marjet2 Geplaatst: 28 juli 2015 Geplaatst: 28 juli 2015 Bij mijn buren staan een paar oude druivelaars buiten. De stam is wel 10cm diameter. Altijd lekkere druiven zijn dat die niet veel zorg vereisen.Maar de nieuwe bewoner wil nu die druivelaars uitspitten en wegdoen. In tuincenters zie ik dat dergelijke dikke stukken stam terug uitschieten en een heel decoratieve potplant vormen.Daarom mijn vraag: wanneer zou ik best de ranken van die oude druivelaars in stukken zagen om deze in potgrond te planten ?Hoe lang laat ik die stukken stam en hoeveel steek ik die in de grond ? Quote
Paksoi Geplaatst: 28 juli 2015 Geplaatst: 28 juli 2015 December januari stekken , met licht verhoute, jonge gezonde stukken.Niet met de oude meerjarige delen in ieder geval.1 of aantal ogen op een stukje druif en dan in potgrond, misschien stekpoeder of toch zo proberen. (meerdere stekken maken!)Over stekken zijn heel wat dingen te vinden op het net Groet,Paksoi Quote
Bit Geplaatst: 4 augustus 2015 Geplaatst: 4 augustus 2015 Ja. En op dit forum ook heel wat over te vinden ( rechtsboven zoekfunctie )bv de 1e die hij mij geeft als ik daar in type : "druiven stekken" : druiven-stekken-t8458-30.html De titel van dit topic doet vermoeden dat je de oude druif zélf wil herplanten ? of wil je alleen maar de soort stekken en dus jonge takken nemen daarvoor ? Quote
geertlaurent Geplaatst: 4 augustus 2015 Geplaatst: 4 augustus 2015 Een 20 tal jonge takken wegsnoeien en in stukjes (4 tal ogen) terug planten. Heb het hier zo gedaan met de Saint-Laurent druivensap van men opa en daar zijn best veel mooie duivels uit voortgekomen hoor. Gewoon even zoeken hier hoeveel ogen onder en boven de grond. Maak altijd stekken als de bladeren eraf zijn en zet die dan gewoon buiten in potjes de winter door. Eens geworteld kan je ze uitplanten, niet te snel zijn want blad komt zeer vaak eerst en dan pas de wortel. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.