Johmir Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 (edited) Voor het kweken van paddenstoelen is dompelen essentieel, althans dat is wat ik ervan begrepen heb. Vorig jaar heb ik een shii-take stam (eik, via http://www.groenetakken) gekocht en ook heb ik zelf een stam (els) geënt met deuvels (shii-take).Mijn vraag is hoe en wanneer moet ik deze stammen nu dompelen? Op dit moment zijn beide stammen tamelijk droog (vertonen zelfs scheuren in het hout) dus voorlopig verwacht ik geen paddenstoelen.Bestaat er zoiets als een dompelschema of moet ik zelf de stammen regelmatig bevochtigen? Edited July 13, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Er is niet echt een schema. Je moet ze iig niet helemaal laten uitdrogen(vandaar ook vaak de tip om een deel van de stam in te graven). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Had je gezien dat op de website van Groene Takken een dompel=alert wordt gegeven (je krijgt dan een mail of berichtje of zo, als je intekent)? Op dit moment is zo een alert afgegeven... http://www.groenetakken.nl/ rechts bovenaanof https://twitter.com/groenetakken?original_referer=http%3A%2F%2Fwww.groenetakken.nl%2F&profile_id=462917893&tw_i=608002539427123202&tw_p=embeddedtimeline&tw_w=440410594131185665 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johmir Posted July 13, 2015 Author Share Posted July 13, 2015 Dat had ik inderdaad gezien, maar volgens mij krijg je dan een Twitter berichtje....en twitter gebruik ik juist niet. Ik dacht dat er misschien zoiets zou bestaan. Hoe bepaalt Groene Takken dan die dompelmomenten? Ik zou het hun natuurlijk ook zelf kunnen vragen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferdi Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Hoi, ik gok dat het ideale moment van dompelen een verandering naar kouder/ander weer met een hogere luchtvochtigheid is, zoals nu kijk eens hier http://www.lekkerplantaardig.net/shii-take.htm voor meer details. groente, Ferdi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Twee jaar geleden heb ik in het voorjaar twee eikenstammetjes met shitake gekocht. De eerste keer kwam er wel een pond paddestoelen af!Sindsdien heb ik de stammetjes nog vier keer laten opleven: bij een overgang naar ander weer ze een paar keer op de grond laten vallen om de schimmels 'wakker te schudden' en dan 24 uur onder water (dus niet drijven!). Ben nu bezig met de vijfde keer en de stammetjes beginnen na een dag of 5 te knoppen. Ik zet ze in de kelder zodat ze niet te hard gaan en/of door de mussen opgevreten worden. Ook al geven ze duidelijk minder dan de eerste keer, het blijft leuk! Als ze dadelijk klaar zijn leg ik de stammetjes in een kistje buiten in de schaduw. Omdat ze buiten liggen drogen ze niet erg uit. Over een maand of drie, zo in oktober, gaan ze nog een keer voordat ze in winterrust mogen Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 20, 2016 Share Posted February 20, 2016 Aangezien ik hier op het forum nu wat topics heb zitten doorlezen in verband met paddestoelen kweken op stammen, toch enkele opmerkingen want in veel topics, soms andere informatie dan dat ik op de infoavond van Mycobois gekregen heb. Aangezien ze al meer dan 25 jaar professioneel bezig is met paddenstoelen, geloof ik er wel veel van. Alleen bij Shiitaki moet je onderdompelen, bij andere paddestoelen is dit meestal zelfs slecht. Mycobois raadt aan om dit maximum 2 keer per jaar te doen en temperatuur moet minstens 18°C zijn. Zij deed het zelf eind juni en dan nog eens in september. Minstens 4 weken tussen de dompelbeurten laten. Indien je veel boomstammen hebt, kun je elke week enkele boomstammetjes dompelen. Heb je de gehele tijd Shiitake.Achter het dompelen, vanaf ze de paddestoelen zag ontwikkelen, er een lichte plastiek zak over (zeker geen zwart want ze moeten nog licht hebben). De rest van het jaar staan ze open en bloot maar in de schaduw en uit de wind. Indien je de shitake niet onderdompelt, zal je ongeveer evenveel oogst hebben maar de oogst zal veel gespreider zijn waardoor het niet altijd de moeite zal zijn om klaar te maken. Nog enkele tips van haar:- best stammen buiten zetten want paddestoelen hebben zuurstof nodig en binnen is er meestal te droge lucht.- aan de uiteinden van de stam meer duvels inslaan (ook aan grote wonden van bijvoorbeeld grote takken af te snijden) want daar heb je vlugger concurrentie van andere schimmels. Normaal geen groot probleem omdat met de duvels de shiitaki wel een grote voorsprong heeft.- algemeen: vers hout gebruiken, maximaal 2 maanden oud! - Voor Shiitake het liefste eik of berk met minstens 8cm diameter. Ander loofhout kan vaak ook maar liefst dan minstens 15cm diameter, oogst zal iets lager liggen dan op eik of berk en minder jaren oogst.