Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rupsen van groot koolwitje op palmkool


Metje

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik zit met een dilemma: wij willen graag vlinders in de tuin, we vinden het nuttige, mooie beestjes. Nu hebben we drie palmkoolplanten, 2 grote en 1 kleine. Op één grote en op de kleine zitten nu allemaal rupsen van het groot koolwitje. Op de andere zaten een paar eitjes, die we er afgewassen hebben. Die ene is nu als het goed is dus veilig. We hebben de andere twee geïsoleerd en tegen een hek gezet. De planten staan in potten, op een vlonder. We vinden het wel zonde van de palmkool, want op deze manier houden we maar één plant over, maar ja, we willen die rupsen niet doden.

 

Nu is mijn vraag: blijven die rupsen daar? Of is er een kans dat ze al kruipend op zoek gaan naar mijn overige planten en die ook gaan aanvreten? Misschien is het dan beter om 's nachts stiekem even die twee palmkooltjes in het veld achter ons huis uit te planten? Ik baal al genoeg dat ik nu twee palmkolen kwijt ben, wil niet nog meer groenten verliezen.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja als je groente wilt kweken moet je dat niet doen, ze kruipen zeker naar andere planten,

ik zou de rupsen verzamelen en gooien ergens verweg in plantsoen, die vinden wel weer wat om te vreten en anders vreet een vogel ze op en das ook nuttig.

Je kolen zou ik afdekken met een tunneltje/hoes van vitrage dan kan geen beest er meer bij en hoef je geen gif te gebruiken en kunnen ze zorgeloos groeien.

vlinderplanten die bloeien zijn leuk om vlinders te helpen maar rupsenplanten is natuurlijk niet leuk dan heb je straks enkel nog nerven staan,

vreten doen ze maar ergens anders vindt ik.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet als je hoesje maakt ziet het er gewoon keurig uit, en om steeds in de gaten te houden ben ik zelf wat lui

dat neem ik me dan voor en werkt in praktijk bij mij niet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metje,

 

Andere optie: Maak een vlinderkastje.... een soort vierkant vogelkooitje met heel fijn gaas. Daarin zet je een x-aantal gevonden rupsen. Dan kan je ze voeren met je eigen afval. Wel voordurend de poepies verwijderen (met een kwastje) anders gaat het stinken.

 

Op deze manier zorg je voor het voorbestaan van de vlinders, en kan je de rest gewoon bestrijden... met de hand, en eitjes vernietigen.

 

vlinderkast.jpg

 

Als je kleine kinderen hebt is dit extra leuk!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee jasmin kan je leuk in boom hangen, die nomineer ik voor tip van de week en zodra iemand over rupsen begint

gaan we je idee promoten

 

@Jorieke stommerd, ik dacht even dat je Koert was, laat mij nou maar planten stapelen komt allemaal goed

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke tip Jorieke! Ik ga nog even kijken hoe ik het oplos. Heb wel besloten om één plant op te offeren voor de rupsen, de rupsen van de andere plant heb ik nu ook op die ene plant gezet. Hoe het nu verdergaat moet ik nog even zien. Misschien dat ik de rupsen grootbreng in mijn aquarium, of dat ik de palmkool met rupsen en al ingraaf in het plantsoen. Ik laat het nog wel even weten!

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...