Krikke83 Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Binnen een jaar zou ik een serre bouwen (ik heb momenteel nog een huis te renoveren). Ik heb wel al een moestuin. Ik ben vooral op zoek nu naar informatie ivm verwarming (koeling). Wat ga ik sowieso doen. Ik bouw de serre tegen een muur (noordkant). Ik isoleer deze muur. West en Oostkant overweeg ik ook toe te houden en te isoleren. Ook dakisolatie. Het dak zal niet aflopen naar de zuidkant, maar oplopen. De serre wordt 10 meter lang en 2 meter diep. Er zullen vier deuren. Waarom? Om de oppervlakte voor het kweken te optimaliseren. Eerste idee: Aquaponics. Ik heb me hierin al serieus ingelezen. Ik zou er geen gesloten systeem van maken. Water vissen ga ik wel gebruiken voor de planten te bewateren, maar het gaat niet meer terug naar de vissen. Zodat ik de optie heb om bij te bemesten indien nodig. Het zou dan gaan over een grootte hoeveelheid water die dan de pieken in temperatuur kan wegwerken. Hoeveel warmte en koeling dit geeft? 2de idee: Gebruik maken van compost heating. Ik heb hiervan ook een draad gevolgd op jullie forum. Hierbij stroomt er water door buizen door de composthoop. De persoon van dit forum gaf de warmte terug via een verwarmingselement. Ik was aan het denken om de warmte terug af te geven via buizen waarop of tussen de potten staan. Ik ga ook gebruik maken van noppenfolie. Ook hier geen idee hoeveel temperatuur dit gaat opleveren. 3de idee: Geo air energy. Hiervan vind je heel moeilijk informatie. Er worden buizen gelegd +-2 meter onder de serre waar het steeds ongeveer een cst 15 graden is. Door deze buizen wordt er lucht geblazen via 2 ventilatoren. 4de idee: heel het dak vol leggen met aan elkaar geschakelde blikjes waardoor water loopt. Dit zou aan de binnenkant komen en doordat de helling van mijn dak afloopt in de richting van het noorden, heb ik daarop zon. Dus dat zijn de eerste ideeën al. Electrische verwarming zie ik niet zitten, aangezien dat niet efficient is. Petroleum ook niet. Houtkachel zie ik niet zitten aangezien het ruimte inneemt en plaatsing schouw. Heeft iemand meer gedetailleerde info? Vooral ivm het temperatuurveschil dat je kan bereiken. Is het dus de investring waard? Mijn doel is om de serre minimum boven het vriespunt te houden en indien mogelijk boven de 10 graden (natuurlijk beperkt tot een bepaalde verbruikskost). Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Mag ik vragen wat het doel is om de serre te verwarmen ?Noorde kant van de serre een muur dien die anders nog voor iets ,als dit niet zo is vermoed ik dat deze isoleren weinig zin heeft als dit een stenen muur is omdat steen volgens mij al beter isoleer dan enkel serre glas. U schrijft dak loopt af naar noorden ,zo heb ik het meeste zon op het dak? Dit is omgekeerd volgens mij bij lage winterzon die aan de Z kant staat ,ligt het dak achter het hoogste punt.Blikjes aan elkaar zetten en daar water door laten lopen moet een kunstwerk zijn denk ik maar als warmtewisselaar vermoed ik gewoon PE darm of andere zwarte darm efficenter en gemakkelijker is en bij deze laatste dan toch zonder dakisolatie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Binnen een jaar zou ik een serre bouwen (ik heb momenteel nog een huis te renoveren). Ik heb wel al een moestuin. Ik ben vooral op zoek nu naar informatie ivm verwarming (koeling). Mijn doel is om de serre minimum boven het vriespunt te houden en indien mogelijk boven de 10 graden (natuurlijk beperkt tot een bepaalde verbruikskost). moeilijk sommetje want het hangt af van oppervlak, isolatiewaarde ramen, eventueel tocht, minimale buitentemperatuur die opgevangen moet worden ik denk dat alleen een flinke warmtebron ervoor kan zorgen dat aan jouw eisen wordt voldaan in de slechtste omstandigheden (windkracht 10 noord-oost min 20 graden), dus stoken of een serieuze aardwarmtebron met warmtepomp ik denk dat de eenvoudigste oplossing is om te koppelen met je woonkamer, door een ventilatieopening met/zonder ventilator of door aansluiting op je cv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Wat ga ik sowieso doen. Ik bouw de serre tegen een muur (noordkant). Ik isoleer deze muur. West en Oostkant overweeg ik ook toe te houden en te isoleren. Ook dakisolatie. Het dak zal niet aflopen naar de zuidkant, maar oplopen. De serre wordt 10 meter lang en 2 meter diep. Er zullen vier deuren. Waarom? Om de oppervlakte voor het kweken te optimaliseren. Als ge Noord + Oost + West + het dak gaat isoleren krijgt ge een lekker warme donkere serre.Hele smalle zwakke plantjes die door de warmte veeeeeeeeeel te snel willen groeien op zoek naar licht en uiteindelijk zullen omvallen... Ik snap u wel hoor, wie wil er nu niet het ganse jaar door groenten kweken zonder, of met een minimum aan energie.Probeer niet om het warme water opnieuw uit te vinden. Met een "gewone" serre gaat ge in elk geval uw seizoen aanzienlijk kunnen vervroegen én verlaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krikke83 Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Het doel van de serre op te warmen is. 1. De seizoenen te verlengen. 2. Als het de inspanning waard is om een (deel) van de serre te gebruiken om planten te laten overwinteren. De noordermuur is een betonnen afscheidingsmuur dat ik dan zou isoleren. Hier komt geen glas tegen. Het dak is oplopend naar het zuiden toe. De blikjes-constructie staat aan de binnenkant en krijgt dus licht vanuit de zuid kant. Bovenkant dak krijgt inderdaad geen licht. Of het al dan niet blikjesconstructie wordt weet ik nog niet. Ik kan inderdaad ook gewoon met darmen of iets dergelijks werken. Het principe om Noord, Oost en West en dak te isoleren heb ik van een chinese zonneserre. Meer info vind je hier http://www.lowtechmagazine.be/2015/02/passieve-tuinbouwkas-zonne-energie.html Ik weet dat ik soms te ver ga in mijn ideeën Moest er iemand met info zijn dan lees ik het graag. Als de uiteindelijke serre er komt dan zal ik hier ook een verslag schrijven met ook gegevens qua temperatuur. Dan kunnen we misschien besluiten dat het sop de kolen niet waard was Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Wat denk je dat totale plaatje zal kosten aan isolatie en dergelijke .En dan nog voorziening maken om bij te verwarmen . En dan de zuid kant met manier van spreken de warmte buiten smijt (enkel serre glas). En site waar u naar verwijst lijkt me zelfde probleem , doek er over in de nacht maar wat bij vorstdagen ? Planten geen natuurlijk licht of koud ? Ik vraag me af of het dan niet interessanter is om op het gemak te kijken op 2de hands sites naar een veranda met dubbel glas isoleer meteen volledig beter en lijkt me wel koopjes bij te zitten. En dan N-muur te isoleren en daar deze tegen te plaatsen. . Constructie lijkt me meestal ook sterker te zijn dan die van een serre ,ook meegenomen om eventueel ophangingen aan te hangen om planten (zo als tomaten) aan op te binden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikketim Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Misschien is dit wel iets voor u : http://www.inspirationgreen.com/pit-greenhouses.html Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts