Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het peperproject van moedersmoestuin!

Featured Replies

Geplaatst:

Ga ik morgen of zaterdag even doen en zal hem dan plaatsen.

Druk weekend voor de boeg, morgen zus jarig, zaterdag 40 jarige bruiloft van vrienden, dus kan een dagje langer duren.

Geplaatst:

En ook nummer 10 (Peper thai yellow)

resized_619_077e21ecee84dbf365ef86a05d858011.jpg

en nummer 14 (“witjes”, naam onbekend, zaden overgehouden van vorig jaar)

resized_619_72559147b76e947c28216a951536a958.jpg

Deze staan toch ook rechtop? Of staat de foto op zn kop?

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag de eerste peper geoogst. Nummer 4 (Peper hot apple)

resized_619_4be86df7a069c0b25dd68a16a1fe8da6.jpg

Wij hebben hem laten afrijpen, de smaak ik goed, niet erg heet, wel pittig, zeker rondom de zaadlijsten. Geen tegenvaller voor de eerste keer pepers kweken.

dan de Chinese 5 Color, die heeft tot nu toe nog maar 1 kleur

@ appelvrouw, ik heb de Chinese 5 Color eens opgezocht. Hiervoor gebruik ik als bron: de site van Diana’s mooie moestuin.

Hier heb ik het volgende gevonden:

kleine kogelvormige pepertjes (2-3 cm) die paars beginnen en dan via lila, creme, geel en oranje uiteindelijk rood afrijpen.

619_38e397186f097180921858c5d42dc6e2.jpg

Dit wist je waarschijnlijk al wel, de verschillende kleuren komen nog. Ben benieuwd naar een foto als je alle kleuren in de plant hebt.

Groetjes Karin

Geplaatst:

Foto's gemaakt van de paprika/peper

resized_447_3d2df3d0787c4e7d93e563e8bdb3d71b.jpgresized_447_3d2df3d0787c4e7d93e563e8bdb3d71b.jpgresized_447_6a80b6a9706eeaff20aebaf226fb6183.jpg

Geplaatst:

Ja, Greetje, het lijken wel pepers..ik heb nog nooit paprika`s gezien die zo op de plant staan, maar zeker weten doe ik het niet, want ik ik lang niet alle paprika`s..Heb je ze zelf gekocht, de zaden bedoel ik, of gekregen? Heb je al een proefje genomen voor de smaak/pittigheid?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Je zult vast tussen de meer dan 4000 soorten pepers en paprika's vast een paprika soort vinden waarvan de vruchten recht omhoog groeien. En misschien gaan ze nog hangen als ze rijpen, zie je ook wel eens.

Ik zou gewoon heel voorzichtig proeven, en dan vooral de zaadlijsten. Want je hebt ook pepers waarvan het vruchtvlees gewoon niet heet is maar de zaadlijsten juist heel heet

Geplaatst:

Ja, Greetje, het lijken wel pepers..ik heb nog nooit paprika`s gezien die zo op de plant staan, maar zeker weten doe ik het niet, want ik ik lang niet alle paprika`s..Heb je ze zelf gekocht, de zaden bedoel ik, of gekregen? Heb je al een proefje genomen voor de smaak/pittigheid?

Het zijn gewoon paprika's, vooraf geproeft Niet scherp en smaken naar paprika en net door de griekse salade gedaan.

Had zaad gekocht van Diana, en alleen paprikazaad.Had natuurlijk een peperzaadje tussen kunnen zitten. Was alleen het labeltje kwijt dus vandaar mijn vraag.

En mijn buurman bracht mij aan het twijfelen.

Geplaatst:

Ja, Greetje, het lijken wel pepers..ik heb nog nooit paprika`s gezien die zo op de plant staan, maar zeker weten doe ik het niet, want ik ken lang niet alle paprika`s..Heb je ze zelf gekocht, de zaden bedoel ik, of gekregen? Heb je al een proefje genomen voor de smaak/pittigheid?

Het zijn gewoon paprika's, vooraf geproeft Niet scherp en smaken naar paprika en net door de griekse salade gedaan.

Had zaad gekocht van Diana, en alleen paprikazaad.Had natuurlijk een peperzaadje tussen kunnen zitten. Was alleen het labeltje kwijt dus vandaar mijn vraag.

En mijn buurman bracht mij aan het twijfelen.

Dan zal het zo zijn..en het zaad van Diana is best goed..geen fouten is mijn ervaring! ( En de labeltjes waren wel erg klein haha zo kwijt...)

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

We zijn intussen weer wat verder in de (natte, koude) tijd. Het gaat redelijk met de pepers. We zijn er intussen wel achter dat we het ons zelf niet makkelijk hebben gemaakt om voor de eerste keer pepers kweken en dan nog buiten ook! Volgend jaar een kas aanschaffen en maar eens in de kas proberen. Onderstaande staan bij ons in de tuin. Het uitprobeersel bij mijn moeder op pot en in de moestuin, tot nu toe blijken de pepers in de volle grond in de moestuin het beter te doen dan op pot.

Gisteren weer 2 vruchten van nummer 4 ( Peper hot apple) geoogst.

resized_619_6567a7ce68f7a702c4ff92baf5b4cd0b.jpg

Nummer 5 (Peper hungarian hot wax) begint ook aardig te kleuren. Deze foto is van 2 dagen geleden, op dit moment is hij geheel oranje

resized_619_81f3c1d0cff7cc58711d49cacbfb460f.jpg

Nummer 15 (hongaarse kers paprika) ook geoogst.

resized_619_0d78a527cde25d446042e5f01e740866.jpg

Verder hanger er in alle planten wel kleine en grotere pepertjes, nu nog niet goed genoeg om te tonen

Groetjes Karin

Ohja, ook onze eerste paprika geoogst.

resized_619_181e117b13e6ddc96789986577969695.jpg

Geplaatst:

Karin, dat van die kas weet ik nog zo net niet....mijn pepers doen het niet vreselijk goed in de kas, en de hot apple is nog steeds niet gekleurd! Alleen de chinese 5 color ( die nu twee kleuren heeft) doet het redelijk.

Hoe smaken die hongaarse kers en hot wax?

Geplaatst:
  • Auteur

Gisteren pas nummer 5 (hungarian hot wax) geplukt.

resized_619_6fce7b9b4e05dcd5b7b8ef5be3aa72a1.jpg

Deze peper is zeker niet heet, de smaak is wel goed, fris en fruitig.

De smaak van nummer 15 (hongaarse kers) is lekker, wat kruidig en voor mij zeer heet. We halen de zaden en zaadlijsten er daarom ook uit.

Vandaag, vanwege het natte weer, wat moeilijk groeiende pepers binnen gehaald.

We hopen dat ze het binnen beter gaan doen, buiten schimmelen de knoppen aan de plant.

Wordt vervolgt.

Groetjes Karin

Geplaatst:

Ik heb binnenkort wat zaad van peper Black Peru, als je geinteresseert bent

Geplaatst:
  • Auteur

Graag!! Zeker hebben we interesse. Het is voor ons een nieuwe soort.

Hoe heeft deze het bij jou gedaan? Heb je er een foto van?

Groetjes Karin

Geplaatst:

Ik heb foto's ervan geplaatst bij het vraag en aanbod stukje.

Geplaatst:
  • Auteur

Hoi Christine,

Mooie plant met leuke pepers. Als je ooit interesse hebt in zaden van een van onze pepers, geef het maar door.

We hebben nu nog niet alle pepers getoond in deze topic, maar deze komen later. Sommige pepers zijn nog te klein en is niet zeker of het wat wordt. Wanneer ze interessant genoeg zijn plaatsen we ook foto's van deze pepers.

Groetjes Karin

Geplaatst:

Ja is inderdaad een leuk plantje, geeft eerst paarse bloempjes daarna krijgt ie zwarte pepertjes en die rijpen dan rood af. Ze zijn ongeveer zo groot als een knikker, en schijnen vrij heet te zijn

Ik heb ooit eens een peper gezien, Lumix Twilight heet die geloof ik, als je die toevallig hebt wil ik die wel ruilen.

Geplaatst:

Ik heb alles verdeeld onder iedereen die wilde hebben en heb 3 zaadjes voor je, evt ruilen met iets anders??

Groetjes Christine

Geplaatst:
  • Auteur

Het naar binnen halen van de moeilijk groeiende pepers was geen succes . De bladeren en knoppen begonnen te verdrogen! Toch maar weer naar buiten gezet.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt?

resized_619_7ce1bd149ba343fc9dbfe8fac7602bc8.jpg

resized_619_7d47ccc8978bea2eb11144e231ae2ba7.jpg

De peper (cayenne Ring of fire) is nog niet helemaal rijp en is open gescheurd!

Zou dit door het natte weer kunnen komen?

Groetjes Karin

Geplaatst:

Ziet er een beetje uit als een tomaat die splijt, heeft ie onregelmatig of in 1 keer heel veel water gehad??

Geplaatst:

Sorry ik zou het ook niet weten. Een opengescheurde paprika heb ik wel eens gehad, tot werd het plots erg koud, misschien hetzelfde maar dan omgekeerd?

Geplaatst:
  • Auteur

Gelukkig is het met die ene open gescheurde peper gebleven.

Het lijkt wel als of de pepers nu pas een beetje willen groeien.

Nummer 1, cayenne Ring of fire, begint goed te rijpen.

resized_619_cf0f93bc0091fc4878023ab91f4803dd.jpg

Nummer 7, Peter peper, heeft veel vruchten, moeten nog wat groeien en afrijpen.

resized_619_6c1a9165af8420ee689435a0110e2f1b.jpg

Nummer 8, Peper rain forrest, ziet er ook goed uit. Wat een iele steeltjes voor zo'n zware vrucht!

resized_619_c83fc063ad8816b5c305254edef8ffa9.jpg

Ook nummer 9, serrano purple, begint te kleuren van zwart naar rood.

resized_619_30ab509d6a3a11ef28716cbf95ca1ec8.jpg

Nummer 10, thai yellow, die doet het eigenlijk het allerbest op pot, en beginnen ook te rijpen.

resized_619_8b55aa2062e082874c84199ad332d213.jpg

Nummer 11, habanero lantern, was een zeer moeilijke groeier, misschien dat hij daarom maar weinig pepers heeft.

resized_619_7789fdfcdae764fc2a39370e0b116eb9.jpg

Wat voor nummer 11 geldt, geldt ook voor nummer 12, PI260560, deze heeft maar 3 vruchtjes.

resized_619_1d9f81a3de481985fd7f1bfe618192bd.jpg

Nu maar hopen dat ze genoeg warmte, licht en tijd krijgen om allemaal af te rijpen.

Groetjes Karin

Geplaatst:
Heeft iemand dit eerder meegemaakt?

De peper (cayenne Ring of fire) is nog niet helemaal rijp en is open gescheurd!

Zou dit door het natte weer kunnen komen?

Toevallig heb ik dit van de week ook bij een van mijn pepers gehad. En nog toevalliger: het was hetzelfde ras, de Ring of Fire. Ik vermoed dat het (in ieder geval bij mij) komt door de vele regen van de afgelopen tijd.

Geplaatst:

Hoe kom je eigenlijk aan zoveel verschillende peperzaden? Ik zou volgend seizoen ook wel willen experimenteren. Ik heb zelf dit jaar alleen de Spaanse peper gekweekt, die gingen verrassend goed. Maar is er een winkel waar je die kunt kopen of online? Ik ben sowieso van plan om naar de toko te gaan, daar heb je vaak ook wel aparte pepers.

Dit zijn de mijne:

20110715162822.jpg

Shot at 2011-07-15

Geplaatst:

hey leuke zaden verkoopt ze. Is niet al te ver bij mij uit de buurt, kan ik ze misschien ook wel een keer ophalen. Bedankt voor de tip!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.