Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lieveheersbeestjes: waar te vinden?


akroma

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of dit het juiste subforum is maar omdat het om mijn peperplant gaat plaats ik hem hier maar.

 

Mijn peperplant zit momenteel onder de bladluis, waar ik uiteraard vanaf wil. Nou heb ik geleerd dat lieveheersbeestjes effectief zijn in het verorberen van deze luizen. Dus ik ben in mijn wijk op zoek gegaan naar de beestjes maar ik kan ze nergens vinden. Nou heb ik zelf geen tuin (mijn plant staat op een balkon). Mijn ouders hebben er wel 1, maar daar zaten geen lieveheersbeestjes. Ook in de groene stroken in mijn wijk kan ik er geen vinden tot nu toe. Ben ik te laat en zijn de lieveheersbeestjes inmiddels weer verdwenen? Of zoek ik op de verkeerde plekken?

 

Bedankt,

 

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eens kijken waar distels staan, kijk dan naar de kop ban de distels.

is deze vol van kleine zwarte luizen, dan zitten daar gegarandeerd ook olh bestjes, maar kijk eens of je er ook kleine zwarte rupsjes met een oranje streepje op de rug, neem die dan mee, is namelijk de larve van het olh beestje.

Deze vangst zo een 300 luizen per dag en loopt of vliegt niet weg.

Later zal hij zich inkapselen en daar komt er weer een olh beestje uit voort.

gr Mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niet bij speciaalzaken ook lieveheersbeestjes kopen? Misschien een broodje aap verhaal hoor, maar heb ergens op Internet zoiets gelezen. Wilde eigenlijk zelf deze week op zoek gaan hier naar, heb ook een luizen probleem!

 

Groetjes,

 

Anne

 

Kopen kan je alles, maarc13,50 voor 30 larven vind ik toch wel wat te.

Bedenk ook dat de larven maar een paar dagen actief zijn en dan gaan verpoppen.

Als je een goed distelveld vind (natuurpark)dan heb je binnen 1 uur wel een 200 larven, dus mooi uurloon zou ik zeggen.

gr Mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niet bij speciaalzaken ook lieveheersbeestjes kopen? Misschien een broodje aap verhaal hoor, maar heb ergens op Internet zoiets gelezen. Wilde eigenlijk zelf deze week op zoek gaan hier naar, heb ook een luizen probleem!

 

Groetjes,

 

Anne

 

Voor zover ik weet kun je larven kopen. Maar dan moet je er meteen een stuk of 30 kopen en dat kost meteen weer een euro of 15. Ik zoek ze liever gratis in de natuur . Een beetje zoeken naar beestjes is sowieso een goede afwisseling van het drukke leven voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het maar om één peperplant gaat kan je dan niet beter de bladluizen zelf verwijderen? Met een sopje en met wat spiritus (recept hier wel ergens op de site te vinden) of gewoon een harde straal water van een plantenspuit. Wat ik ook vaak doe is de bladluizen er af tikken, na een paar keer verdwijnen ze vanzelf. Misschien minder werk dan lieveheersbeestjes of larven zoeken en hopen dat die op de plant blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met aftikken?

 

Ik heb inmiddels 2 beestjes op de plant maar ik heb het idee dat ze simpelweg niet snel genoeg eten om de plaag aan te kunnen. het lijken er nog steeds meer te worden. Spiritus ga ik pas proberen als het echtn iet anders meer kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik veeg als de besmetting op weinig planten zitten gewoon met de hand de bladluizen eraf. Vaak lijkt het dat als je er een paar hebt dood gewreven de rest zich van schrik laat vallen (binnen kun je er dan een ijsbakje ofzo onder houden om ze op te vangen en weg te brengen of kun je ze opzuigen met de stofzuiger). Als je dit een paar dagen achter elkaar doet dan blijven ze meestal wel weg. In grote planten of een heel veld tuinbonen is dit wat bewerkelijk en kan je het werk uitbesteden aan gaasvliegen en lieveheersbeestjes maar met een paar planten werkt dit heel aardig. Na een tijdje lijken de planten zelf sterker te worden en komen ze niet meer terug

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...