Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat zijn de voordelen van wecken?


freggel

Aanbevolen berichten

Aangezien ik een aanzienlijke moestuin heb en hoop dat ik daar een redelijke oogst van krijg, vroeg ik me af hoe ik dat allemaal het beste kan bewaren. Ik heb begrepen dat pastasaus hetzelfde gemaakt kan worden als jam (heet in potjes gieten en laten afkoelen) en boontjes kunnen wel in de vriezer. Maar nou vroeg ik me af of wecken een meerwaarde zal hebben bij het bewaren en inmaken van de oogst. Ik heb hier zelf helemaal geen ervaring mee, heb er zelfs nog nooit eentje gezien. In eerste instantie denk ik dan aan een (relatief) dure aankoop, de aankoop van potjes en flessen en rubberen ringen. Maar komt wecken niet gewoon neer op de manier waarop jam gemaakt wordt, met als extraatje dat de potten na het vullen nog verwarmt worden?

 

Na goed. Ik probeer er een beetje achter te komen of de aanschaf van die spullen opweegt tegen de voordelen ervan, en of het gebruik een meerwaarde heeft ten opzichte van de 'jam-maak-methode'.

 

De groenten die ik met name wil gaan bewaren (inmaken) zijn: tomaten, courgette, bonen en peultjes (ik vergeet vast nog wat).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is voor mij ook het 1e jaar van wecken, we willen het hele jaar uit de tuin en de voorraadkast kunnen eten.

En vorig seizoen zijn er wat dingen mislukt (maïs en pompoen) die ik op de jam-methode had ingemaakt.

Met Wecken gaat de hete inhoud in de potten, die daarna in zijn geheel (dus met deksel) nog worden verhit. Zo ben je er meer zeker van, dat alle bacteriën (op de rand, van de lepel, in het deksel, etc) dood zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik hetzelfde verhaal als Jorieke, vriezer zit altijd vol het lijkt me simpel waneer je paar x gedaan hebt.

En ja aanschaf is best duur maar tweedehands kan het wel weer betaalbaarder worden.

zelf wil ik behalve de dingen die je noemd ook bietjes, mais en wortel plus rabarber zeker doen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Wecken gaat de hete inhoud in de potten, die daarna in zijn geheel (dus met deksel) nog worden verhit. Zo ben je er meer zeker van, dat alle bacteriën (op de rand, van de lepel, in het deksel, etc) dood zijn.

Maar als ik dit dus goed begrijp, werkt het dus hetzelfde als op de manier waarop je jam maakt, behalve dat de potjes daarna niet meer worden verhit. Ik begrijp dat dat laatste wel een voordeel biedt, maar het overtuigt mij (vooralsnog) niet om een weckketel te kopen.

Zou ik eventueel de warme, gevulde potjes in een grote ketel met water even kunnen laten doorkoken om eventuele bacteriën alsnog te doden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, maar goed dat ik het net niet geprobeerd heb met de nieuwe potjes aardbeienjam.

Ik denk dat ik voorlopig nog maar even geen weckketel ga aanschaffen. De kosten zijn me momenteel te hoog en wegen nu niet op tegen het voordeel (voor mij dan). Bedankt in ieder geval voor de reacties!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook komkommer, en tomaten. En... En... van alles!

 

Nou dat lijkt mij echt heel smerig, sorry hoor. Ik snap best dat we ook met onze eigen tuin 's winters geen verse groenten kunnen eten maar om nou de komkommer te gaan wecken, bleeh. Je moet het spul namelijk wel koken voor je het in je weckpotje doet. Kort koken maar toch koken. Dat soort groenten zet ik altijd in het zuur, net als augurkjes en uien.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De komkommer gaat rauw in potjes, en wordt dan geweckt. Dat jij er niet van houdt......

 

Rauw in de potten? Ik dacht dat je alles eerst moest blancheren of kort koken en dan in je weckpot en steriliseren. Tenminste zo staat het in 2 van mijn kookboeken. En ik vind gekookte komkommer niet lekker inderdaad, dat weet ik want dat heb ik wel eens geprobeerd

 

@Freggel In een van die kookboeken staat ook dat je zonder weckketel kunt steriliseren. In de oven met een bak of bakje water erbij tegen uitdrogen van de gummiringen. Ik kan het wel overtypen maar als je googled op wecken in de oven dan krijg je ook een heleboel hits!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan moet je het wel in weckpotten doen natuurlijk. Niet in jampotten die je gebruikt bij de jam-methode.

 

De komkommers gaan in 1 van de recepten die ik hier heb (in mn weck-inmaakboek) eerst een nachtje in zout (zoals je ook wel met augurken kan doen) en daarna 30 minuutjes op 90 graden wecken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buren hier in de Lorraine maken echt heel veel in "conserve": noemen ze dat gewoon. Maar hoe: b.v. sperziebonen wecken ze drie! uur, anders kan het mis gaan zeggen ze...een bacterie of zo. Pruimen, peren en dergelijke gaan rauw in de pot, water erbij, eventueel een schep suiker &verhitten tot 100 graden en dan uit de ketel halen en omkeren ( dan worden de bovenste vruchten niet bruin).

Met courgettes, wortel, paprika en ui heb ik het afgelopen jaar een recept uitgeprobeerd wat ons erg goed smaakte, een soort grove atjar: http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?catID=278

(effe naar beneden scrollen).

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...