Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pastinaak (vergeten groente) ik weet waarom


lemmy

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Ik weet nu waarom de pastinaak een vergeten groente is geworden. vorige week zondag, het was erg heet ik lekker in de tuin aan het rommelen, en ook wat bladeren van de pastinaak welke platgeslagen waren door wind etc opgeruimd. de hele bos rommel onder de arm naar de composthoop gebracht en lekker overal het zweet weggeveegd met de blote handjes.

Later in de avond kreeg ik overal rode brandplekken met grote blaren op mijn lijf, zeer pijnlijk en dus naar de dokter. Wat blijkt nu pastinaakblad bevat de zelfde stof die ook in bereklauw aanwezig is, is er niemand in dit forum die ditzelfde heeft meegemaakt. lijkt me toch sterk dat ik de enige ben. kortom wees dus voorzichtig (ik ben het nu in iedergeval wel). de foto`s zal ik jullie besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een fytofototoxische reactie? blootstelling aan een furocoumarine in combinatie met zonlicht. dat is niet 1 stof maar het is een groep van verschillende stoffen die planten beschermt tegen insectenvraat.

 

Reuzenberenklauw is een bekend voorbeeld van een stof die een hele heftige reactie geeft. bij andere planten zijn de stoffen minder extreem. de ene persoon is er gevoeliger voor dan de ander. jij hebt waarschijnlijk de pech dat je overgevoelig bent voor het stofje wat pastinaak aanmaakt.

 

Er zijn nog heel veel andere planten die vergelijkbare stofjes aanmaken. daar hoor je allemaal weinig over omdat de meeste mensen er geen extreme reacties van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het vooral de combinatie is met fel zonlicht, en de ene is daar ook gevoeliger aan dan de andere. Op grime schmink kan je ook zo'n reactie hebben. Mijn dochters hadden daar nooit problemen mee, onze zoon wel, zodra hij met een beschilderd gezichtje in de zon ging lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De furanocoumarins in pastinaak hebben een effect op medicijnen zoals grapefruit dat heeft. Ooit had ik een artikel hier over gevonden, waarin ook stond dat de hoeveelheid in pastinaak vrij hoog kan zijn. Heb nu gezocht maar kan het artikel niet vinden (wel dat coumarins invloed hebben, maar niet hoe veel invloed pastinaak heeft in vergelijking met grapefruit bijvoorbeeld). Wat ik wel vond is dat de hoeveelheid in pastinaak erg kan varieren. Het is hetzelfde spul als wat die brandwonden veroorzaakt. Het kan natuurlijk dat je er gevoeliger voor bent dan anderen, maar het kan ook dat jouw pastinaken op dat moment veel furanocoumarines bevatten (en i.c.m. zonlicht is de reactie sterker). Of allebei natuurlijk. Bij mijn medicijnen mag ik geen grapefruit maar ik heb wel pastinaak gegeten, herinner me niet dat ik er een probleem mee had maar ik ga er geen grote hoeveelheden van eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit met pastinaakblad onder mn arm een eind gefietst ofzo maar ik weet dat ik van bepaalde planten in de tuin een heel lichte irritatie krijg. (Ook bij stokrozen en bij radijs) En pastinaak irriteert ook een beetje. Als ik eraan denk doe ik lange mouwen aan als ik ermee werk. Veel te lekker om niet te kweken.

Overigens vind ik het opvallend dat de pastinaak in de winkel een echte comeback aan het maken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens wat rondgesnuffeld op internet over pastinaak en irriterende stoffen. Dan komen er ook resultaten omhoog over kankerverwekkende stoffen. Wat opviel was de verwarring die er kan ontstaan tussen onderzoeken uit de jaren '80 die een kankerverwekkende stof noemen (niet denderend veel), tegenover moderne onderzoeken die stoffen aantonen die juist beschermen tegen kankerverwekkende stoffen. Mijn conclusie; zal wel gezond wezen .

Bij de irriterende stoffen wordt het loof genoemd, er wordt ook onderscheid gemaakt tussen het loof van de gekweekte variant, de wilde variant, en andere planten waarvan het loof verward kan worden met dat van pastinaak. Het blijkt maar weer eens lastig om een vinger te leggen op welke stoffen uitsluitend in loof voorkomen en niet in knol/vrucht, of voornamelijk in loof en minder in knol/vrucht, of wel in onrijpe vrucht maar niet in rijpe, rauw of gekookt etc. Denk aan tomaat, denk aan aardappel, vlierbessen. Een schadelijke stof wordt aangetoond, maar zit het ook in de hap die je neemt?

Het staat in ieder geval wel vast dat het loof van pastinaak na aanraking op de huid voor problemen kan zorgen (onder invloed van zonlicht).

Zelf heb ik voor het eerst pastinaak in de tuin staan, ze doen het goed. Van het blad heb ik nog geen last gehad. Begin steeds meer trek te krijgen in de wortel, maar ze moeten nog even. Ik denk zelf dat de pastinaak vergeten is omdat we ons geduld zijn kwijt geraakt. Je kan in de tijd van 1 pastinaak wel 2-3 keer iets anders telen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...