bassie76 Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Dit jaar heb ik wat kruisbeszaden verzameld met als doel deze te zaaien en gewoon maar eens kijken of er iets aparts uitkomt. In het klein dus wat de grote kwekers ook doen. Alleen zaaien die 1000den zaden en selecteren hieruit misschien één of twee planten. De kans dat er iets leuks bij mij tussen zal zitten met enkele tientallen zaadjes is dus klein, maar toch..... Nu vroeg ik me af of de zaden uit één vruchtje allemaal plantjes met dezelfde eigenschappen gaat geven of dat er toch variatie in zal zitten. Is er iemand die dit weet? Deze vraag geldt natuurlijk ook voor zaden gewonnen uit courgette, meloen, tomaat, etc. die kruisbestoven zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Op zich komt het stuifmeel op de stamper en leidt de stamper het stuifmeel naar de bevruchting en groeit er een zaadje. In potentie is elk zaadje dus mogelijk van een andere stuifmeelkorrel en dus ook van een andere plant kruisbes mogelijk , al is de kans misschien groot dat de bij / vlieg etc wel stuifmeel bij zich had van 1 en dezelfde andere bloem. Zoiets ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bassie76 Posted July 12, 2015 Author Share Posted July 12, 2015 Op zich komt het stuifmeel op de stamper en leidt de stamper het stuifmeel naar de bevruchting en groeit er een zaadje. In potentie is elk zaadje dus mogelijk van een andere stuifmeelkorrel en dus ook van een andere plant kruisbes mogelijk , al is de kans misschien groot dat de bij / vlieg etc wel stuifmeel bij zich had van 1 en dezelfde andere bloem. Zoiets ?Ja, dat klinkt wel logisch. Bedankt voor het antwoord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 de meeldraden van de kruisbes rijpen niet tegelijk met de stamper dus de insecten zullen hem meestal kruisbestuivenoverigens hebben kwekers er lang over gedaan om soorten te telen die resistent zijn tegen oa amerikaanse meeldauw, ik denk dat niet alle gezaaide kruisbessen (met dus de nodige variatie in hun zaden) die eigenschap meenemen, maar ja welke wel en welke niet... als je meer planten wilt kun je ze ozo gemakkelijk stekken, snoeihout in de grond steken en klaar als je het leuk vindt om eigen zaden te gebruiken van een groente of fruit kun je gebruik maken van soortechte of heirloom planten of zelf bestuivers als tomaat, pepertjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts