Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vleestomatensteeltjes knakken


speets

Aanbevolen berichten

Hebben jullie dat ook? Ik bind ze nu op, maar dat is me een gepriegel... en vaak gaat het dan nóg fout.

Ik heb het idee dat de sapstroom afgeknepen wordt als het steeltje geknakt is.

Hoe doen jullie dat?

 

2015-08-0295771438537336.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan in potten met tuingrond + oude paardenmest + cocopeat en ze hebben laatst nog een lepel as gekregen.

Het tomatenkasje staat op het Zuiden en is al vanaf juni dag en nacht open.

 

Maar andere jaren heb ik het ook. Vorig jaar stonden ze in potgrond met een hap paardenmest.

Of kan ik die paardenmest beter weglaten?

 

Het is dus niet normaal dat de steeltjes knakken bij zo'n zware tros?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook wel wat aan het ras liggen. Heb intussen vele tientallen rassen tomaten gekweekt en verwonder me ook dit jaar toch weer over soms rare of afwijkende plantvormen en groeiwijzen. Elk ras lijkt zo zijn eigen aard te hebben daarin. Kan me dus voorstellen dat er ook rassen zijn met minder draagkrachtige stelen.

 

Aanbinden, stokken, stellages of misschien zelfs in jouw geval platformpjes het kan allemaal nodig zijn om ze er veilig door te krijgen. Vooral in een kas. Daar groeien ze sowieso vaak erg hard en bij sommige rassen echt uit hun voegen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een vloeibare meststof zoals Naturen tomaten en kruiden(3-2-5) geven.

Die meststof bevat vinasse, een zwarte stroperige vloeistof. (er zijn nog commerciele merken die hetzelfde bevatten)

Dat geeft heel wat sporenelementen, stimuleert het bodemleven, bevat organische stikstof en oplosbare kalium. Dat kan volgens mij voor sterkere/dikkere steeltjes zorgen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat het ook is, we hebben als mensen zoveel gekruist en nieuwe soorten ontwikkeld dat de natuur het soms ook niet meer bij kan benen. Wij selecteren op mooie grote vruchten, vaak dieven we ook nog waardoor er minder maar nóg grotere vruchten vormen, en wij leiden de tomaten omhoog, terwijl de wilde ouders van onze tomaten gewoon over de grond kruipen. Toch maar goed opbinden dus, en desnoods van een reep panty een hangmatje maken onder een deel van de tros zodat er wat minder gewicht op komt.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat heeft er beslist ook mee te maken.

Je kunt het op de foto niet zo goed zien, maar daar hangt me een gewicht aan dat ene steeltje ...

Volgend jaar maar geen vleesras meer.

 

Die panty is een goede tip.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen heb ik me alweer bedacht: ik kreeg vanmiddag een pommedore tomaat (pomodoro/pomodore). Wat een mooi ding!

 

Dus zaad winnen en van de winter een zak pantykniekousjes kopen

 

Hééé, Van der Wal heeft steuntjes! Zien er hard uit. Ik blijf bij de panty's.

 

rnd82469812071438873094.jpg

 

Tomaten trossteunen, zie art.5390

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie dat ook? Ik bind ze nu op, maar dat is me een gepriegel... en vaak gaat het dan nóg fout.

Ik heb het idee dat de sapstroom afgeknepen wordt als het steeltje geknakt is.

Hoe doen jullie dat?

 

2015-08-0295771438537336.JPG

 

Waar gaat het fout ? Dat de trossen geknakt lijken of dat ze niet meer verder groeien ?

 

Foto-LB8ZAZOC.jpg Zoals je ziet is het op het zicht hier ook ernstig fout gegaan bij plant te laten zaken 3/4 af en dit al een maand geleden . Ging de plant verwijderen maar had die dag geen tijd meer en volgende dag stond de rest van de plant er nog mooie bij dus maar voorlopig laten staan .Ondertussen is ze nog een stuk gegroeid en nieuwe vruchten aangemaakt en rijpen gewoon af . Ik denk dat er sommige soorten tegen meer kunnen dat ik en andere denken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al blijft er maar een stukje "schil" zitten dan zal de plant zich proberen te herstellen. Breukvlakken even schoonmaken, uitgedroogde steel voorzichtig verwijderen en de stelen op elkaar duwen en intapen kan wonderen verrichten. Ik heb er het resultaat van in mijn kas staat.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...