pongo Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Ik heb vorige maand mijn herfst en winterprei uitgeplant Ik heb ze diep geplant in geultjes die ik na 2 weken dichtgeharkt heb ,dit om meer preiwit te hebben. Nu zie ik dat er toch veel stengel boven de grond uitsteekt ,en bij veel wind waaien er sommigen gewoon om. Mijn grond is diep genoeg bewerkt daar kan het niet aan liggen. Zou ik ze te vroeg uitgeplant hebben? Dank bij vooebaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Ik knip zelf meestal een stuk van de bovenkant af, net als van de wortels om ze meer te stimuleren. Ben het bij een veld zomerprei ook vergeten en die zien er ook een stuk slapper uit dan het andere veld. Ben eigenlijk wel benieuwd of dit veel uit zal maken uiteindelijk Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pongo Posted August 5, 2015 Author Share Posted August 5, 2015 Ik heb zowel het loof als de wortels ingekort bij het planten,daar kan het dus niet aan liggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Ik aard de prei altijd aan, voor meer wit en tegen omvallen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Lijkt me niet echt te vroeg. Zomer- en herfstprei kun je al in mei/juni uitplanten voor zomeroogst. (Dat is een wat zachtere soort, meestal lichtergroen van kleur, maar minder winterhard...daarvan eet je eigenlijk alles...ook het groene deel) De opbrengst "wit" is wat lager, maar zo kun je vanaf juli vers oogsten. Voor winterprei ben je ook niet echt te vroeg. Het blad wordt wat stugger en de kleur wordt meer blauwig-groen. Meestal wordt ze later geplant om eerst nog een andere teelt op die bedden te hebben. Ze wordt inderdaad vrij diep geplant, om vooral het zo groot mogelijke witte deel te gebruiken dat minder stug wordt. Op jouw foto's vind ik inderdaad het groeigedeelte iets ver boven de grond zitten. Zelf merk ik dat bij het uitplanten, waarbij ik diepe gaten maak met een pootstok, de planten vaak naar boven drijven als ik ze begiet (de gaten maak ik niet meteen dicht). Ik druk ze dus altijd nog even aan of houd ze vast bij het gieten. De oplossing voor jou lijkt me inderdaad wat aanaarden, zoals Lola ook al zegt, zodat het punt waar vanuit ze groeien net boven de grond blijft. Dan staan ze vaster en win je meer witte schacht. Wortels wat bijknippen voor het planten helpt ook om ze dieper te zetten. (Voor zomer/herfstrassen is bijknippen van groen niet gewenst, voor winterprei kan het....ziet mooi uit, maar is niet echt nodig ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Ik vind het er mooi uit zien hoor. Is toch niets mis mee ? Je krijgt zo misschien niet die héééle lange witte schachten als in de winkel nee, maar soit ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pongo Posted August 6, 2015 Author Share Posted August 6, 2015 De prei ziet er inderdaad goed uit ,en ik zal normaal gezien veel wit hebben ,daar ik ze eerst diep in een geul geplant hebt om ze na een tijdje aan te aarden. Het is het tweede jaar dat ik dat tegenkom en zou de reden willen weten.Bij het planten heb ik dagelijks vééééééééél water gegeven ,zou het dat niet kunnen zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Wat is nu precies het probleem? Op de foto zie ik heel normale preitjes. Ze groeien een deel onder en een deel boven de grond. Bij mij tenminste wel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pongo Posted August 6, 2015 Author Share Posted August 6, 2015 Normaal gezien mag je de schacht niet zien boven de grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 ik graaf eerst een geultje om ze in te planten, de grond die ik eruit haal gebruik ik als walletje.op die manier vul je dan de geul aan als de schacht groter gaat worden, je kan dan zelfs nog aanaarden als ze echt groot worden.zie foto, ziet er nu wat slordig uit want staan er nog maar pas dus moeten nog wat gewennen en inwortelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Normaal gezien mag je de schacht niet zien boven de grond.Hoezo? Waar heb je dat gelezen? Vroeg of laat is de plant zo goed gegroeid dat de schacht boven de grond uit komt. Daar is niets problematisch aan Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pongo Posted August 13, 2015 Author Share Posted August 13, 2015 Ik doe precies hetzelfde als Bee en Speels ik kan mis zijn maar ik dacht bij mijn vaders zaliger alleen de bladeren boven de grond kwamen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 de bedoeling van het aanaarden/inkuilen is om een lange witte schacht te kunnen krijgen, het stuk bovengronds van de schacht is dan gewoon groen als je dat niet doet. Mensen associëren prei nu eenmaal met lange witte schachten, naarmate de schacht groter is gooi je er meer aarde tegenaan om hem bleek te houden, meer functie heeft dat volgens mij niet. Hetzelfde met bleekselder, daar draaien ze ook kranten omheen om die wit te krijgen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johmir Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Wat je volgens mij niet had hoeven doen is aanharken. De geultjes lopen door regen en wind vanzelf dicht. Ik plant mijn prei altijd met een pootstok, ca. 15-20 cm diep en geef na het planten ruim water en verder niets. De gaten vullen zich vanzelf.Je kunt uiteraard je planten nog verder aanaarden, maar omdat je ze diep geplant hebt denk ik dat al een behoorlijk deel van de schacht wit is. Je planten zien er gewoon goed uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts