Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aubergine krijgt bruine bladeren?

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb 5 aubergineplanten die het aardig deden tot nu toe. Ze staan binnen in de vensterbank en krijgen eel zonlcht. Ze groeiden we l goed, maar er zitten nog geen bloemen of vruchten aan. Wel veel last gehad van bladluis, maar na een effectieve bestrijding met knoflook en afwasmiddel zijn die rijwel uitgeroeid.

Maar sinds kort kleurende bladeren bruin, heel specifiek aan de rand en worden daar slap en krullen om. 1 blad is nog verder aangetast zoals te zien is op de foto. Iemand een idee wat dit kan zijn? Verwelkingsziekte lijkt me niet, want de bladeren gaan niet slap hangen ofzo.

Daarnaast vraag ik me af of ik nog een kans heb op enigszins goede vruchten nu er nog steeds geen bloemen aan zitten.

Alvast bedankt voor de hulp!

IMAG062848631437682923.jpg

Misschien teveel fel zonlicht? Eventuele verbranding dus...?

Of anders iets met voeding - te veel/te weinig? Krijgen ze meststoffen van je?

Staan ze in potten die groot genoeg zijn?

Het is handig als je ook even een foto plaatst van de situatie waarin ze staan en een foto van de hele plant (met pot), dan krijgen we er een beter beeld van.

En kan je ze echt niet ergens buiten in de zon zetten? (Met koudere nachten kan je ze dan weer binnen zetten).

En je zou je even kunnen voorstellen zodat we je passend kunnen verwelkomen.

voordeur-f6.html

Haha oeps, sorry. Eerste keer op een forum Bij deze heb ik me voorgesteld: even-voorstellen-t18432.html

Ik denk niet dat ze te veel zonlicht krijgen, misschien eerder te weinig, want onze tuin heeft veel bomen. Er valt wel zonlicht door het raam naar binnen, maar niet extreem veel. Ik heb geprobeerd ze buiten te zetten, maar er zijn maar weinig zonnige plekken in de tuin en de plant die ik buiten zette ging gelijk slap hangen. Dus dat was geen succes.

Ik geef ze plantenvoeding van ECOstyle, soms groente/kruiden en soms tomaten. Misschien te veel dan? Ik geef ze 1 a 2 keer per week. Twee planten staan in hele grote potten, de andere drie moet ik verpotten, die hebben inderdaad grotere potten nodig. Maar ook die in de grote potten hebben aangetaste bladeren. Zie hieronder een foto van drie van de planten (links staat de paprika en in het midden twee aubergines in 1 pot, die moet ik nog verplanten):

IMAG063478921437765818.jpg

Wat zou het kunnen zijn? Alvast bedankt!

dat planten die van binnen komen buiten eerst slap gaan hangen is normaal. buiten is de zon namelijk veeel feller dan achter het glas, daar moet een plant aan wennen.

in het voorjaar wordt dit afharden genoemd. de planten rustig laten wennen aan de buitentemperatuur maar ook aan het licht. in de zomer is de temperatuur buiten wel prima maar de plant moet nog steeds aan het zonlicht wennen. eerst in de schaduw of bij bewolkte dagen, en dan steeds wat langer in het zonlicht.

of de aubergine naar buiten kan hangt af van het ras. sommige soorten zijn geschikt voor buiten, anderen enkel in een kas.

of het dit jaar nog een succes gaat worden weet ik niet. normaal zou de aubergine nu al bijna oogstbaar zijn(aug/sept), zover is je plantje nog lang niet.

Bedankt! Verwelkingsziekte had ik foto's van opgezocht, maar ik vind het er niet op lijken. Maargoed, ik weet het ook niet zeker. Is er iets wat je daar aan kan doen? Kan het niet komen door te veel mest?

Ik dacht dat het plantje slap ging hangen door de wind misschien toen ik em buiten had gezet. Maar kan dus ook de zon zijn geweest? Toch maar proberen buiten te zetten dan?

En hoe kan het dat ze dan zo langzaam zijn gegroeid? Te weinig zonlicht? Hopelijk lukt het toch nog,met 1 aubergine ben ik al blij :P. Maar we zullen zien.

Hallo Helenistisch,

Als ik zo de eerste foto kijk zijn de bladeren een beetje 'bleekjes' van te weinig zonlicht. Binnen op de vensterbank krijgt de plant maar van één kant licht, dus ook al staat de plant de hele dag in het licht dan nog ontvangt de plant te weinig om goed te kunnen groeien. Bij voorkeur komt licht uit meerdere hoeken.

Wat de schade op het blad veroorzaakt is lastig te zeggen. Kan van alles zijn.

Ok, bedankt, zodra het weer wat beter is zal ik ze nog eens proberen buiten te zetten. Ik geef ze nu zon twee keer per week vloeibare voeding van ecostyle, soms tomaat, soms groente/kruiden. Is dat te vaak? Kan het zijn dat de bladeren daardoor zo raar slap om krullen en bruin worden?