/wind, dus moeten redelijk makkelijk vervangbaar zijn

de meeste druiven willen graag diep wortelen dus je moet er een hebben met een zwakke onderstam

ze groeien ook graag wat beschut en -20 vinden ze ook niet fijn (een kennis heeft een mooie druif in een pot verloren in de laatste horrorwinter)

grote plantenbakken kunnen heel zwaar worden door regen, weet je de maximale dakbelasting?

wat vinden de buurtjes er van?

 

Bedankt voor je reactie, de ideeën ben ik juist naar op zoek.

Dat de netten maar een paar jaar mee gaan is niet zo'n groot probleem, om er te kunnen vertoeven zal ik toch iets moeten doen om de directe zon van het dakterras te houden, maar weer niet zoveel dat er niks kan groeien. Vandaar dat ik op netten uitkwam. De constructie die er komt te staan zijn zeg maar 2 kubussen van tuinpalen aan elkaar en hier wil ik de netten tussen hangen, dus vierkante netten tussen de palen. Dit komt er dan het dichtste bij in de buurt: http://g01.s.alicdn.com/kf/HTB1fzPRGFXXXXXSXpXXq6xXFXXXC/6854634/HTB1fzPRGFXXXXXSXpXXq6xXFXXXC.jpg (qua idee dan.) Maar heb geen idee wat voor netten ik precies nodig zal hebben en hoeveel zon ze weg moeten/mogen nemen, zodat de planten nog wel goed de kans krijgen.

Ik heb al enkele druiven op pot staan en hier wilde ik in eerste instantie verder mee gaan. 1 van 3 jaar oud en 2 van 2 jaar oud en dit jaar heb ik daar nog een bijgekocht. In de winter is dit tot nog toe goed gegaan. Ik zet ze dan beschut en dek ze indien nodig af.

Dakbelasting zit wel goed denk ik, huizen zijn niet heel oud

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kattennetten zijn anders dan de standaard vogelnetten voor de moestuin, daar knaagt een kat zich zo doorheen. De betere kattennetten hebben een lange levensduur (bijvoorbeeld netlijn spreekt van meer dan 25jaar )

 

De katten komen gewoon buiten normaal en ben niet heel bang voor dat ze 'uitbreken' het is meer dat we de deur boven open kunnen laten en de katten niet van dakterras naar dakterras zullen gaan lopen en ze ergens anders weer naar binnen gaan door een openstaande deur.

Ik heb in mijn achtertuin ook wat tunnels moeten maken zodat de katten niet mijn groenteplantjes opgingen graven (of erger) en hier is een van de twee bovenop gesprongen en de andere is in de 'tunnel' terecht gekomen waardoor ze allebei een paniekmomentje hadden, eentje moest ik eruit bevrijden. sindsdien hebben ze allebei groot respect voor de netten. Dit waren wel de standaard vogelnetten. Ik heb ook al gekeken naar die kattennetten, zien er idd stevig uit.

Heb je ervaring met netlijn? ik kwam ze al eens eerder tegen.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag,

 

Kijk eerst, zoals RobO aangeeft, of je dak deze belasting aankan ( navraag doe bij architect/aannemer ). Zet planten het liefst in verrijdbare bakken,vul deze gedeeltelijk met hydrokorrel/piepschuim ( gewicht ). Zet planten zoveel mogelijk aan de ( zij )kant zodat je genoeg ruimte overhoud voor lekker te zitten/bbq. Gebruik planten die bestand zijn tegen drooogte/wind. Als je plaats genoeg heb kijk voor enkele groenblijvers zodat je terras ook in winter leuk uitziet.

 

m.v.g.

