Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(Zoete) Aardappelen poten


Lisa

Aanbevolen berichten

Ik weet het ik ben er laat mee, maar nu onze tuin eindelijk een beetje vorm begint te krijgen (zie lisa-s-moestuin-en-kasavontuur-t1704.html) kan ik volgende week heel wat dingen planten.

Ik wil graag zelf aardappels telen maar weet niet zo goed hoe ik dat kan aanpakken. Pootgoed is nu bijna niet meer te verkrijgen en bovendien zit er vaak te veel in een verpakking. We zijn geen grote eters en aardappelen staan vaak 1, soms 2 keer pw op het menu, bovendien hebben we ook niet zoveel ruimte.

Ook wil ik zoete aardappelen gaan kweken (de soort die oranje van binnen is).

Ik zit er nu dus aan te denken om aardappelen uit de supermarkt te gebruiken.

Ben ik nog op tijd om een redelijke oogst te verwachten? Kan ik supermarkt aardappelen gebruiken en zo ja welke soort kan ik het beste gebruiken voor mijn polderkleigrond. (de grond kan nog wel verbeterd worden natuurlijk en zoveel mogelijk aangepast worden aan de aardappelsoort)

Ik wil het liefst een aardappel die niet zo lastig te schillen is en niet zoals bijv. Nicola heel erg vastkokend is.

Ik hoor graag jullie adviezen over zowel normale als zoete aardappels.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik vanochtend naar mijn zoete patatje gekeken en besloten dat ie onder de grond mag. Ik had een bio-ding gekocht, in de hoop dat ie snel zou uitlopen (niet behandeld), maar dat heeft twee, drie maanden geduurd... HIj zat me niet in de weg, dus ik liet hem op een plankje liggen. Eindelijk uitlopertjes. Volgens mij kan die niet goed tegen kou, dus ik ga hem in een grote pot zetten, en als de plat aan het einde van het seizoen nog niet ready is, kan ik de pot gewoon vorstvrij zetten, en verder afwachten.

 

Bij gewone aardappelen zou ik het niet exact weten. Maar in jouw plaats zou ik alleen kiezen voor een ras als Texla (weet ook niet hoe die smaakt, maar ik herinner me de naam) omdat die vrijwel resistent is tegen alle mogelijke ziekten, en een heel late aardappel is.

 

Ik heb een tijdje geleden nog vrij laat was roseval in een emmer gezet. Is ook een late aardappel. Helaas heb ik net een paar dagen geleden de laatste resten uitgelopen aardappels weggegooid. Waren allemaal late aardappels, maar had toch al besloten verder geen late te zetten. Anders had ik je de uitlopers kunnen sturen, dan was je al een eind op weg... Spijtig dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in supermarkt pootaardappels kopen lukt niet want die zijn behandeld tegen het uitlopen met een of ander poeder wordt gezegt.

bio zou dan inderdaad kunnen.

verder heb je heel veel wensen en dat kan natuurlijk want aardappel soorten zat, maar je bent zo laat ermee dat keus beperkt is

zijn niet veel pootaardappels meer ik zou eerder kijken wat je nog kan krijgen en daaruit beste keuze maken.

verder lijkt mij een laat soort nog net kunnen.

ik heb zelf tweev weken geleden nog gekocht en die waren zacht en bijna tegen begin rotten aan leek het wel toch lopen ze goed uit.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat Hans zegt klopt. Toch volgens een oude tuinbuurman kon het wel.. moest je de aardappels wassen laten drogen en nog keer wassen en laten drogen. Dan schijnt dat spul eraf te zijn. Dan laten kiemen en in de grond. Door kiemen krijgt t een voorsprong. Warmte zorgt voor snelle kiem.

Ik heb t was gebeuren zelf nooit geprobeerd maar hij deed t elk jaar. Het is een poging waard denk ik

 

Zoete aardappel wordt anders gekweekt. Is eigenlijk geen aardappel. Je plant als het ware stekjes van de plant.

Misschien heb je hier iets aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat handig Nicolette, ik zou nou helemaal niet op idee van wassen komen, terwijl dat zo voor de hand ligt !

Ik stel me zovoor dat dat best werkt en dat je dat spul eenvoudig eraf kan wassen, dat gaan we proberen een x

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof mij... alle aardappelen gaan uiteindelijk uitlopen. Kwestie van tijd en licht/donker. Gewassen aardappelen inderdaad sneller. Die mooie schone aardappelen in de zak... ha, ha... kunnen razendsnel gaan.

 

Ik heb trouwens ook de aardappelen gepoot die ik in een hoekje van mijn kast terug vond... die uit de mand in een hoekje waren gerold, en vreselijk lange uitlopers hadden gekregen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...