Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het peperproject van moedersmoestuin!


moedersmoestuin

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Naast de moestuin die we van mijn moeder mogen gebruiken, zijn we (mijn man en ik) dit jaar voor het eerst begonnen aan een peperproject. 18 verschillende soorten pepers hebben we vanaf eind januari binnen voor gezaaid. Van elke soort 4 zaden.

1. Peper cayenne Ring of fire. medium heet

2. Peper charapita, niets gedaan!

3. Peper chilhuacle negro, zeer moeilijke planten, zien er zeer fragiel uit. Of dit iets wordt is de vraag.

4. Peper hot apple. mild heet

5. Peper hungarian hot wax. mild tot medium heet

6. Peper monkey face yellow. heet

7. Peper peter pepper. medium heet

8. Peper rain forrest. heet

9. Peper serrano purple. medium heet

10. Peper thai yellow. heet

11. Peper habanero lantern. zeer heet

12. Peper PI260560. heet

13. “paprika pepers”, naam onbekend, zaden overgehouden van vorig jaar. mild heet

14. “witjes”, naam onbekend, zaden overgehouden van vorig jaar. medium heet

15. “habana’s”, naam onbekend, zaden overgehouden van vorig jaar. heet

16. “gele rakkers”, naam onbekend, zaden gekregen! schijnen heet te zijn.

17. cayenne peper. heet

18. Jalapeno peper. zeer mild heet

 

Paprika groen, rood en geel.

 

Alle planten, behalve 2 en 3 doen het erg goed.

Knopjes in nummer: 1, 7, 9, 10, 14, 15, gele en rode paprika.

Vruchten in 4 en 5 en de rode paprika. Zie foto’s.

dfy3i9.jpg

Nummer 4.

 

wiq33l.jpg

Nummer 5.

 

1675ra0.jpg

Paprika rood

 

Van alle soorten hebben we er zeker 1 van bij ons op het terras staan. Sommige zaden deden het zo goed, dat we een vergelijkend warenonderzoek zijn gestart.

Van nummer: 4, 15 en 17 hebben we er 1 in een pot bij mijn moeder op het terras gezet en 1 in de moestuin. Eens kijken of er een verschil is.

 

Al met al geen slecht begin voor een eerste keer pepers kweken.

 

Groetjes Karin.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij eten aardig wat pepers. Ikzelf niet te heet, mijn man: hoe heter, hoe beter!

 

Maar pepers kun je goed invriezen zodat je in de winter er ook iets aanhebt.

Bovendien heb ik mijn man een droogmachine (stockli) kado gedaan. Gedroogde pepers (flakes) zijn zeer goed te bewaren.

Alles is te drogen! En lekker!

 

Groetjes Karin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook enkele staan, zowel in de serre als buiten, kwestie van vergelijktest.

De spaanse pepers zijn de rapste, die zijn al op volle grote, nu nog afrijpen.

 

Hier gaan ze ook zonder er iets aan te doen in een zak in de diepvriezer, voor in de soep,scampi's, goulash, verse gaan mee in de potten tomatencoulie, lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

 

Ik maak er ook Tobasco saus van en de afval is een soort Sambal, gewild bij de hele familie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

UP-DATE.

 

We zijn inmiddels een week verder en het groeit erg goed.

Nummer 4 is,denk ik op het maximale formaat. Ik zie tenminste geen verschil in de foto van vorige week.

rgwmfb58001371415188.jpg

Nummer 5 is flink gegroeid.

2ppm0ip96001371415190.jpg

Ook de rode paprika is groter geworden.

10dzc7o54731371415191.jpg

En we hebben nu vruchten in nummer 15.

2a4pf0h27501371415192.jpg

 

Ik hoop niet dat het natte weer verandering brengt in de snelle groei van de pepers. Pepers houden niet van te nat.

 

Groetjes Karin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een fantatsisch grote pepers, en wat veel verschillende soorten!! Zulke mooie planten echt leuk!

Heb zelf 3 soorten (terwijl we geen pepers eten). Maar wie weet ooit een gedroogd peper koord. Hierna op zoek naar mooie "zoete" groene pepers.

Wat betreft welke planten het beter gaan doen;

 

Ik ga voor de pepers in pot, maare ik zet er geen geld op in , hou ons op de hoogte!!

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Het natte weer heeft de pepers niet veel goeds gedaan.

 

resized_619_9535c76a30137e7a44b5514f03ca5be7.jpg

 

Nummer 15 (toen beschreven als:“habana’s”, naam onbekend, zaden overgehouden van vorig jaar, maar blijken Hongaarse kers paprika's te heten) heeft gelukkig de gegroeide pepers laten hangen, verder alle knoppen en bijna al het blad er af gegooid. Dit jaar niet veel nummer 15.

 

Maar.... bij mijn moeder in de moestuin en bij haar op pot doet hij het wel goed! Aangezien mijn moeder niet van pepers houd, toch nog een aantal nummer 15!

Nummer 1( Peper cayenne Ring of fire) eindelijk ook pepertjes

resized_619_50850a5be4ba835563d29c546d4702ea.jpg

 

En ook nummer 10 (Peper thai yellow)

resized_619_077e21ecee84dbf365ef86a05d858011.jpg

 

en nummer 14 (“witjes”, naam onbekend, zaden overgehouden van vorig jaar)

resized_619_72559147b76e947c28216a951536a958.jpg

 

Laat de zomer maar komen !!

 

Groetjes Karin

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg leuk dat peperproject.

Ik zou het leuk vinden als jullie bij je foto`s de naam van de peper zetten, ipv het nummer, dan hoef ik niet steeds terug te scrollen naar bericht 1.

 

Verder erg leuk om te volgen. Ik heb maar één peper die jullie ook hebben, de Hot Apple ( doet het bij mij het beste) verder heb ik een Chinese 5 color, een Jamaican bell, en van de 4e weet ik de naam niet ( zacht zoetpittig) ik ben niet bij mijn zadenkistje.

Bij mij staan alle pepers in de kas, maar misschien is buiten een betere optie?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speciaal voor appelvrouw de namen bij de pepers gezet. Is voor iedereen ook veel makkelijker. Mijn man en ik praten alleen in nummers, is zo'n gewoonte geworden en wij weten precies welke we bedoelen.

Nummer 4 (Peper hot apple) gaat bij ons ook het hardst, maar we hebben maar 3 vruchten, verder alle knoppen er uit gegooid

De pepers zijn op maximaal formaat en beginnen af te kleuren.

resized_619_12eeb7e63b97d6e5d9d6bb15f449294c.jpg

Wat dat bruine plekje is weet ik ook niet .

 

Ook nummer 5 (Peper hungarian hot wax) is op maximaal formaar en begint te kleuren, nu van groen naar geel, later naar rood.

resized_619_fa2a08792a889deb0ad93b0dfbf6a98b.jpg

 

Ik heb geen idee of het beter gaat in een kas of buiten. Het is voor ons het eerste jaar. Volgend jaar schaffen we wel een kas aan, dit meer om ze "binnen" te kunnen zetten tijdens een natte periode.

Appelvrouw: heb je foto's van jou pepers?

 

Groetjes Karin

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn peper doet het buiten niet goed, is in de groei stil gaan staan en wordt door beestjes met lef aangevreten. Wat kan ik daar nou tegen doen? De paprika wordt nog sneller opgegeten buiten, allemaal gaten. Ik ben er niet precies achter wie t doet. Ik verdenk de naaktslak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurde even, maar hier de gevraagde foto`s van mijn pepers...

De eerste is de Hot Apple, die doet het wel aardig

dan de Chinese 5 Color, die heeft tot nu toe nog maar 1 kleur

dan die lange peper waar ik de naam niet meer van weet.

Mijn Jamaican Bell heeft nog steeds geen vruchtjes, de eerste bloemen zijn zelfs nog ieniemienie...

 

783_b029ebd9a6b86a195d0d63fd8718ee53.jpg

 

783_1f16f63824560df473206190aef950af.jpg

 

783_641d1262f2953aaca040c3b09f882ad3.jpg

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks de regen begint nummer 4 (hot apple) al aardig te kleuren. N.a.v de ervaring die appelvrouw heeft gehad met de onrijpe hot apple, wachten wij af tot ze volledig gekleurd en rijp zijn.

resized_619_beb55d3ef9271783deb950ca1d53df8a.jpg

 

Zelfs nummer 15 (Hongaarse kers paprika) begint sinds vandaag een beetje te kleuren.

resized_619_6a909a97da904e594098c6795931e820.jpg

 

En waar we het meest trost op zijn is nummer 7 (Peper peter ) Nadat hij er veel knoppen uitgegooid heeft, blijven er gelukkig een paar hangen, eindelijk.

resized_619_68bb3b0566b2ef2f576781744271686d.jpg

 

Groetjes Karin

 

PS: appelvrouw, die paarse pepers zijn erg leuk, als je ooit zaadjes over hebt, houd ik me aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje, ik heb alleen paprika's gezaaid, maar in de kas heb ik planten waarvan de vrchten omhoog wijzen, dus niet hangen.

Mijn buurman zegt dat het pepers zijn, hoe kan ik het verschil zien

Want die staan op de plant, maar ik zie hier ook foto's van pepers die hangen, dus nu weet ik het echt niet meer.

Ja proeven dat weet ik ook wel, maar bij de planten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje, ik heb alleen paprika's gezaaid, maar in de kas heb ik planten waarvan de vrchten omhoog wijzen, dus niet hangen.

Mijn buurman zegt dat het pepers zijn, hoe kan ik het verschil zien

Want die staan op de plant, maar ik zie hier ook foto's van pepers die hangen, dus nu weet ik het echt niet meer.

Ja proeven dat weet ik ook wel, maar bij de planten,

 

Greetje kan je een foto maken?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...