Bertus Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 De Benedicte hangt goed vol met prachtige perziken (in tegenstelling tot de Avalon Pride...was een rampjaar....ander topic). Ze zijn nog niet rijp maar de wespen zitten er volop aan. Omdat ik door de wespen geen enkele pruim voor mezelf heb gehad wil ik ze nu voor zijn.Afrijpen gaat redelijk met wat geduld in een schaal met appels maar kan ik onrijpe perziken ook bewaren in de koelkast zodat ik er langer plezier van heb?Andere vraag...Kan ik jam maken van onrijpe perziken (ze ruiken al) of is het beter om ze laten afrijpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 moeilijke vragen. wat vind je onrijp? hoe rijper de vrucht hoe meer smaak, ook in de jam. idioot wespenjaar deze zomer. bij mij wordt ook alles opgepeuzeld. bramen moeten plukken voordat ze echt rijp waren, missen nu het bramenaroma. de keus was: op geen rijpebraam of niet optimaal smakende[ behoorlijk zuur nog] braam, enkel geschikt voor niet optimaal smakende bramenjam. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted August 12, 2015 Author Share Posted August 12, 2015 Vandaag besloten het "voeren van de wespen" te stoppen en heb de Benedicte oogst binnen gehaald.De perziken beginnen zacht te worden maar zijn nog niet vol op smaak. Van de aangetaste vruchten ga ik jam maken. En voor de rest even wachten met een paar appels erbij.Zie foto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 staat benedicte bij yiu in de kas? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 bij mij duurt het nog wel even voor ze rijp zijn, snap niet dat ze bij jou al zo ver zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 goeie vraag persica, bij mij in de kas begint benedicte nu pas te rijpen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted August 12, 2015 Author Share Posted August 12, 2015 De Benedicte staat niet in de kas maar redelijk beschut in de zon, een meter of 5 voor gemeentelijk bosje waar de Avalon P. weer te veel last van heeft gehad door wateronttrekking (ander topic)Tevens is het hier in regio Venlo vaak een graadje meer en beaufortje minder. Overigens waren de perziken vorig jaar dikker dan dit jaar, zal ook wel met droogte te maken hebben. Daar moet ik volgend jaar alerter op zijn, ik heb een put en pomp om te beregenen dus...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts