Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dunne prei - hoe nog dik krijgen voor winter?


marcostuin

Aanbevolen berichten

Mijn prei planten zijn erg dun en groeien niet meer in de breedte en sommige gaan een bloem vormen ( gaan in het zaad) ,

Ik heb er alleen koemestkorrels en kalk korrels bij gegooid, aangezien ik zo biologisch mogelijk tuinier wil ik grotere/ dikke prei, wat kan ik het beste doen?? bemesten ( evt met kunst mest) of is er speciale mest stof voor prei??

De laatste tijd heb ik ze beregend en door de regen hebben ze genoeg water gehad lijkt me.

Er is nu ook wat roest vorming op het blad.

Ik wil nog graag mooie dikke prei,

Graag advies , alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zomer of winterprei? soortje?

wanneer gezaaid/uitgeplant?

op welke afstand uitgeplant?

hoe diep uitgeplant?

hoeveel koemestkorrels per plantje?

waarom kalk erbij in Zeeland?

wat doen de buren?

...kortom ik weet niet waarom je prei zo slecht gegroeid is tot nu toe zonder meerinformatie, ik volg altijd Diana: linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de link en tips !

ik had plantjes gekocht en zijn waarschijnlijk winterprei,

uitgeplant in april/mei , alleen na het lezen van de link Diana's mooie moestuin, denk ik dat ik ze niet diep genoeg heb geplant,

en de koemestkorrels strooi ik altijd dus, een korrel of 10 per plant lijkt me, en heb ook al geen kunstmest gestrooid en zie dat ze graag stikstof hebben, dus dit najaar echte koestalmest onderspitten, en op een andere plaats ( vrucht wisseling) proberen.

misschien nu toch noch was kustmest erbij........ helaas had gedacht dat ik dit biologisch vol kon houden maar zie niet de resultaten die mijn vader ( met kunstmest) wel had.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien nu toch noch was kunstmest erbij........ helaas had gedacht dat ik dit biologisch vol kon houden maar zie niet de resultaten die mijn vader ( met kunstmest) wel had.

 

tsja, kunstmest geeft wel grotere prei maar of de smaak ook beter is betwijfel ik;

met bloedmeel moet je wel voorzichtig doseren want dat werkt nogal heftig

 

misschien zou je nu nog brandnetelgier kunnen maken dat werkt snel als bladbemester

 

wij spitten in februari alleen oude koemest onder, leggen erna eigen compost op de bodem en en geven een handje kalk in maart op onze zure veengrond , daar doen ze het prima op

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wat Rob zegt kan ik zeer beamen. Wat ik wel merk bij prei is dat ze juist de eerste weken na het uitplanten goed verzorgd moeten worden. Dus niet droog laten staan. Na het planten giet ik bij droog weer iedere dag de gaten vol. Ik bemest pas als de groei er vanzelf in komt. Heb het idee dat de plant anders uit zijn krachten groeit. Prei is een bladgewas, dus idd, bloedmeel. Daarna aard ik de preitjes aan (ze zijn dan zeker een week of 4) en leg ik stro in de voren. Schijnt spinnen aan te trekken die de preivlieg wel lusten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...