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kattennetten zijn anders dan de standaard vogelnetten voor de moestuin, daar knaagt een kat zich zo doorheen. De betere kattennetten hebben een lange levensduur (bijvoorbeeld netlijn spreekt van meer dan 25jaar )

 

De katten komen gewoon buiten normaal en ben niet heel bang voor dat ze 'uitbreken' het is meer dat we de deur boven open kunnen laten en de katten niet van dakterras naar dakterras zullen gaan lopen en ze ergens anders weer naar binnen gaan door een openstaande deur.

Ik heb in mijn achtertuin ook wat tunnels moeten maken zodat de katten niet mijn groenteplantjes opgingen graven (of erger) en hier is een van de twee bovenop gesprongen en de andere is in de 'tunnel' terecht gekomen waardoor ze allebei een paniekmomentje hadden, eentje moest ik eruit bevrijden. sindsdien hebben ze allebei groot respect voor de netten. Dit waren wel de standaard vogelnetten. Ik heb ook al gekeken naar die kattennetten, zien er idd stevig uit.

Heb je ervaring met netlijn? ik kwam ze al eens eerder tegen.

 

om te voorkomen dat katten van dakterras naar dakterras zullen lopen moet je toch voorkomen dat ze 'uitbreken'?

dakterras is hoog en een vlinder of een vlieg is leuk om achteraan te springen.

 

heb zelf geen ervaring met netlijn(wij hebben schrikdraad). lees er op kattenfora wel goede verhalen over. er zijn nog een aantal bedrijfjes met vergelijkbare producten. linkte vooral naar netlijn omdat daar de verwachte levensduur duidelijk staat vermeld.

wel ervaring met goedkope netten bij onze tijdelijke woning, daar heb ik meerdere gaten moeten repareren. verschilt natuurlijk per kat maar ik zou het niet aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde meer dat ze niet echt reden hebben op het dakterras uit te breken omdat als ze daar al zijn de deur altijd open zal zijn en ze beneden gewoon het huis uit kunnen. 't Dakterras word niet de enige plek waar ze het huis uit kunnen. Als het enkel voor de katten zou zijn dan zou ik het dakterras gewoon dicht houden en de katten hier niet op laten. Althans zo veel mogelijk. Ook hebben we twee kids (4 en 6), niet dat ze daar nog zonder toezicht komen, en een beetje extra veiligheid is nooit weg.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een vliegje of een vlinder voor een kat al een hele goede rede is om uit te breken

bij en balkon zou ik ook denken dat er geen rede is om uit te breken, maar toch vallen er katten van hoge balkons naar beneden.

 

verder geen ervaringen met dakterrassen en de andere tips waar je om vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me gevangen voelen in zo'n grote kooi met netten en niet naar m'n zin zitten.

 

Kan je niet gewoon rondom een mooie afscheiding neerzetten en bovenin schrikdraad voor huisdieren plaatsen?

Of wil je met een bijbedoeling ook geen vogels op je dakterras?

Verder zou ik voor de broodnodige schaduw gewoon een mooi (elektrisch) zonnescherm tegen de gevel plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

T liefst zou ik beginnen met helemaal dichtmaken van de zijkanten van het dakterras, ik denk alleen niet dat dat mag (nu nog een huurwoning) en dat de buren daar blij mee zouden zijn.

 

En omdat ik echt druiven wil op t dakterras is het gelijk mooi meegenomen als er netten zouden hangen.

 

Een zonnescherm is geen optie. Ik wil niet de gevel beschadigen (nu nog een huurhuis) en helemaal de zon wegnemen wil ik niet. Ook niet vanwege de planten die er gaan komen. Langs de constructie die er komt te staan moeten ook de planten gaan klimmen en een zonnescherm wat niet permanent is gaat dan niet. Een zonnedoek/zeil zou ook teveel zon weg nemen.

 

Vorig jaar was ik bij een kweker in Boskoop (ook bekend van 't forum) en die had een grote 'hal' met daaroverheen groene 'netten', aan zoiets zit ik te denken, hoop alleen dat zoiets niet te veel zon zou wegnemen. Neemt het ergste van de zon weg maar niet teveel.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...