Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paardenmest voor zandgrond


pongo

Aanbevolen berichten

Ik zou de mest op een (compost)hoop laten liggen, niet op de bedden. Maar dat kan Weknow beter uitleggen

 

Ik heb in de nieuwe stukken van mijn moestuin zo ongeveer pure (verteerde) mest liggen, met daaronder de oude moestuin (dus zand met een boel onkruid, de nieuwe tuin komt er echt bovenop ) en de planten staan nu dus nog echt in laagjes. Eind dit jaar mengt het dan beter, omdat ik dan de diepgewortelde planten oogst of verwijder. Dan mengt zand met mest.

Dan weet ik dus ook pas of de tuin er droger door wordt. Maar het lijkt me niet, omdat er nu veel meer vezels en voeding in de tuin komt. En dus meer leven, en dus gaat het ook beter vocht vasthouden. Dat is in ieder geval wel mijn bedoeling.

Samen met een boel compost en grasmulch natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, alvast op de bedden leggen is niet zo'n goed idee. Dan gaat er onder andere veel stikstof verloren, via nitraten die uitspoelen en ammoniak die vervliegt. Ook veel fosfor gaat verloren. Als je het op een hoop ligt om te laten composteren, is dat minder. Vooral als je ervoor zorgt dat er niet teveel regen in komt, en je de hoop niet te vaak omzet.

 

Ik snap niet zo goed waarom zand er droger van zou worden? Integendeel lijkt mij. Organisch materiaal zorgt altijd voor een betere bewatering. Het verandert allemaal in compost. En wormen houden van paardenmest, groot pluspunt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...