Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bonen in serre


tomvm

Aanbevolen berichten

hallo,

 

wegens plaatsgebrek buiten in de tuin (staat al bomvol met andere groenten), had ik het idee om in de serre nog wat boterbonen te zaaien.

 

deze komen zeer goed uit en groeien goed, enkel is het probleem dat de hoofdstengel lang begint te worden, maar er eigenlijk voor de rest niets gebeurd met deze bonen. er is geen vruchtzetting.

 

 

is het in de serre te warm dan op dit moment voor bonen?

 

of bonen in een serre gewoon sowieso niet doen.

 

alvast bedankt

tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze een 3-tal weken geleden pas gezet in de serre, dus het was echt weer om ze buiten te zetten, maar geen plaats

 

ik vermoed dat ze het in de serre in deze tijd van het jaar gewoon niet goed doen, maar heb er geen ervaring mee. het is de eerste keer en weet niet waar het anders aan zou kunnen liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ze gaan bloeien kan per ras erg verschillen. Dat geldt zowel voor stokbonen als lage soorten. 3 weken is wel erg snel...zelfs voor de "vroege" soorten. 5 a 6 weken is een wat reëlere verwachting, maar nogmaals dat kan per ras erg verschillen.

 

Als ze hard groeien, kun je overwegen om er - als het een zogenaamd "stamras" is (dus geen echte klimmer) - toch een gaas langs te plaatsen van ca. 1 meter en ze even te helpen (wat aanbinden) want groei in de kas is veel sterker dan buiten (veel hogere temperatuur). Voordeel is dan ook dat je veel makkelijker plukt.

 

Verder advies om veel te luchten. Bonen houden van warmte, maar niet echt van hitte. 22 a 25 graden is ideaal. Een teelt in een (half-)open folietunnel is wat veel beroepstuinders doen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...