akroma Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Hoi, Ik vroeg mij af hoeveel water een peperplant eigenlijk nodig heeft. ik hoor van alle kanten niet zo veel, maar wat is niet zo veel? Hoeveel water per dag/week? En verschilt dat nog per weertype? Bedankt! Maarten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 tsja, hangt idd af van de grootte van de plant, de grootte van de pot, de temperatuur, de luchtvochtigheid etc.stop je vinger eens in de grond, die moet licht vochtig aanvoelen en kijk naar de plant, als ie het te droog heeft zien ze er zo uit: en later zo: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 20, 2015 Author Share Posted August 20, 2015 Die bovenste is wel een beetje zoals ie er uitziet nu. De bovenste blaadjes staan er redelijk goed bij de onderste hangen wat. Mijn plant is iets groter dan die op de foto. ik gaf hem tot nu toe ongeveer een deciliter per dag maar dat is dan dus te weinig? Ik heb overigens al een aantal keer geprobeerd te voelen of de grond droog is maar dat kan ik niet zo goed aanvoelen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demier Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Bij mij gaat er zoveel water in dat de schaal eronder bijna overloopt als het water gezakt is door de grond.Ik heb hier zelfs een bak staan waar de overschot aan planten instaan, deze staan nog allemaal in koffiebekers en ze groeien als een volwassen plant.Na een regenbui staat de hele bak vol water, dus bekers staan constant in het vocht.Wel doe ik zo nu en dan wat voeding erbij.Beginnen ze te hangen, dan geef ik weer water tot de helft van de bekers, dus verzuipen gaat niet zo vlug als men denkt.gr Mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Ik heb overigens al een aantal keer geprobeerd te voelen of de grond droog is maar dat kan ik niet zo goed aanvoelen .Een goed oplossing daarvoor is een vocht/ph meter. Ik heb er 1 gekocht bij Welkoop en ben zeer tevreden ermee. PH meting vind ik minder maar had hem ook puur als vochtmeter gekocht. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 De pot iets optillen geeft ook informatie. Zwaar is vochtig, licht is droog. Vereist wel een beetje oefening.Houd ook rekening met de soort grond. Bijna droge potgrond is een stuk lichter dan b.v. bijna droge 1/2 potgrond + 1/2 klei. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 21, 2015 Author Share Posted August 21, 2015 Hm ik weet niet hoe zwaar die is als ie vochtig is of droog (dit is mijn eerste plant dus echt 0 ervaring) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 21, 2015 Author Share Posted August 21, 2015 Hoe kun je trouwens zien of een plant teveel water krijgt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scoozy Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Hey, Tot vorig jaar zette ik een schoteltje eronder die ik elke dag opvulde nooit problemen gehad. Vanaf dit jaar werk ik met het autopot systeem van easy2grow en dat is super voor peperplanten, samenstelling is 50% cocos en 50% hydrokorrels. Mvg Scoozy pepper addicted Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 22, 2015 Author Share Posted August 22, 2015 Mijn huidige pot is aan de onderkant dicht dus een schoteltje werkt niet . Toen die nog in de kleinere pot zat deed ik het ook met een schoteltje. Overigens heb ik het idee dat de plant op zich er nu prima uitziet. Aan de onderkant hangen een paar grote bladeren wel wat naar beneden maar is dat niet gewoon zwaartekracht? Met de bloemen wil het echter nog niet echt opschieten. Ik heb al een tijdje 4 bloempjes maar echt verder groeien doen ze niet en de blaadjes vallen er ook niet af. Bovendien komen er uit de nieuwe knopjes geen nieuwe bloemen opzetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Nu pas een paar bloempjes? Wanneer heb je gezaaid, wanneer waren ze gekiemd?En plaats eens een foto van de plant + pot. Meestal zaait men pepers vrij vroeg. De tragere groeiers in januari, de snellere groeiers in februari.Dan zouden vanaf nu (of zelfs eerder) de eerste rijpe pepers geoogst kunnen worden, bij makkelijke soorten (b.v. Cayenne) ook al bij buitenteelt. En een gat/gaten onderin de pot is echt wel nuttig, om een eventueel teveel aan water af te voeren. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Misschien is het wel handig als je je even wat verdiept in de basiskennis van het Peperkweken. Bijvoorbeeld door dit te lezen:http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/peper/ En het plaatsten van een foto van je plant zal inderdaad wel handig zijn.Staat de plant binnen of buiten?Krijgt ze wel eens wat voeding?Hoe groot is de pot? Het is ook raadzaam om de plant in een grotere pot mét gaten aan de onderkant te zetten. Dan kan je de wateropname van de plant goed regelen. Nu heb je daar weinig zicht op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 23, 2015 Author Share Posted August 23, 2015 Ik heb al aardig wat gelezen over het kweken van pepers. Maar ik krijg ook een beetje het idee dat iedereen het toch op zijn eigen manier doet (er is heel veel verschillend advies), hoewel een aantal dingen uiteraard wel elke keer terugkomen. Buiten die basis is het echter wel lastig om in te schatten wat nu wel en wat niet werkt. Ook bijvoorbeeld omdat ik lees dat plantjes kunnen gaan hangen als ze te weinig water krijgen, maar ook als ze te veel krijgen .... als totale beginner wat moet je daar dan van maken? Hoe weet je of jouw hangende planten te veel of te weinig water krijgen . Ik zal proberen morgen een foto te plaatsen. Enige tips hoe dit werkt? Moet ik een link plaatsen of kan ik echt een foto invoegen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted August 23, 2015 Share Posted August 23, 2015 Dat kun je voelen. Als de grond nat is, dan komt het hangen dus van teveel en niet van te weinig water. Maar inderdaad, het kan lastig zijn hoor. Ik weet het soms ook niet. De ene is geel en de andere groen, maar ze zijn allebei even vochtig of droog. Zolang er vruchten aan de planten komen ben ik voorlopig tevreden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 23, 2015 Share Posted August 23, 2015 hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Ik ben bang dat het allemaal niet meer nodig is . Vanmorgen trof ik mijn plant op zijn zijkant aan. Ik denk dat de plant is omgewaaid (niet de pot maar de plant). Ik heb hem maar recht op gezet en terug in de aarde geprobeerd te zetten. Maar erg goed ziet hij er nu niet meer uit. De bloempjes zijn een beetje gelig geworden en lijken dood. De bladeren zijn nog wel mooi groen maar hangen niet echt natuurlijk meer (allemaal door elkaar en ook behoorlijk naar beneden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Zo ziet hij er dus nu uit. Is er nog hoop voor mijn plantje? Ik heb er erg veel tijd en energie in gestoken Edit: geen idee waarom de foto op zijn zijkant staat. In mijn dropbox staat ie gewoon rechtop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Ik heb trouwens wel het idee dat er een heleboel nieuwe bloemetjes aan het opkomen zijn ten opzichte van gisteren. Bovendien zie ik het begin van een peper. Ik heb em maar even naar binnen gehaald. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demier Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Zo ziet hij er dus nu uit. Is er nog hoop voor mijn plantje? Ik heb er erg veel tijd en energie in gestoken Edit: geen idee waarom de foto op zijn zijkant staat. In mijn dropbox staat ie gewoon rechtop. Zo te zien heb je deze niet herplant, normaal moet je de jonge scheut verplanten als die zijn 2e rij blaadjes geeft.Dan kan je die terug planten in een grotere pot tot aan de eerste blaadjes.Dan staat die ook gelijk steviger.Dat herplanten kan je nog wel doen in een grotere pot, peper zal gewoon doorgroeien. gr Mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Hij is al een keer verpot. Zat eerst in een kleiner potje. Maar je raad dus aan om opnieuw een grotere pot te pakken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Is er nog hoop voor mijn plantje? Natuurlijk! Hij trekt wel weer bij, al is het een beetje laat om nog pepers te kweken. Bovendien is het een mooi proefobject voor jou, om te leren hoe je voor een plant moet zorgen. Daar leer je meer van dan van alle antwoorden bij elkaar Edit: geen idee waarom de foto op zijn zijkant staat. In mijn dropbox staat ie gewoon rechtop.Klik even HIER Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Heel erg bedankt! Ik vond het toch wel heel erg jammer om hem er zo bij te zien liggen vanochtend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Dat plantje trekt wel weer recht.En naar binnen halen is echt niet nodig. Het is juist nu prachtig buiten voor de pepers.Binnen krijgt ie weer minder licht en moet het plantje weer wennen aan de verhuizing. En inderdaad hebben diverse mensen je al de raad gegeven om je plant in grotere pot (met gat) te zetten.Ook hebben we wat vragen gesteld over standplaats, voeding, tijd van zaaien e.d. waar je nog geen antwoord op hebt gegeven. Om je van gepaste raad te kunnen voorzien zou het wel handig zijn als je die vragen zou beantwoorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akroma Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Ik zal zoveel mogelijk proberen te beantwoorden. De plant staat op een balkon. In de pot zit (standaard???) potgrond. Ik geef geen extra voeding of iets dergelijks buiten water. Ik heb de plant gekregen dus ik weet niet wanneer de zaadjes de grond in zijn gegaan. De plant was een sprietje toen ik hem kreeg maar ik weet niet meer precies wanneer dat was, zou wel eens begin juli geweest kunnen zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NienkeZuiden Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Mijn peperplanten staan in 15 liter potten en daar groeien ze al uit. De jouwe staat wel echt heel krap. Je kunt proberen je plant te laten overwinteren, dan zal hij vast volgend jaar een mooie opbrengst geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts