Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Perziken bewaren

Bertus

Recommended Posts

De Benedicte hangt goed vol met prachtige perziken (in tegenstelling tot de Avalon Pride...was een rampjaar....ander topic). Ze zijn nog niet rijp maar de wespen zitten er volop aan. Omdat ik door de wespen geen enkele pruim voor mezelf heb gehad wil ik ze nu voor zijn.

Afrijpen gaat redelijk met wat geduld in een schaal met appels maar kan ik onrijpe perziken ook bewaren in de koelkast zodat ik er langer plezier van heb?

Andere vraag...Kan ik jam maken van onrijpe perziken (ze ruiken al) of is het beter om ze laten afrijpen.

moeilijke vragen. wat vind je onrijp? hoe rijper de vrucht hoe meer smaak, ook in de jam. idioot wespenjaar deze zomer. bij mij wordt ook alles opgepeuzeld. bramen moeten plukken voordat ze echt rijp waren, missen nu het bramenaroma. de keus was: op geen rijpebraam of niet optimaal smakende[ behoorlijk zuur nog] braam, enkel geschikt voor niet optimaal smakende bramenjam.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Vandaag besloten het "voeren van de wespen" te stoppen en heb de Benedicte oogst binnen gehaald.

De perziken beginnen zacht te worden maar zijn nog niet vol op smaak.

Van de aangetaste vruchten ga ik jam maken. En voor de rest even wachten met een paar appels erbij.

Zie foto

image40081439392817.jpg

De Benedicte staat niet in de kas maar redelijk beschut in de zon, een meter of 5 voor gemeentelijk bosje waar de Avalon P. weer te veel last van heeft gehad door wateronttrekking (ander topic)

Tevens is het hier in regio Venlo vaak een graadje meer en beaufortje minder.

Overigens waren de perziken vorig jaar dikker dan dit jaar, zal ook wel met droogte te maken hebben.

Daar moet ik volgend jaar alerter op zijn, ik heb een put en pomp om te beregenen dus......