- opbrengst na 1.5 jaar- duvels inkloppen tussen november - eind mei (blauwe oesterzwammen maar tot eind maart, verschilt dus van welke soort)- algemeen: afplukken en niet afknippen- de shiitake lang doorbakken want anders heeft 2% van de mensen last van een allergie ( precies een soort zweepslagen over het gehele lichaam)- wax of kaarsvet is niet nodig om de duvels af te dichten (dit is nog van in de tijd dat men zonder duvels het broed in het hout stak en anders de vogels en slakken dit opaten)- indien je stammen rechtop zet, heb je minder last van slakken- algemeen: bij op stammen kweken moet je eigenlijk nooit water geven over de stammen, er zit nog genoeg water in het hout voor de paddestoelen. - algemeen: windvrije en schaduwrijke plaats, niet in kelder want op stam hebben ze licht nodig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBT Posted February 20, 2016 Share Posted February 20, 2016 SimonAlles heeft zuurstof nodig dus als je ze in plastic zakken stopt altijd een kiertje voor gas uitwisseling openhouden voordeel is weinig verdamping snellere groei van mycelium en minder kans op besmetting van andere schimmels. Paddenstoelen hebben alleen licht nodig voor te laten fruiten of zoals bij Shiitake een harde klap op het substraat { waar jij ze op laat groeien} Shiitake houd van warmte groeit het beste {is een langzame groeier} bij 20/24c. En over onderdompelen er zijn 2 redenen om dit te doen 1 als de stam begint uit te drogen of als je wilt dat die stam gaat fruiten maar dit werkt alleen als het mycelium genoeg is ontwikkeld . Iedereen heeft zijn eigen methode die voor hem of haar het beste werkt En 25 jaar ervaring op de oude methode of een nieuwe ontwikkelen en met het laatste ben ik bezig ieder zijn manier en gedachte er over. Je kan ook stammen ouder gebruiken maar bij allebei de methode is het van belang dat er geen schimmels al op groeien of rot plekken op zitten Bij mij groeit alles in het donker geen enkel probleem heeft ook als voordeel dat ik het laat fruiten wanneer ik dat wil door het in het licht te zetten na een koud water dompeling van 4 uuren anders een warmwater dompeling om de groei te bevorderen en de afval stoffen van de paddenstoelen uit het substraat te spoelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 20, 2016 Share Posted February 20, 2016 En wat ook wel belangrijk is dat er iig een sapstroom opgang heeft kunnen komen(af net op gang gaat komen) in de stam omdat dan de suikers zijn vrijgekomen welke ten-goede komen van de schimmel. En zoals JBT zegt het is ook maar net waar je voor kiest aan substraat of extra voeding welke je mee zou geven en hoe jij de vruchting wil triggeren. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 21, 2016 Share Posted February 21, 2016 Ik had het enkel over de teelt op stammen. Ik was een beetje gefrustreerd doordat er blijkbaar in verschillende topics foute info staat. Bijvoorbeeld in één van de grootste topics staat op eerste pagina, gebruik zo oud hout terwijl dit volgens haar ervaring voor oesterzwammen en shii-take totaal niet is, men moet volgens haar hout van max. twee maanden gebruiken voor goede resultaten. Ouder hout was volgens haar een verspilling van broed.@ jbt je hebt het over een alternatieve methode maar wat bedoel je exact, de rest ligt in dezelfde lijn met wat ze vertelde ?@Stan volgens mij zegt ze ongeveer hetzelfde als jou in verband met wanneer pluggen slaan, de meeste soorten raadt ze aan voor eind maart. Shiitake kan bijvoorbeeld wel tot eind mei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBT Posted February 21, 2016 Share Posted February 21, 2016 SimonOp internet vind je heel veel info over kweken van paddenstoelen met goede en ook verkeerde info en ook info die tegenstrijdig is.Het belangrijkste is dat je eerst uitzoekt waar ze graag op groeien en dat dan als substraat gebruikt dat kunnen stammen zijn of zaagsel , graan ,stro enz. Dan is het van belang zo schoon mogelijk te werken{ steriliseren van het substraat,dit geld niet voor stammen van max 3 maanden oud}Dat ze zeggen dat je soorten tot een bepaalde maand op stammen kan enten heeft er mee te maken dat ze dan in het najaar de eerst vlucht met paddenstoelen kunnen geven {de tijd die het soort nodig heeft om te volgroeien door de hele stam en te rijpen } De manieren die ik gebruik zijn erg divers heb nu 15 soorten en ruim 10 verschillende manieren om mijn substraat te maken {deze methodes zal ik niet uitleggen is veel werk en meer voor de ervaren hobbyisten} Jou vraag naar stammen die ouder zijn dan 2 a 3 maanden is simpel , Maar onthoud dat je zeer schoon moet werken.Bij stammen die ouder zijn werkt de vergisting methode het best dit houd in de stammen onderwater te zetten voor 2 maanden waardoor alle zuurstof uit het water verdwijnt en uit het hout door de vergisting gaan ook verkeerde schimmels dood en word het hout steriel. Het steriele hout in een zak met substraat waar de schimmelsoort van jou keuze mee besmet is { volgroeid substraat} dit rond de stam aan alle kanten van de stam doen dit voor min 2 weken bij de beste temp zetten dan controleren of het al goed begroeid is . Zo niet weer 2 weken laten groeien. Daarna het oude substraat er af vegen dit kan je dan weer opnieuw gebruiken voor een andere stam en de stam voor 2 a 3 maanden bij de beste temp laten groeien dan kan je zelf zeggen of je het wil laten fruiten of niet {bij shiitake duurt het 1 jaar voor een goede doorgroei en dat je er paddenstoelen van krijgt} Deze manier is als je de tijd van vergisten niet mee rekent sneller maar besmetting gevoeliger dus niet echt voor beginners Hoop dat je hier iets aan heb maar raad je aan voor je zelf de beste methode te vinden die jij het prettigst vind werken en het best resultaat geeft. en begin met Max 2 soorten geeft je meer overzicht en rust { oesterzwam grijs ,konings snel en makkelijk, Shiitake moeilijker en langzaam } Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts