Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb sinds twee jaar een "illegale" framboos in mijn tuin. Illegaal omdat ik niet weet waar ie vandaan komt. Vorige lente zag ik eens frambozen aan een struik in mijn tuin. Ik heb m er niet neergezet, maar ik klaag niet.

En hij is ook illegaal omdat hij in het stuk staat dat als siertuin bedoeld is. Maar goed, ik heb gewoon besloten dat ie daar prima staat.

Ik heb vorig jaar en dit jaar eigenljjk niets aan de tuin gedaan maar zo langzamerhand begin ik toch weer energie te krijgen om naar de tuin te kijken.

En wie schetst mijn verbazing toen ik vanmkrgen enorme frambozen aan mijn illegale immigrant zag hangen. Ik had het afgelopen jaar al flink wat frambozen van de struik gehaald maar die zijn beduidend kleiner. Hoe kan dat nou?

Zie hier verschil

image65241439452491.jpg

De eerste oogst had in iedere framboos een wit of bruin bolletje. Ik heb geprobeerd het te fotograferen (frambozen zijn al ingevroren)

Weet iemand wat dat is?

image17381439452484.jpg

En op mijn 'nieuwe' frambozen zat er op eentje allemaal kleine bruine spikkels, ook moeilijk te fotograferen, maar dit is een poging. Het is die rechtsvoor.

image83881439452481.jpg

Zit er ziekte in de framboos? Moet ik er wat aan doen? Kan ik ze nog wel eten?

Posted

Misschien is het een herfstframboos die in de zomer kleinere vruchten heeft gedragen op het hout van vorig jaar.

Witte bolletjes in je frambozen? Larven van de frambozenkever misschien? Maar die zien er eigenlijk niet uit als bolletjes, meer als kleine rupsjes.