speets Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Hebben jullie dat ook? Ik bind ze nu op, maar dat is me een gepriegel... en vaak gaat het dan nóg fout.Ik heb het idee dat de sapstroom afgeknepen wordt als het steeltje geknakt is.Hoe doen jullie dat? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Oh, da's raar. Staan ze in de kas? Dan denk ik dat de stengels het gewicht niet kunnen dragen. Die van mij staan gewoon buiten en hebben sterke stengels, geen breuk.Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Normaal wordt het stengeltje sterker naar gelang de tros zwaarder wordt.Staan ze in potgrond of volle grond?Met wat bemest je? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 4, 2015 Author Share Posted August 4, 2015 Ze staan in potten met tuingrond + oude paardenmest + cocopeat en ze hebben laatst nog een lepel as gekregen.Het tomatenkasje staat op het Zuiden en is al vanaf juni dag en nacht open. Maar andere jaren heb ik het ook. Vorig jaar stonden ze in potgrond met een hap paardenmest.Of kan ik die paardenmest beter weglaten? Het is dus niet normaal dat de steeltjes knakken bij zo'n zware tros? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Kan ook wel wat aan het ras liggen. Heb intussen vele tientallen rassen tomaten gekweekt en verwonder me ook dit jaar toch weer over soms rare of afwijkende plantvormen en groeiwijzen. Elk ras lijkt zo zijn eigen aard te hebben daarin. Kan me dus voorstellen dat er ook rassen zijn met minder draagkrachtige stelen. Aanbinden, stokken, stellages of misschien zelfs in jouw geval platformpjes het kan allemaal nodig zijn om ze er veilig door te krijgen. Vooral in een kas. Daar groeien ze sowieso vaak erg hard en bij sommige rassen echt uit hun voegen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Ik zou een vloeibare meststof zoals Naturen tomaten en kruiden(3-2-5) geven.Die meststof bevat vinasse, een zwarte stroperige vloeistof. (er zijn nog commerciele merken die hetzelfde bevatten)Dat geeft heel wat sporenelementen, stimuleert het bodemleven, bevat organische stikstof en oplosbare kalium. Dat kan volgens mij voor sterkere/dikkere steeltjes zorgen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Weet je wat het ook is, we hebben als mensen zoveel gekruist en nieuwe soorten ontwikkeld dat de natuur het soms ook niet meer bij kan benen. Wij selecteren op mooie grote vruchten, vaak dieven we ook nog waardoor er minder maar nóg grotere vruchten vormen, en wij leiden de tomaten omhoog, terwijl de wilde ouders van onze tomaten gewoon over de grond kruipen. Toch maar goed opbinden dus, en desnoods van een reep panty een hangmatje maken onder een deel van de tros zodat er wat minder gewicht op komt. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 6, 2015 Author Share Posted August 6, 2015 Ja, dat heeft er beslist ook mee te maken. Je kunt het op de foto niet zo goed zien, maar daar hangt me een gewicht aan dat ene steeltje ... Volgend jaar maar geen vleesras meer. Die panty is een goede tip. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Een tuinder moet inventief zijn. Niet alle vleestomaten zijn zo hoor, sommige hebben wat minder moeite met het gewicht aan hun steeltjes. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haidabeach Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Hier knakken hele stengels, had slecht gedieft en die vallen nu plots om. De trossen zelf zijn wel nog stevig dus heb ze nu met draad weer aan het plafond gebonden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 6, 2015 Author Share Posted August 6, 2015 Intussen heb ik me alweer bedacht: ik kreeg vanmiddag een pommedore tomaat (pomodoro/pomodore). Wat een mooi ding! Dus zaad winnen en van de winter een zak pantykniekousjes kopen Hééé, Van der Wal heeft steuntjes! Zien er hard uit. Ik blijf bij de panty's. Tomaten trossteunen, zie art.5390 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Ik woon dus vlakbij van Der Wal... nee nee nee, ik heb nog een hele zak panty's. Van toen ik me ooit ook nog kleedde als een meisje. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Ik heb van die steuntjes en ze passen niet om alle takken. Sommigen zijn te dik voor de steuntjes. Daar waar ze wel passen functioneren ze goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Je hebt voor snoeren nog wel eens van die plastic spiraaltjes voor eromheen, misschien kan dat ook. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Hebben jullie dat ook? Ik bind ze nu op, maar dat is me een gepriegel... en vaak gaat het dan nóg fout.Ik heb het idee dat de sapstroom afgeknepen wordt als het steeltje geknakt is.Hoe doen jullie dat? Waar gaat het fout ? Dat de trossen geknakt lijken of dat ze niet meer verder groeien ? Zoals je ziet is het op het zicht hier ook ernstig fout gegaan bij plant te laten zaken 3/4 af en dit al een maand geleden . Ging de plant verwijderen maar had die dag geen tijd meer en volgende dag stond de rest van de plant er nog mooie bij dus maar voorlopig laten staan .Ondertussen is ze nog een stuk gegroeid en nieuwe vruchten aangemaakt en rijpen gewoon af . Ik denk dat er sommige soorten tegen meer kunnen dat ik en andere denken . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Al blijft er maar een stukje "schil" zitten dan zal de plant zich proberen te herstellen. Breukvlakken even schoonmaken, uitgedroogde steel voorzichtig verwijderen en de stelen op elkaar duwen en intapen kan wonderen verrichten. Ik heb er het resultaat van in mijn kas staat. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts