Kroosmoesje Geplaatst: 3 september 2015 Share Geplaatst: 3 september 2015 Dag kenners en liefhebbers, ik ben nieuw op dit forum (zal me later nog voorstellen op voorstel-pagina) en nieuw in het tuinieren. Achter in mijn (nieuwe) wilde tuin heb ik een struik ontdekt waarvan ik dacht dat het sleedoorn was. Hij heeft er alle kenmerken van (volgens mij), inclusief lekker lange stekels. Hij stond mooi in bloei vroeg in het voorjaar (voor de meidoorn) en kreeg daarna een paar groene besjes. Vorige maand begonnen de twee nog resterende bessen te rode wangen te krijgen. In de verwachting dat ze nog blauw zouden worden heb ik ze rustig laten hangen. Vorige week lag er tot mijn teleurstelling een op de grond, de andere hing nog, fraai donkerrood (maatje kroosje). Mijn mannetje is een makkelijke die heeft de helft van het besje geproefd. Ik verwachte een zure pruim van mijn man, maar hij bleek heerlijk. De andere helft heb ik gegeten en hij smaakte als een pruim, totaal niet zuur. De andere heeft mijn mannetje geoogst en gegeten, die was minder rijp (zuurder en harder), maar ook lekker. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Zijn er wilde pruimen met doornen of zijn er kruisingen van sleedoorn met pruim met doorn of heb ik een soort kroosje met doorns of ... ? Ik wil wel foto uploaden, maar ben daar niet handig in. Ga me daar later wel in verdiepen (,maar ga nu naar bieb boeken halen over biotuinieren en stekkies hei verzamelen en verwerken). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 3 september 2015 Share Geplaatst: 3 september 2015 Met foto is het iets makkelijker, maak overal een duidelijke foto van denk dan aan het blad (grootte) pit e.d Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 3 september 2015 Share Geplaatst: 3 september 2015 hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 3 september 2015 Share Geplaatst: 3 september 2015 In zijn algemeenheid kun je ook zonder foto wel zeggen dat de hele pruimenfamilie erg makkelijk met elkaar kruist, opschot maakt en zaait ( vogels-pitten-schijten= zaaien ). Of het kroosjes zijn ( wie noemt wat kroosjes ? ) of Wiegers, of andere plaatselijke namen / streeknamen van wilde pruim, pruimkers en wat al niet meer zij. Het is 1 grote genetisch onduidelijke brei, of iets exacter gezegd : kán het zijn. Er komen vele wilde/ half wilde varianten voor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 3 september 2015 Share Geplaatst: 3 september 2015 prunus cerasifera, kerspruim. wilde pruimensoort. ronde vruchten die geel of rood kan zijn. boom met of zonder stekels. ik zag hem ooit aangeboden als kruising tussen kers en pruim. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kroosmoesje Geplaatst: 4 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 4 september 2015 Yes, foto's is makkelijk op dit forum, lukt me. Reed gisteren langs een huis met een tjokboom vol met vergelijkbare rooie pruimpjes (...). Plaatje van een struik. Weet niet of het een gedoornde struik is ... misschien moet ik daar eens aanbellen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.