Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat zijn de voordelen van wecken?


freggel

Aanbevolen berichten

Aangezien ik een aanzienlijke moestuin heb en hoop dat ik daar een redelijke oogst van krijg, vroeg ik me af hoe ik dat allemaal het beste kan bewaren. Ik heb begrepen dat pastasaus hetzelfde gemaakt kan worden als jam (heet in potjes gieten en laten afkoelen) en boontjes kunnen wel in de vriezer. Maar nou vroeg ik me af of wecken een meerwaarde zal hebben bij het bewaren en inmaken van de oogst. Ik heb hier zelf helemaal geen ervaring mee, heb er zelfs nog nooit eentje gezien. In eerste instantie denk ik dan aan een (relatief) dure aankoop, de aankoop van potjes en flessen en rubberen ringen. Maar komt wecken niet gewoon neer op de manier waarop jam gemaakt wordt, met als extraatje dat de potten na het vullen nog verwarmt worden?

 

Na goed. Ik probeer er een beetje achter te komen of de aanschaf van die spullen opweegt tegen de voordelen ervan, en of het gebruik een meerwaarde heeft ten opzichte van de 'jam-maak-methode'.

 

De groenten die ik met name wil gaan bewaren (inmaken) zijn: tomaten, courgette, bonen en peultjes (ik vergeet vast nog wat).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is voor mij ook het 1e jaar van wecken, we willen het hele jaar uit de tuin en de voorraadkast kunnen eten.

En vorig seizoen zijn er wat dingen mislukt (maïs en pompoen) die ik op de jam-methode had ingemaakt.

Met Wecken gaat de hete inhoud in de potten, die daarna in zijn geheel (dus met deksel) nog worden verhit. Zo ben je er meer zeker van, dat alle bacteriën (op de rand, van de lepel, in het deksel, etc) dood zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik hetzelfde verhaal als Jorieke, vriezer zit altijd vol het lijkt me simpel waneer je paar x gedaan hebt.

En ja aanschaf is best duur maar tweedehands kan het wel weer betaalbaarder worden.

zelf wil ik behalve de dingen die je noemd ook bietjes, mais en wortel plus rabarber zeker doen.